• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

تغییر مجلات دانشگاهی به‌منظور افزایش نفوذ تحقیقات علمی داخلی در چین

  • کد خبر : 2533
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۲۵
تغییر مجلات دانشگاهی به‌منظور افزایش نفوذ تحقیقات علمی داخلی در چین
چین قصد دارد تا در نشریات و مجلاتی دانشگاهی خود تغییراتی اعمال کند و آن‌ها را در سطح جهانی و نشریاتی چون Nature بریتانیا و Science آمریکا قرار دهد تا تأثیر تحقیقات علمی داخلی خود را افزایش دهد.

با وجود تشدید رقابت چین و آمریکا در حوزه فناوری، اکثر مقالات علمی چین همچنان در نشریات آکادمیک غربی منتشر می‌شوند.

این تصمیم شامل افزودن ۵۰ نشریه آکادمیک جدید می‌شود و بخشی از تلاش‌های دولتی به منظور ترویج نشریات آکادمیک علمی در سراسر دنیاست. اقدام بعدی نیز تسریع اصلاحات نشریات علمی و فنی و پیشرفت‌های دیجیتال آن‌هاست.

چین در حال حاضر حدود ۲۵ مجله دانشگاهی دارد که در بین ۵ درصد برتر در سراسر جهان رتبه‌بندی شده‌اند. تصمیم جدید دولت به دنبال اظهارات رئیس جمهور شی جین پینگ در سال ۲۰۱۹ مبنی بر «پرورش مجلات علمی و فناوری در سطح جهانی» در این کشور صورت گرفت. انتظار می‌رود تا چین اجازه دهد تعدادی از مجلات انگلیسی زبان خارج از کشور در این کشور ثبت شوند که با توجه به کنترل سخت دولت بر انتشارات، پیشرفت بزرگی خواهد بود.

وزیر علوم و فناوری چین در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت که این کشور همکاری‌های فناوری را با ۱۶۱ کشور و منطقه حفظ کرده است؛ و بودجه تحقیقات پایه در چین در سال گذشته به ۲٫۸ تریلیون یوان (۴۲۰ میلیارد دلار) رسید که بیش از دو برابر از ۱ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۰ بود.

این اقدام اندکی پس از طرح مرکز دولتی تنظیم مقررات بازار برای بازرسی‌های ضد انحصاری در زیرساخت‌های دانش ملی چین (CNKI) صورت گرفت، این مرکز بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات آنلاین آکادمیک چین است و طرح به دنبال تصمیم آکادمی علوم چین، مبنی بر تعلیق استفاده از CNKI به دلیل هزینه اشتراک سالانه سنگین آن صورت گرفت.

در حالی که تقویت منابع برای مجلات دانشگاهی به تقویت تلاش‌های تحقیقاتی علمی کمک می‌کند، اما این نگرانی وجود دارد اگر چین «در حال بستن خود از دنیای خارج» باشد، ممکن است نتواند پیشتازی فعلی خود را در زمینه‌های علمی پر استناد حفظ کند. چین در سال ۲۰۱۹، چهار سال پس از کسب مقام دومین اقتصاد بزرگ جهان به همان نقطه عطف در برابر اتحادیه اروپا رسید و از ایالات‌متحده در مطالعات علمی برتر پیشی گرفت. با وجود این تمایز بین‌المللی در مطالعات علمی، چین به رسیدگی به موارد سرقت ادبی و علمی نیز ادامه می‌دهد. حتی به دنبال تعدادی از موارد پایان‌نامه‌های کپی شده دانشگاه، صنعت آنلاین نیز در بررسی خدمات نیاز به بازنگری دارد.

در سال ۲۰۱۸، مقامات ارشد نظامی چین دستورالعمل‌های یکپارچگی تحقیقاتی را منتشر کردند و از مسئولان تحقیقات علمی و فناوری مرتبط با دفاع این کشور خواستند از جعل، سرقت ادبی و سایر تخلفات اجتناب کنند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2533

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.