• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

جزیره تفریحی هاینان چین میزبان پردیس جدید دانشگاه فنی برتر روسیه

  • کد خبر : 3494
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
جزیره تفریحی هاینان چین میزبان پردیس جدید دانشگاه فنی برتر روسیه
در حالی که منطقه آزاد تجاری چین درهای خود را به روی موسسات خارجی باز می‌کند، یک دانشگاه فنی بزرگ روسیه در حال ساخت یک پردیس 55 هکتاری در جزیره گرمسیری هاینان است.

طبق بیانیه طراح پردیس آکادمی تحقیقات ساختمان چین (CABR) پردیس چینی موسسه مهندسی برق دانشگاه تحقیقات ملی مسکو (MPEI) در هاینان، یک نقطه توریستی ساحلی و محل ایستگاه فضایی قرار خواهد گرفت.

این اقدام در بحبوحه تلاش هاینان برای تقویت بخش آموزشی خود با جذب دانشگاه‌های معتبر خارجی با تمرکز بر علم، فناوری، کشاورزی یا پزشکی و همچنین مدارس حرفه‌ای برای راه‌اندازی عملیات در بندر تجارت آزاد صورت می‌گیرد.

اداره آموزش استان در حال حاضر توافق نامه‌های مشابهی را با دانشگاه علوم کاربردی بیله‌فلد در آلمان و  یک مدرسه مدیریت هتلداری در سوئیس دنبال می‌کند.

تلاش هاینان برای جذب مؤسسات خارج از کشور، به عنوان بخشی از ترتیبات تجارت آزاد، به عنوان یک استثنا در چین محسوب میشود، جایی که اکثر دولت‌های محلی در تلاش برای کاهش نفوذ خارجی در بخش آموزش هستند.

پردیس هاینان MPEI همچنین نشان دهنده تعمیق پیوند بین روسیه و چین در بحبوحه تنش‌های فزاینده با ایالات متحده است.

MPEI که در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد، به دلیل تحقیقات مهندسی قدرت شناخته شده است. یکی از فارغ التحصیلان آن، نخست وزیر سابق چین، لی پنگ بود که از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۵ در دوران اتحاد جماهیر شوروی برای تحصیل به این دانشگاه فرستاده شد. لی، که در وب سایت دانشگاه او را مشهورترین فارغ التحصیل MPEI می‌نامند، در طول سال های حضور در دانشگاه به عنوان رئیس اتحادیه دانشجویان خارجی خدمت می کرد. او در سال ۱۹۹۵ دکترای افتخاری گرفت. MPEI سال گذشته، از وزارت آموزش چین مجوزی برای راه‌اندازی یک مدرسه مشترک با دانشگاه علم و فناوری هنان دریافت کرد.

به گفته سازنده، هدف از ساخت و این پروژه ارائه یک طرح پردیس است که ترکیبی از اکوسیستم استوایی جزیره و خلق و خوی منطقی دانشگاه روسیه باشد.

چین تحت فشار فزاینده‌ای برای تقویت رقابت‌پذیری تکنولوژیکی خود است زیرا ایالات متحده محدودیت‌های صادراتی علیه مؤسسات چینی را افزایش می‌دهد.

اخیرا اداره صنعت و امنیت، آژانس زیر نظر وزارت بازرگانی ایالات متحده، اقدامات جدیدی را برای هدف قرار دادن صنعت پیشرفته نیمه هادی چین اعلام کرد، از جمله محدودیت‌هایی که «افراد آمریکایی» را از حمایت از توسعه یا تولید تراشه در برخی شرکت‌های چینی منع می‌کند.

برخی از دانشگاه‌های چین، از جمله موسسه فناوری هاربین، قبلاً به دلیل حمایت از تهیه اقلام برای استفاده نهایی نظامی در چین به لیست سیاه تجاری ایالات متحده، اضافه شده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3494

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.