• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

جنجال‌های موشک لانگ مارچ چین

  • کد خبر : 2684
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
جنجال‌های موشک لانگ مارچ چین
سقوط موشک Long March 5B به زمین، بدون هیچ تلفاتی بود و قطعات آن به اقیانوس فرو رفت اما توجهات را به فعالیت‌های فضایی چین معطوف کرد.

آژانس فضایی ایالات متحده ناسا معتقد است که چین نتوانسته استانداردهای مسئولانه را برآورده کند، اما چین پاسخ داد که این عملیات در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام شده است.

فرود لانگ مارچ تفاوت‌های بین دیدگاه‌های چین و ایالات متحده را برجسته کرده و نشانه ای از شکست چین در طرح ورود مجدد هدفمند زباله هاست.

چین اعلام کرده اکثر زباله‌ها قبل از رسیدن به اقیانوس هند در نزدیکی مالدیو سوخته‌اند که این موضع بر پیش‌بینی قبلی‌ آن مبنی بر اینکه این امر آسیبی به همراه نخواهد داشت، تایید می‌کند.

قبل از اعلام این خبر، مدیر ناسا گفته بود که همه کشورهای فضایی باید خطرات را برای افراد و دارایی‌های روی زمین به حداقل و شفافیت را به حداکثر برسانند. وی گفت واضح است که چین در رعایت استانداردهای مسئولانه در مورد زباله‌های فضایی [خود] کوتاهی می‌کند و مهم است که چین و همه کشورهای دارای فضاپیما و نهادهای تجاری، مسئولانه و شفاف در فضا عمل کنند تا ایمنی، ثبات، امنیت و پایداری طولانی مدت فعالیت‌های فضایی را تضمین کنند.

سخنان او از سوی وزارت خارجه چین، رد شد با این مبنا که کشورهای غربی استانداردهای دوگانه ای را در مورد ماموریتهای چین اتخاذ کرده اند و چین به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و پکن مایل است همکاری با سایر کشورها را در زمینه فضایی گسترش دهد.

به گفته کارشناسان این نگرانی ها در مورد ایمنی فضایی ناشی از آسیبی است که سال گذشته توسط اولین موشک Long March 5B در آفریقا ایجاد شد. هر پرتاب CZ-5B، خطر برخورد زباله به زمین را به همراه خواهد داشت مگر اینکه طراحی آن تغییر کند و دو Long March 5B بزرگترین ورود مجدد کنترل نشده در ۳۰ سال گذشته را به فضا داشته اند.

دومین CZ-5B خوش شانس بود و در اقیانوس هند رفت ولی اولی شانس کمی داشت و در غرب آفریقا خسارت وارد کرد. آیا سومی خوش شانس خواهد بود یا خیر؟ مشکل این است که چین و غرب دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اینکه چه سطحی از خطر برای عموم قابل قبول است، دارند.

چین باید از قرار دادن اجسام با وزن ۱۰ تن یا بیشتر در مدار بدون برنامه ریزی برای دفع ایمن آنها در یک مکان خاص اجتناب کند. از سال ۱۹۹۰ یک رویه کلی وجود داشته است که اجسام بالای حدود ۵ تن در مدار پایین زمین باید به طور ایمن دفع شوند.

رسانه چاینا اسپیس نیوز اعلام کرد که طراحی یک ورود مجدد هدفمند می‌تواند وزن موشک را کاهش دهد، بنابراین چین با توجه به احتمال کم زباله‌هایی که مردم را به خطر می‌اندازد با این قبیل موضع گیری ها مخالفت کرده است.

Long March 5B، ۵۳٫۷ متر (۱۷۶ فوت) طول دارد. طبق گفته شرکت هوافضا، سطح موشکی که از مدار خارج شد، ۳۳ متر طول و بیش از ۲۰ تن وزن داشت و ششمین شی بزرگی است که دوباره وارد جو زمین شده است. مقدار بسیار کمی از جرم موشک از ورود مجدد جان سالم به در برد، و اکثر آن هنگام ورود به جو متراکم زمین با سرعت حدود ۸ کیلومتر (پنج مایل) در ثانیه سوخت.

سرنوشت موشک قبلی ۵B چین توجهات جهانی را به خود معطوف کرده است. یک سال پیش، زباله‌های اولین Long March 5B در ساحل عاج در غرب آفریقا فرود آمد و به چندین خانه آسیب رساند.

قوانین بین المللی در مورد مسئولیت خسارت ناشی از اشیاء فضایی ناقص است، و در مورد تعاریف مربوط به سهل انگاری ابهام وجود دارد، اما اگر زباله های ۵B دوم نیز به خشکی سقوط کرده و باعث خسارت یا تلفات جانی شده بود، بدون شک این اتهامات تشدید می شد که چین نسبت به سیستم های ارسال فضایی خود غیرمسئول بوده است.

ورود مجدد Long March 5B نیز توجه جدیدی را به ازدحامی که در فضا وجود دارد جلب کرده است. اعتقاد بر این است که بیش از ۲۰۰۰ موشک در مدار زمین در حال چرخش هستند که همگی از نظر فنی کنترل نشده‌اند.

طبق گفته CelesTrak که اجرام مداری را رصد می کند، ۱۰۳۵ مورد از آنها روسی هستند، از جمله برخی موارد مربوط به دوران شوروی است، در حالی که ۵۴۶ مورد آمریکایی و ۱۷۰ عدد چینی هستند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2684

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.