• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

تمرکز چین بر ۱۲ بخش به‌منظور پیشبرد اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۲۶

  • کد خبر : 6319
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۸:۱۵
تمرکز چین بر ۱۲ بخش به‌منظور پیشبرد اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۲۶
امور مالی، فناوری و کشاورزی از جمله 12 حوزه‌ای هستند که توسط آژانس داده چین که به تازگی تاسیس شده است، برای پیشبرد مقوله دیجیتالی شدن به عنوان یک محرک اقتصادی در نظر گرفته شده است.

چندی پیش برنامه عملیاتی ۳ ساله اداره ملی داده‌ها (NDA) برای منابع دیجیتال یک دوره مشاوره یک هفته‌ای برگزار کرد، و اهداف تعیین شده در پیش نویس برنامه ۲۰۲۴-۲۰۲۶ که در این زمینه منتشر شد شامل هدف‌گذاری رشد سالانه بیش از ۲۰ درصد برای صنعت داده و دو برابر شدن تراکنش‌های داده تا سال ۲۰۲۶ است.

طبق پیش نویس این طرح، چین تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۳۰۰ برنامه کاربردی داده، چند منطقه نمایش برنامه داده و مجموعه‌ای از ارائه دهندگان داده «ابتکاری و تأثیرگذار» و آژانس‌های شخص ثالث خواهد داشت. البته باید اشاره کرد که سند نهایی در این زمینه هنوز منتشر نشده است.

شن ژولین، معاون رئیس NDA در این باره گفت: هدف ما این است که از ارزش داده‌ها به طور کامل استفاده کرده و از توسعه با کیفیت اقتصادی و اجتماعی حمایت کنیم. ما ۱۲ صنعت و بخش را پس از در نظر گرفتن مبانی، سناریوهای کاربردی و تقاضاهای مختلف انتخاب کردیم. ما همچنین با سایر ادارات دولتی، کارشناسان و شرکت‌ها مشورت کرده و این طرح را به موقع تنظیم و ارائه خواهیم کرد تا بتوانیم بازخورد جامعه را ارزیابی کنیم.

۱۲ حوزه مورد توجه این طرح عبارتند از تولید صنعتی، کشاورزی مدرن، تجارت، حمل و نقل، خدمات مالی، نوآوری فناوری، فرهنگ و گردشگری، مراقبت‌های پزشکی و بهداشت، مدیریت اضطراری، خدمات هواشناسی، حکمرانی شهر هوشمند، و اقتصاد سبز و کم کربن.

دیجیتالی سازی شامل تولید هوشمند برای بهبود هم افزایی صنعتی و منطقه‌ای، ادغام تولیدات کشاورزی، و به اشتراک گذاری داده‌های مالیاتی و صنعتی با مؤسسات مالی به‌منظور بررسی اعتبار بهتر توسط بانک‌ها خواهد بود. همچنین، داده‌های علمی و تحقیقاتی برای تقویت نوآوری‌های فناوری و مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی، مانند مدل‌هایی شبیه ChatGPT موثر هستند.

اداره ملی داده‌ها در ماه اکتبر در میان انبوهی از تغییرات در ارگان‌های حزبی و دولتی راه‌اندازی شد، زیرا پکن به دنبال پیشی گرفتن از آمریکا و سایر رقبای غربی در تعیین هنجارها و استانداردها در حوزه هوش مصنوعی و همچنین اقتصاد دیجیتال است. در سال‌های اخیر اقتصاد دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرده است و پکن به دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش زنجیره ارزش صنعتی و رشد در این زمینه است.

اداره ملی داده‌ها و سازمان برنامه‌ریزی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اخیراً طرحی را برای گسترش کاربرد فناوری دیجیتال به‌منظور حمایت از توسعه اقتصاد واقعی چین منتشر کردند.

اداره ملی داده‌ها که بسیاری از وظایف اداره فضای سایبری چین را بر عهده گرفته است، وظیفه هدایت توسعه دیجیتال را با ایجاد طرح‌های اولیه، معرفی استانداردهای یکپارچه برای به اشتراک گذاری داده‌ها و حمایت از دیجیتالی سازی خدمات عمومی بر عهده دارد.

اقتصاد دیجیتال چین در سال گذشته حدود ۵۰٫۲ تریلیون یوان معادل ۷٫۰۷ تریلیون دلار ارزش داشت که ۴۱٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ملی این کشور را تشکیل می‌داد، اما رشد سریع در این بخش چالش‌های مدیریتی و نظارتی را نیز به همراه داشته است. به عنوان مثال، حدود ۱۵ سازمان دولتی مسئول تنظیم و حاکمیت داده‌ها در چین هستند که این امر منجر به تشریفات اداری و ناکارآمدی می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6319

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.