• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6

توسعه اقتصاد دیجیتال چین با اجرای قوانین حسابداری جدید

  • کد خبر : 5847
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
توسعه اقتصاد دیجیتال چین با اجرای قوانین حسابداری جدید
انتظار می‌رود اقدامات چین برای ارتقای توسعه اقتصاد دیجیتال در سال آینده، با اجرای یک مجموعه‌ به‌روزرسانی شده از قوانین حسابداری، بهبود چشمگیری پیدا کند. این قوانین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد منابع داده‌ را به‌عنوان «دارایی نامشهود» یا «موجودی (فهرست اموال)» در صورت‌های مالی خود بگنجانند.

با توجه به مقررات موقت رویکردهای حسابداری در رابطه با منابع داده‌ شرکت‌ها که وزارت دارایی منتشر کرده است، اطلاعاتِ شرکتی که الزامات استانداردهای حسابداری را برآورده کند، می‌تواند به عنوان «دارایی نامشهود» و اطلاعاتی که برای فروش در فعالیت‌های تجاری روزانه نگه‌داشته می‌شوند، می‌تواند به عنوان «موجودی (فهرست اموال)» طبقه‌بندی شوند.

بر اساس یادداشت تحقیقاتی منتشر شده بانک سرمایه‌گذاری سیتیک پکن، انتظار می‌رود قوانین جدید که از اول ژانویه اجرایی خواهند شد، بیشتر بر شرکت‌هایی تأثیر داشته باشند که مانند شرکت‌های صنایع محاسبات و مخابرات، در زمینه تولید و خریداری داده فعالیت می‌کنند. بزرگترین شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای شبکه مخابراتی چین نیز در زمره شرکت‌هایی هستند که تا حد زیادی تحت تاثیر تغییرات اخیر قرار خواهند گرفت.

طبق بیانیه وزارت دارایی که به تازگی منتشر شده، انتظار می‌رود مقررات موقت به شرکت‌ها کمک کند تا منابع داده‌ای را که می‌توان به عنوان دارایی‌های حسابداری به شمار آورد، شناسایی کرده  و مشخص کنند هر کدام از این دارایی‌ها، به کدام دسته تعلق دارند.

قوانین حسابداری به‌روزشده جدیدترین ابتکار پکن برای پیشبرد توسعه اقتصاد دیجیتال این کشور با اعمال قوانین تجاری بر اطلاعات است.

این اقدام پس رونمایی پکن از برنامه‌های پیشنهادی برای تشکیل یک دفتر داده ملی در ماه مارس انجام شد. این دفتر یک نهاد جدید است که به عنوان بخشی از یک بازنگری گسترده در نهادهای دولتی زیر نظر شورای دولتی تشکیل خواهد شد و بر اساس برنامه‌ای که توسط شورای دولت به کنگره ملی خلق ارائه شد، مسئولیت “هماهنگی و ارتقای ساختار زیرساخت داده، یکپارچه سازی، اشتراک گذاری، توسعه و استفاده از منابع داده” را در سراسر اقتصاد و جامعه چین بر عهده خواهد داشت.

در آوریل ۲۰۲۰، سیاستگذاران کشور، داده ها را به عنوان یک عامل تولیدی جدید هم رده با ملک، سرمایه و نیروی انسانی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ، رسانه دولتی چین، لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، در جلسه مطالعات شورای دولتی اعلام کرد این کشور قصد دارد در راستای ارتقای توسعه باکیفیت کشور، «اقتصاد دیجیتال خود را تقویت و بهینه‌سازی کرده و آن را گسترش دهد».

لی اظهار کرد به لطف بازار بزرگ چین، منابع داده فراوان و سناریوهای کاربردی غنی اقتصاد دیجیتال از توسعه گسترده‌ای برخوردار خواهد شد.

بر اساس گزارش دانشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات چین در آوریل، ارزش اقتصاد دیجیتال چین در سال گذشته به ۵۰٫۲ تریلیون یوان (۶٫۹ تریلیون دلار آمریکا) رسید که ۴۱٫۵ درصد از تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد و پس از ایالات متحده در رتبه دوم جهانی قرار گرفته است.

در حال حاضر، شرکت‌ها هزینه‌های مرتبط با داده‌ها را عمدتاً به عنوان مخارج یا هزینه‌های عملیاتی طبقه‌بندی می‌کنند، اما بر اساس یادداشت تحقیقاتی بانک سرمایه‌گذاری سیتیک، این هزینه‌ها پس از اجرای قوانین جدید، می‌توانند به سرمایه‌ تبدیل شوند تا عملکرد تجاری شرکت‌ها را بهبود بخشند.

در یادداشت تحقیقاتی شرکت حسابداری دیلویت که اخیرا منتشر شده آمده است قوانین جدید، ارزش منابع داده‌ای موجود در دست شرکت‌ها را هم افزایش داده و به این شرکت‌ها در بهبود مدیریت این دارایی‌ها و نحوه استفاده از آن‌ کمک خواهد کرد.

اندازه صنعت کلان‌داده چین در چند سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. بر اساس داده‌های رسمی دانشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۱ به ۱٫۳ تریلیون یوان رسیده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5847

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.