• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
1

تولید باتری ماشین الکتریکی در چین که در ۱۰ دقیقه شارژ می‌شود

  • کد خبر : 7088
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تولید باتری ماشین الکتریکی در چین که در ۱۰ دقیقه شارژ می‌شود
چین یک باتری ماشین ابداع کرده که می‌تواند تنها در 10 دقیقه شارژ شود و خودرو صدها مایل با این شارژ حرکت کند.

گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از پیشرفت‌های قابل توجه در شیمی خبر داده که به چین اجازه داده تا باتری‌های جدیدی تولید کند و انرژی بسیار بیشتری نسبت به فناوری‌های موجود دارند. این آژانس بر باتری‌های خودروهای الکتریکی که می‌توانند ۲۵۰ مایل را بدون شارژ مجدد طی کنند، اشاره داشت.

به گزارش تلگراف، با این حال، آژانس در مورد تسلط فزاینده چین بر تأمین مواد حیاتی مورد نیاز برای ساخت باتری‌ها هشدار داد. تسلط این کشور در زنجیره تأمین ممکن است عرضه را در سطح جهانی به دلیل منازعات تجاری و ژئوپلیتیک با اختلال مواجه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرد که شرکت باتری‌سازی چینی CATL یک باتری با قابلیت شارژ سریع با نام «شنکسینگ» (Shenxing) ساخته که می‌تواند برد ۴۰۰ کیلومتری با یک شارژ ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشد. این باتری قرار است اواخر امسال در خودروهای برقی عرضه شود.

این گزارش پیش از اعلام CATL منتشر شد، مبنی بر اینکه باتری جدیدی به نام Shenxing Plus ساخته شده که قادر به برد ۶۰۰ مایل بین شارژ مجدد است.

به این ترتیب خودروهایی که با باتری‌های جدید چینی حرکت می‌کنند، بسیار کمتر از اکثر خودروهای برقی فعلی و با کسری از هزینه به سوخت‌گیری نیاز دارند.

در این گزارش آمده چین پیشرفت‌هایی در شیمی باتری داشته که آن را بسیار جلوتر از رقبای غربی قرار داده است. یکی از قابل توجه‌ترین پیشرفت‌ها در بخش باتری‌های جهانی در پنج سال گذشته، احیای مجدد شیمی کاتد لیتیوم آهن فسفات (LFP) بوده است. این امر اشاره‌ای به نوآوری‌هایی است که فضای مرده باتری‌ها را حذف، چگالی انرژی را تقریباً دو برابر کرده و برد را به طور گسترده افزایش می‌دهد. این پیشرفت برای رانندگانی که مدت‌هاست نگران برد خودروهای برقی هستند، مطلوب خواهد بود.

با این حال، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که چین بخش عمده‌ای از بازار جهانی مواد معدنی حیاتی برای ساخت باتری‌ها را به خود اختصاص داده است، واقعیتی که بسیاری از دولت‌های غربی را که نگران تسلط پکن در بازار انرژی سبز هستند، به هراس خواهد افکند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به عرضه، تقاضا و استفاده از مواد معدنی مانند لیتیوم، کبالت، نیکل، گرافیت و مس در سراسر جهان می‌پردازد که همگی برای تولید انرژی کم کربن حیاتی‌تر هستند. عرضه این فلزات در حال افزایش است، اما بازارها تحت سلطه چین هستند.

باتری‌های خودروهای برقی به چندین ماده معدنی متکی هستند. به عنوان مثال کاتدها به طور کلی شامل ترکیبات نیکل، لیتیوم، منگنز، کبالت و آهن هستند، در حالی که آندها معمولاً حاوی ترکیباتی از گرافیت و سیلیکون هستند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، چین اکنون بر عرضه جهانی همه این مواد معدنی تسلط دارد. بیش از ۹۰ درصد گرافیت با درجه باتری و ۷۷ درصد از خاک‌های کمیاب تصفیه‌شده در سال ۲۰۳۰ از چین منشأ گرفته است. از هم‌اکنون تا سال ۲۰۳۰، حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد رشد پیش‌بینی‌شده برای لیتیوم، نیکل، کبالت و عناصر خاکی کمیاب از سه تولیدکننده برتر امروزی است. برای گرافیت کروی و مصنوعی درجه باتری، تقریباً ۹۵ درصد رشد از چین حاصل می‌شود. این سطوح بالای تمرکز عرضه، خطری را برای سرعت انتقال انرژی نشان می‌دهد، زیرا زنجیره‌های تأمین و مسیرها را در برابر اختلالات و اختلافات تجاری یا ژئوپلیتیک آسیب‌پذیرتر می‌کند.

در این گزارش آمده است که سلطه جهانی چین در خودروهای الکتریکی محصول بازار داخلی عظیم این کشور و یارانه‌های ارائه شده به مصرف کنندگان برای خرید آن‌ها است. ۶۰ درصد از تمام خودروهای الکتریکی فروخته شده در سطح جهان در سال ۲۰۲۳ به خریداران چینی رسیده است.

بیشتر موفقیت چین به استفاده از فناوری‌های جدید مربوط می‌شود که به خودروهای برقی برد بسیار بیشتر و زمان‌های شارژ سریع‌تر را بدون افزایش قابل توجه اندازه باتری می‌دهد. این امر موجب رفع نگرانی از برد شده که مدت‌هاست رانندگان اروپایی را از تغییر به وسایل نقلیه الکتریکی باز داشته است.

مطالعه آژانس بین‌المللی انرژی به تسلط چین بر طیفی از مواد معدنی دیگر و فناوری‌های مرتبط حیاتی برای انتقال انرژی اشاره کرده است. به عنوان مثال، ۹۰ درصد از عرضه جهانی پنل‌های خورشیدی از چین تأمین می‌شود.

این کشور همچنین در الکترولیزها که برای تولید هیدروژن از آب استفاده می‌شود، تسلط دارد. توربین‌های بادی و زیرساخت‌های مرتبط مانند ترانسفورماتورها و کابل‌کشی‌ها – که همگی به مجموعه‌ای از مواد معدنی متکی هستند – روند مشابهی را نشان دادند.

چین به طور استراتژیک خود را در مرکز زنجیره تأمین مواد معدنی حیاتی قرار داده و اکثریت عظیمی از ظرفیت پالایشی جهان را توسعه داده است.

منبع: telegraph

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7088

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.