• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

تراشه سازان بزرگ چین به دنبال گسترش ظرفیت خود

  • کد خبر : 2325
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۴۲
تراشه سازان بزرگ چین به دنبال گسترش ظرفیت خود
شرکت‌های بزرگ تراشه سازی در چین به دنبال طرح‌های گسترش ظرفیت خود هستند.

این تصمیم به لطف درآمدهای بالا و سودی که از تقاضای زیاد این بازار وجود دارد اتخاذ شده است و اقدامی در مواجهه با تهدیدات آمریکا برای محدودیت‌های بیشتر در دسترسی به فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود.

هزینه سرمایه‌ای شرکت بین‌المللی تراشه سازی (SMIC) که بزرگترین تولیدکننده نیمه‌رساناها در چین است در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵ میلیارد دلار خواهد رسید که بیشتر این مبلغ برای سه پروژه تولیدی در پکن، شنجن و شانگهای و همچنین گسترش تأسیسات موجود هزینه می‌شود.

درآمد این شرکت مستقر در شانگهای در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۵٫۶ میلیارد یوان رسید که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است و سود خالص آن نیز با افزایش ۱۴۷ درصدی در سال ۲۰۲۱، رکورد ۱۰٫۷ میلیارد یوانی را ثبت کرده است.

در همین حال، دومین تراشه سازی بزرگ چین نیز به دنبال افزایش ظرفیت خود است. درآمد تولیدی نیمه‌رسانای هوا هونگ Hua Hong در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۷۰ درصد افزایش داشته و به ۱٫۶۳ میلیارد دلار رسید و سود خالص آن نیز به افزایش حدود هفت برابری، ۲۳۱ میلیون دلار بوده است.

عملکرد قوی دو شرکت تراشه سازی بزرگ چین به دنبال تقاضای زیاد فناوری‌های بالغ برای تراشه در حوزه‌هایی همچون خودروسازی و لوازم‌ خانگی ایجاد شده است. SMIC و هوا هونگ در حال حاضر نمی‌توانند تراشه‌های پیشرفته که در آیفون و سایر تلفن‌های هوشمند اندروید استفاده می‌شود را تولید کنند.

گسترش ظرفیت این شرکت‌ها همچنین از عزم جدی چین برای خودکفایی در فناوری‌های راهبردی نظیر نیمه‌رساناها در میانه تنش‌های فناورانه میان پکن و واشنگتن نشان دارد.

ایالات‌متحده SMIC را در دسامبر ۲۰۲۰ به دلایل امنیت ملی به فهرست سیاه خود افزود و از تأمین‌کنندگان آمریکایی خواست قبل از ارسال هرگونه تجهیزات پیشرفته به SMIC برای مجوز اقدام کنند.

مقامات آمریکایی همچنین هشدار دادند که اگر مشخص شود SMIC تحریم‌های تجاری با روسیه که به دنبال جنگ اوکراین اعمال شده را نقض کند، دسترسی محدودتری به فناوری‌های آمریکایی خواهد داشت.

سه کارخانه جدید SMIC در پکن، شانگهای و شنجن همگی بر تراشه‌های با گره ۲۸ نانومتر و بیشتر تمرکز دارند، البته فناوری‌های قدیمی نیز همچنان سودآور است. از سوی دیگر هوا هونگ نیز موقعیت خوبی در بخش خودروسازی و صنعت دارد.

البته نشانه‌هایی وجود دارد که به دنبال سیل سفارش‌های گسترده SMIC از میزان تحقیق و توسعه خود کاسته است. هزینه تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱، ۱۱٫۶ درصد مجموع درآمد این شرکت را به خود اختصاص داد که نسبت به ۱۷ درصد سال ۲۰۲۱، کاهش داشته است. تعداد گروه تحقیق و توسعه این شرکت نیز از ۲۳۳۵ نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۷۵۸ نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

در سال ۲۰۲۱، فروش جهانی نیمه‌رساناها رکورد ۵۰۰ میلیارد دلار را ثبت کرد و چین بزرگ‌ترین بازار این حوزه بود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2325

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.