• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5

تغییر ژنتیکی برنج و کاستن تأثیر تغییرات اقلیمی

  • کد خبر : 2585
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۳
تغییر ژنتیکی برنج و کاستن تأثیر تغییرات اقلیمی
بر اساس مطالعه جدید دانشمندان چینی، تغییر یک جفت ژن در برنج می‌تواند به طور قابل‌توجهی تحمل تنش گرمایی محصول را بهبود بخشد و عملکرد آن را در دمای بالاتر افزایش دهد.

این کشف به تأمین مواد غذایی کمک می‌کند، زیرا محصولات زراعی در برابر افزایش دما تحت تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر هستند.

به گفته محققین، ژن‌های مشابه این جفت ژن برنج را می‌توان در سایر محصولات عمده مانند ذرت و گندم شبیه‌سازی کرد تا تحمل گرما بهبود یابد. ژن‌ها منابع ارزشمندی برای پرورش محصولات بسیار مقاوم در برابر فشار گرما برای رفع نگرانی‌های امنیت غذایی ناشی از گرم شدن کره زمین هستند. با افزایش دمای جهانی، فشار و استرس گرمایی به یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر امنیت غذایی جهانی تبدیل شده است. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ هر درجه سانتی‌گراد افزایش دما به طور متوسط باعث کاهش عملکرد جهانی گندم ۶ درصد، برنج ۳٫۲ درصد و ذرت ۷٫۴ درصد می‌شود.

با سرعت و شرایط کنونی، متوسط دمای جهانی ممکن است تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن افزایش یابد.

برای پاسخ به تقاضای جهانی، کشاورزی باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد غذای بیشتری تولید کند، اما بازده محصولات ممکن است بدون اقدامات کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۳۰ درصد کاهش یابد. به گفته محققان، تهدید تغییرات آب و هوایی، یافتن ژن‌های مقاوم به گرما، درک مکانیسم‌های کار آن‌ها و پرورش انواع جدیدی از محصولات مقاوم در برابر گرما را ضروری کرده است. بهبود تحمل حرارتی برنج نقش کلیدی در حفظ و افزایش عملکرد محصولات برنج در دمای بالا ایفا می‌کند و تأمین نیازهای غذایی جمعیت جهان را تضمین می‌کند. محققین این پروژه اعلام کردند پس از هفت سال تلاش، با موفقیت یک ماژول برنج مقاوم به حرارت را که به‌تازگی شناسایی شده بود، شامل دو ژن، نقشه‌برداری و شبیه‌سازی کرده و یک مکانیسم جدید مقاوم به حرارت گیاهی را نشان داده‌اند که نسبت به گرما مقاوم‌تر است و عملکرد آن نیز بهبود یافته است.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2585

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.