• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

تلاش چین برای کاستن اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا در حوزه تراشه سازی

  • کد خبر : 2493
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
تلاش چین برای کاستن اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا در حوزه تراشه سازی
گروهی از شرکت‌های تراشه سازی چینی از پردازنده متن باز RISC-V (ریسک پنج) در طراحی تراشه استفاده کرده‌اند و آن را جایگزینی برای نمونه اینتل قرار دادند تا از اثرات احتمالی تحریم‌های آمریکا بکاهند.

نیمی از ۲۰ عضو شرکت RISC-V، چینی هستند که از میان آن می‌توان به هوآوی و علی بابا اشاره کرد، این شرکت در سال ۲۰۲۰ در سوئیس مستقر شد تا از قوانین تجاری آمریکا در امان باشد.

به این ترتیب شرکت‌های چینی امکان دسترسی به سیستم دستورالعمل‌های استاندارد جهانی را پیدا می‌کنند و می‌توانند تراشه‌های خود را بر اساس آن بسازند. با این حال، برخی از کارشناسان صنعت می‌گویند که پذیرش ساختار منبع باز RISC-V از سوی چین، آن‌ها را در برابر همه خطرات تحریمی ایالات‌متحده محافظت نمی‌کند، زیرا آمریکا همچنان برگ برنده را در مورد ابزارهای اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA)، نرم‌افزار کلیدی مورد نیاز طراحی تراشه و همچنین فناوری‌های ساخت تراشه در اختیار دارد.

بنا بر ماهیت متن باز RISC-V تمام کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و همان‌گونه که اندروید به عنوان یک سیستم عامل برای تلفن‌های هوشمند عمل می‌کند و در اختیار عموم است، هر کاربر نیز می‌تواند به ساختار RISC-V دسترسی داشته باشند، حتی اگر عضو این گروه نباشد.

با این حال، برای نهایی کردن طراحی یک تراشه به چیزی بیش از ساختار متن باز نیاز است. طراحان تراشه‌های کوچک ممکن است علیرغم دسترسی به پردازنده‌های متن‌باز، توانایی طراحی هسته‌های CPU خود را نداشته باشند، به این معنی که آن‌ها باید هسته‌های تجاری CPU را از شرکت‌های خارجی مانند Andes Technology خریداری کنند.

در حال حاضر، معماری‌های X86 و Arm اینتل بر بازار جهانی ریزپردازنده‌ها تسلط دارند و RISC-V در مقایسه با رقبای قدرتمند خود، به‌ویژه در بخش تراشه‌های پیشرفته، به دلیل اکوسیستم کمتر توسعه‌یافته، همچنان بازیکن کوچکی است.

در چین، RISC-V بیشتر برای طراحی هسته‌های تراشه‌های اینترنت اشیاء کم‌تر پیچیده‌، مانند سری XuanTie 9 از T-Head که در اکتبر ۲۰۲۱ ساخته شدند، استفاده شده است.

RISC-V در دسته‌بندی‌های متفاوتی در آینده به کار گرفته خواهند شد و این باور وجود دارد که در بازه زمانی میان‌مدت، اینترنت اشیا بخش کلیدی خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد از RISC-V در این حوزه استفاده خواهد شد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2493

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.