• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
8

تولد زنده یک میمون کایمریک با استفاده از سلول‌های بنیادی

  • کد خبر : 6042
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
تولد زنده یک میمون کایمریک با استفاده از سلول‌های بنیادی
اولین تولد زنده یک میمون کایمریک با نسبت بالایی از سلول‌های مشتق شده از رده سلول‌های بنیادی توسط محققانی در چین گزارش شد که فرصت‌هایی را برای مطالعه بیماری‌های انسانی و ایجاد کایمراهای بین گونه‌ای برای انتقال DNA  در خطر انقراض فراهم می‌کند.

در علم جدید دانشمندان با ادغام سلول‌های بنیادی انسان در جنین‌های پستانداران موجود کایمری ایجاد می‌کنند. این میمون با سلول‌های مشتق شده از دو میمون خاص که در بسیاری از مطالعات زیست پزشکی استفاده می‌شود، متولد شد.

پس از موش‌ها، میمونی که متولد شد، اولین گونه کایمری است که در آن بخش زیادی از سلول‌ها از یک رده سلول‌های بنیادی جنینی وارد شده مشتق شده‌اند.

این مقاله که در مجله معتبر Cell منتشر شد، بیان داشت که سهم بافت سلولی مشتق شده از سلول‌های بنیادی از حدود ۲۰ تا ۹۰ درصد متغیر است که بیشترین سهم را در بافت مغز دارد.

نویسنده ارشد این مقاله از آکادمی علوم چین، گفت: «این کار می‌تواند به ما کمک کند تا مدل‌های دقیق‌تری برای میمون‌ها جهت مطالعه بیماری‌های عصبی و همچنین سایر مطالعات زیست‌پزشکی تولید کنیم.». دانشمندان معتقدند که این تحقیقات پتانسیلی برای حفاظت از گونه‌ها دارد.

برای تولید یک میمون کایمریک زنده، محققان ابتدا ۹ رده سلول بنیادی را از جنین هفت روزه استخراج کردند. سپس تایید شد که سلول‌ها پرتوان هستند – به این معنی که می‌توانند به بافت‌های مختلف سلولی مورد نیاز برای رشد یک حیوان زنده تبدیل شوند. در این مطالعه سلول‌ها قبل از تزریق به جنین‌های اولیه با پروتئین فلورسنت سبز برچسب‌گذاری شدند که سپس در میمون‌های ماده کاشته شدند.

از ۱۲ حاملگی، شش تولد زنده وجود داشت. تنها یک مورد منجر به یک میمون نر کایمریک شد. به گفته محققان، یکی از جنین‌های پسر سقط‌شده نیز کایمریسم را نشان داد. این تیم تأیید کردند که میمون و جنین با استفاده از برچسب پروتئین فلورسنت، همراه با آزمایش‌هایی مانند توالی یابی ژن برای تعیین توزیع سلول‌های بنیادی در بافت‌های میمون، کایمریک هستند و در ۲۶ نوع مختلف بافت، به طور متوسط ۶۷ درصد از سلول‌های میمون زنده از سلول‌های بنیادی تزریق شده مشتق شده‌اند.

نویسنده و محقق همکار در آکادمی علوم چین، در این زمینه گفت: مطالعات قبلی روی میمون‌هایی با مقدار کم سلول‌های مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی گزارش شده بود که «به‌طور دقیق» نمی‌توان آن‌ها را کایمریک در نظر گرفت. وجود سلول‌های مشتق شده از سلول‌های بنیادی در بیضه‌ها، که می‌توانند به اسپرم تبدیل شوند، به این معنی است که اطلاعات ژنتیکی درج شده با سلول‌های بنیادی می‌تواند به طور بالقوه به نسل‌های بعدی منتقل شود

.دانشمندان بیان داشتند بافت‌هایی که سهم زیادی از سلول‌های بنیادی دارند – مانند مغز – می‌توانند مدل‌های بیماری مغزی در تحقیقات آینده باشند. به گفته دانشمندان این روش همچنین می‌تواند برای حیوانات در حال انقراض و گونه‌های مشابه غیر در خطر انقراض استفاده شود. جفت گیری حیوانات کایمریک حاصل می‌تواند DNA در خطر انقراض را منتقل کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6042

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.