• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

تلاش چین برای خودکفایی فناوری همزمان با استراتژی هند- پاسیفیک آمریکا

  • کد خبر : 2504
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۱
تلاش چین برای خودکفایی فناوری همزمان با استراتژی هند- پاسیفیک آمریکا
کارشناسان چینی بر این نظرند که این کشور باید نوآوری‌های داخلی خود و جذب استعداد از خارج را افزایش دهد تا بر قدرت فناوری خود بیفزاید و با طرح و اقدام اقتصادی جدید آمریکا مقابله کند.

پس از اینکه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا چارچوب و طرح اقتصادی هند-پاسیفیک (IPEF) را مطرح کرد، چین خواستار افزایش خودکفایی در فناوری‌های کلیدی شد. طرح آمریکا، ایجاد یک گروه استراتژیک از ۱۲ کشور در منطقه آسیا پاسیفیک با هدف کاهش نفوذ و تأثیر چین و بازگرداندن رهبری اقتصادی آمریکا در این منطقه است.

اگرچه چین به دنبال استقلال فناوری است اما این به معنی جدا شدن از شرکت‌های فناوری خارجی نیست. شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی خارج از چین وارد این جنگ سرد و رقابت نشده‌اند و امیدوارند که روابط و همکاری‌های خود را ادامه دهند و چین از هر کشوری که خواستار رشد و همکاری با چین است استقبال می‌کند.

نوآوری‌های علمی و فناوری باید بر تحقیقات پایه تأکید داشته باشند و بر ایجاد آزمایشگاه‌های ملی در دانشگاه‌ها در زمینه علوم مواد و فیزیک کوانتوم بیش از تعجیل در موفقیت‌های فوری و ایجاد چند برنامه پرسود محدود تلاش کرد.

جذب استعداد از خارج یک راه مهم برای گسترش نوآوری فناوری در داخل است اما سخت‌گیری‌های چین در زمینه ویروس کرونا یک مانع بزرگ در این راه است. در دوران همه‌گیری کرونا نه تنها جذب استعداد بین‌المللی میسر نشد که حتی منجر به از دست رفتن استعدادهای زیادی نیز گشت. این شرایط نیاز به بازنگری فوری و در سریع‌ترین زمان ممکن دارد.

چین باید دانشجوهای بین‌المللی و استعدادهای بیشتری برای مبادلات اقتصادی و علمی جذب کند، امری که به دلیل محدودیت‌های سفر کرونا متوقف شده بود. چین باید در قوانین سازی های بین‌المللی نیز مشارکت داشته باشد.

طرح جدید اقتصادی آمریکا کشورهای استرالیا، برونئی، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام را در برمی‌گیرد. این کشورها مجموعه ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

طرح IPEF، مجموعه‌ای استانداردها در زمینه تجارت عادلانه، انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین، اقتصاد دیجیتال، زیرساخت، نوآوری، کربن‌زدایی و انرژی پاک و مالیات و اقدامات ضد فساد می‌شود.

واشنگتن به دنبال آن است که با استفاده از این طرح نفوذ از دست رفته خود در دوران ترامپ و خروج او از پیمان فرا آتلانتیک را جبران کند.

IPEF نه یک موافقت‌نامه تجاری و نه یک اجتماع اقتصادی است و هنوز مبهم است و مشخص نیست چگونه عملیاتی خواهد شد. در منطقه هند و پاسیفیک و یا هر منطقه دیگر مجموعه‌ای قوانین برای ادغام و یکپارچه‌سازی وجود دارد که دخالت یک نیروی خارجی را دشوار می‌سازد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2504

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.