• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

جنگنده جدید چین برای پرواز از روی ناو هواپیمابر آینده این کشور

  • کد خبر : 3909
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
جنگنده جدید چین برای پرواز از روی ناو هواپیمابر آینده این کشور
چین در حال توسعه جت جنگنده جدیدی به نام J-35 است تا آن را برای پرواز از روی ناو هواپیمابر آینده این کشور به کار گیرد.

نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) چین برنامه دارد آزمایش دریایی سومین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر خود به نام فوجیان (Fujian) را طی سال جاری میلادی انجام دهد و ظاهرا J-35 بخشی از این پروژه خواهد بود.

هواپیمای نظامی J-35 نسخه جدید دومین جنگنده رادارگریز چین موسوم به J-31 است. J-31 یک جنگنده با وزن متوسط بوده که دو موتور دارد و در کلاس جت‌های F-35 آمریکاست. F-35 را شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ساخته است و یک جنگنده رادارگریز تک سرنشین با امکان پرواز در همه نوع شرایط آب و هوایی به شمار می‌رود که قادر به انجام عملیات‌های نظامی الکترونیک و ارائه قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی است.

طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC) J-31 دارای حداکثر وزن برخاست ۲۸ تن متریک است. همچنین سرعتش به ۲۲۰۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد آن ۲ هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود. در مقابل، پیکربندی J-35 ظاهرا کمی بزرگتر بوده و ظرفیت سوخت آن نیز بیشتر است. به علاوه، پیش‌بینی می‌شود تغییراتی را در این جنگنده نسبت به J-31 برای نشستن و برخاستن از ناوهای هواپیمابر آینده چین شاهد باشیم.

J-35 مجهز به یک جفت موتور WS-21 بوده که بر اساس موتور WS-13E قبلی طراحی شده است. WS-13E به نوبه خود نسخه چینی موتور RD-93 روسیه محسوب می‌شود. WS-21 نسبت به مدل‌های قبلی توان بیشتری دارد و طراحی نازل آن به گونه‌ای است که ضمن بهبود عملکرد آن در محیط‌های دریایی، آثار دود خروجی از آن کاهش یافته و پرواز جنگنده را به لحاظ شناسایی توسط رادارها ایمن‌تر می‌کند.

کابین یک تکه این هواپیمای نظامی کاملا شبیه به کابین F-35 بوده و مانند آن دارای یک سامانه اپترونیک نوع IRST یا EOTS در زیر دماغه خود است. سامانه هدف‌گیری الکترواپتیکال (Electro-Optical Targeting System به اختصار EOTS) یک سامانه مقرون به صرفه، با کارآیی بالا، سبک وزن و چند منظوره است که قابلیت هدف‌گیری دقیق هوا به زمین و هوا به هوا را فراهم می‌کند.

این سامانه که از طریق یک رابط فیبر نوری با سرعت بالا به رایانه مرکزی یکپارچه هواپیما متصل می‌شود. آگاهی موقعیت خلبانان را افزایش می‌دهد و به خدمه هواپیما اجازه می‌دهد تا ضمن شناسایی مناطق هدف، به طور دقیق سلاح‌های لیزری و هدایت‌شونده را شلیک کنند.

به علاوه، J-35 از یک محفظه تسلیحات داخلی با ظرفیت حمل ۲۲۶۸ کیلوگرم محموله بهره می‌برد که دارای شش نقطه خروجی برای شلیک تسلیحات هوا به هوا یا هوا به زمین است. هنگامی که ماموریت به بالاترین درجه مخفی‌سازی نیاز نداشته باشد، این ظرفیت سلاح را می‌توان با شش نقطه خروجی اضافی روی بال‌ها افزایش داد. قرار است ناو فوجیان ژوئن سال جاری میلادی مورد آزمایش دریایی قرار گیرد و احتمالا باید منتظر پرواز جنگنده J-35 از روی آن باشیم.

منبع: aviacionline

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3909

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.