• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5

تمرکز بیشتر چین بر زنجیره تامین مواد غذایی و مواد معدنی

  • کد خبر : 5323
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تمرکز بیشتر چین بر زنجیره تامین مواد غذایی و مواد معدنی
شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، به دنبال تشدید رقابت اقتصادی و فناوری پیشرفته با آمریکا بر زنجیره‌های تامین قوی‌تر برای مواد غذایی و مواد معدنی حیاتی تاکید کرده است.

شی در طول سفر خود به استان سیچوان در جنوب غربی چین که غنی از منابع است بر این نکته تاکید کرد و در آنجا گفت که این منطقه “مزایای منحصر به فردی” در استراتژی توسعه کلی چین دارد.

خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از شی گفت: برنامه‌ریزی علمی برای ساخت یک سیستم انرژی جدید برای ترویج توسعه تکمیلی انرژی آبی، بادی، هیدروژنی، گاز طبیعی و سایر منابع انرژی مورد نیاز است. ما باید تولید و عرضه مواد غذایی و منابع استراتژیک معدنی را تقویت کنیم و یک پایگاه استراتژیک برای تضمین تامین محصولات اولیه مهم کشور ایجاد کنیم.

او همچنین از مؤسسات دانشگاهی خواست از فناوری و نوآوری استفاده کنند تا با تسلط بر تعدادی از فناوری‌های کلیدی، تلاش‌ها را بر ایجاد یک مرکز نوآوری در غرب کشور متمرکز کنند.

این سخنان رئیس جمهور چین تنها چند روز قبل از اعمال محدودیت‌های صادراتی پکن بر دو ماده معدنی گالیوم و ژرمانیوم و همچنین چندین فلز مرتبط و سایر مواد انجام می‌شود. این مواد معدنی، برای تولید تراشه کلیدی هستند و این ممنوعیت‌ها به عنوان اقدام تلافی جویانه پکن علیه محدودیت‌های مرتبط با صنعت تراشه اعمال شده توسط غرب تلقی می‌شود.

سیچوان دارای منابع فراوانی از جمله نفت، گاز و زغال سنگ است و بزرگترین ذخایر لیتیوم، وانادیوم و تیتانیوم چین را دارا است، مواد معدنی که برای فناوری‌های کلیدی در زمینه انرژی پاک ضروری هستند و یکی از زمینه‌های رقابت چین و آمریکا است. این استان همچنین با تولید ۳۵ میلیون تن غلات در سال گذشته از جمله مناطق مهم چین در تولید مواد غذایی محسوب می‌شود.

این سخنان رئیس جمهور چین بر تلاش پکن برای خنثی کردن نگرانی‌های ژئوپلیتیکی تاکید می‌کند که تا حدی ناشی از تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش برای انزوای این کشور و همچنین جنگ طولانی اوکراین است که می‌تواند بحران جهانی غذا و انرژی را تشدید کند.

بهبود کٌند اقتصادی، شرایط نامساعد آب و هوایی و افزایش قیمت کودها نگرانی‌ها را در چین تشدید کرده است. این نگرانی‌ها در هفته‌های اخیر با فروپاشی قرارداد صادرات امن غلات بین اوکراین و روسیه تشدید شده است. هند، بزرگترین صادرکننده برنج جهان، نیز در تلاشی برای کاهش قیمت برنج داخلی، صادرات برنج را محدود کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی خود در یک اجلاس غذا هشدار داد که “سیستم‌های جهانی غذا دچار نقص شده‌‎اند و میلیاردها نفر بهای آن را می‌پردازند”.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5323

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.