• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

جنگ اوکراین و افزایش قیمت نئون برای تراشه سازی

  • کد خبر : 2296
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
جنگ اوکراین و افزایش قیمت نئون برای تراشه سازی
پس از جنگ اوکراین، قیمت نئون (گاز ضروری در ساخت نیمه‌رساناها)، در چین افزایش داشته و این امر نگرانی‌هایی درباره اختلال در زنجیره جهانی ایجاد کرده است.

متوسط قیمت نئون رده صنعتی در چین به ۱۶٫۰۰۰ یوان (۲٫۵۰۰ دلار) برای هر مترمکعب رسید که افزایش ۹ برابری نسبت به ماه گذشته داشته است. جنگ اوکراین توازن عرضه و تقاضا را برهم زده و منجر به افزایش قیمت‌ها شده است و از آنجایی که احتمال نمی‌رود تولید نئون در اکراین به زودی به اندازه سابق بازگردد، بنابراین باید انتظار افزایش بیشتر قیمت را نیز داشت.

اوکراین تأمین‌کننده بزرگ گازهای به کار رفته در صنعت تراشه سازی است و دو شرکت اصلی اینگاز و کریوین در مجموع ۴۵ تا ۵۴ درصد نئون مورد نیاز برای تراشه سازی جهان را تولید می‌کردند که پس از شروع جنگ تولیدات آن‌ها متوقف شده است.

کاهش صادرات می‌تواند خبر خوبی برای چین باشد، چرا که این کشور دیگر تولیدکننده اصلی نئون است. سهم چین در تأمین جهانی نئون از ۳۰ درصد کنونی می‌تواند به ۵۰ درصد برسد و برخی از خریداران برای حفظ ذخایر خود به تولیدکنندگان چینی رو خواهند آوردند. اکراین تا پیش از جنگ حدود ۴۰ درصد از نئون جهان را تأمین می‌کرد و سهم روسیه در این میان ۳۰ درصد بود.

مصرف جهانی نئون برای تولید تراشه در سال گذشته به ۵۴۰ تن مترمکعب رسید. این گاز برای ساخت منابع نور لیزر در سیستم‌های لیتوگرافی مورد نیاز است. ذخایر نئون در ریخته‌گری‌های مختلف، متفاوت است، اما اکثر آن‌ها به اندازه‌ای ذخیره شده‌اند که حداقل دو تا سه ماه در بحبوحه کمبود نیمه‌رسانا و شرایط نامطمئن ژئوپلیتیکی دوام بیاورند. تأثیر قریب‌الوقوع این جنگ بر کارخانه‌های چینی یا واردکنندگان گاز نئون جزئی خواهد بود، زیرا کارخانه‌های ریخته‌گری در این کشور از سال ۲۰۱۵ و پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، به دنبال تنوع بخشیدن به مجموعه تأمین‌کنندگان گاز خود هستند. چین منابع فراوانی از گازهای ویژه دارد زیرا صنعت فولاد قوی به این کشور اجازه داده است تا فناوری‌های بالغ برای تولید نئون و سایر گازها را توسعه دهد. کارخانه‌های بزرگ اغلب از اکسیژن برای تولید فولاد استفاده می‌کنند، فرآیندی که نئون را نیز جذب می‌کند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2296

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.