• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6

تدابیر چین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و راه‌اندازی مراکز نوآوری

  • کد خبر : 4005
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۸
تدابیر چین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و راه‌اندازی مراکز نوآوری
چین مجموعه‌ای از اقدامات را برای تشویق سرمایه گذاران خارجی و راه اندازی مراکز نوآوری در این کشور و جذب استعدادهای حرفه‌ای به کار می‌گیرد.

این اقدام در بحبوحه تلاش‌های این کشور برای تسریع نوآوری در سراسر جهان انجام می‌شود و رهبران و سیاست‌گذاران در دومین اقتصاد بزرگ جهان مکرراً بر هدف خود برای تبدیل به یک نیروگاه فناوری جهانی تاکید می‌کنند.

وزارت بازرگانی و وزارت علوم و فناوری در بیانیه مشترکی که توسط شورای دولتی منتشر شد، اعلام کردند: مراکز تحقیق و توسعه (R&D) با سرمایه گذاری خارجی اجزای مهم سیستم نوآوری علم و فناوری چین هستند.

تعهدات این بیانیه شامل موارد زیر می‌شود: تسریع اجرای استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری [چین]، توسعه تبادلات و همکاری‌های بین‌المللی علم و فناوری، افزایش حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در چین برای راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه برای انجام تحقیقات علمی و فناوری و فعالیت‌های نوآوری.

برای بهبود تسهیلات تحقیق و توسعه سرمایه گذاری خارجی، از جریان قانونی داده‌های تحقیق و توسعه برون مرزی پشتیبانی می‌شود. بخش‌های نظارتی مربوطه همچنین ارزیابی‌های امنیتی خروجی داده‌های مهم و اطلاعات شخصی را برای ارتقای جریان آزاد و ایمن داده‌های تحقیق و توسعه انجام خواهند داد.

حمایت از جریان آزادتر داده‌های تحقیق و توسعه ممکن است به کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی در مورد مقررات سخت‌تر امنیت سایبری کشور و محدودیت‌های جریان داده کمک کند.

مقامات چینی اعلام کردند پردازش داده‌ها، انتقال داده‌های فرامرزی، و فعالیت‌های ادغام و اکتساب (M&A) مربوط به سرمایه‌های خارجی که می‌تواند امنیت ملی را تحت تأثیر قرار دهد را به شدت بررسی خواهند کرد، و پکن به دنبال محافظت از اطلاعات حساس خود است.

این اقدامات همچنین تاکیدی بر تلاش چین برای جذب استعدادهای خارج از کشور از طریق راحت‌تر کردن کار در این کشور برای آنهاست.

مراکز تحقیق و توسعه با بودجه خارجی مجاز خواهند بود به عنوان یک تیم برای یک مجوز کار یکباره حداکثر تا پنج سال درخواست دهند تا اقامت طولانی مدت استعدادهای خارج از کشور در چین را تسهیل کنند.

“کانال‌های سبز” برای استعدادهای برتر خارج از کشور که توسط مراکز تحقیق و توسعه خارجی به کار گرفته می‌شوند، راه اندازی خواهد شد. همچنین محدودیت‌ها در زمینه صلاحیت‌ها، سال‌ها تجربه و سایر شرایط کاهش می‌یابد و برای خارجی‌ها راحت‌تر می‌شود برای عناوین ارشد اقدام کرد.

این بیانیه افزوده مشوق‌های بیشتری از جمله مسکن، تحصیل کودکان، اشتغال همسر و پوشش پزشکی نیز برای استعدادهای واجد شرایط خارج از کشور در دسترس خواهد بود.

همانطور که در چهاردهمین برنامه پنج ساله (۲۰۲۱-۲۵) مشخص شده، چین قصد دارد دانشمندان و مهندسان بیشتری را برای تقویت نوآوری و کمک به ایجاد گروهی از استعدادهای داخلی و جهانی پرورش دهد که به آن کمک می‌کند تا حمایت و منابع بیشتری برای استعدادهای خارجی فراهم کند.

استعداد همیشه برای رقابت‌پذیری اقتصادی چین حیاتی تلقی می‌شود، اما با تاکید این کشور بر خودکفایی در میان محدود کردن واردات فناوری از ایالات متحده، این نیاز شدیدتر شده است.

در بیستمین کنگره حزب در اکتبر، وعده سیاستگذاران برای قرار دادن پیشرفت داخلی نوآوری فناوری پیشرفته در رأس همه سیاست‌های اقتصادی مطرح شد که نگرانی‌هایی را در مورد تغییر سیاست‌های توسعه چین به سمت داخل ایجاد کرد. رئیس جمهور شی جین پینگ همچنین از کشور خواسته است تا “به قله‌های علم و فناوری جهان صعود کند”.

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی چین، از ژانویه تا نوامبر سال گذشته، استفاده واقعی چین از سرمایه گذاری خارجی بالغ بر ۱۷۸٫۰۸ میلیارد دلار آمریکا بوده که نسبت به سال قبل ۱۲٫۲ درصد افزایش داشته است.

چین همچنین قصد دارد نوآوری مشترک بین شرکت‌های داخلی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی را ترویج کند. دراین بیانیه آمده وزارت آموزش و سایر ادارات “موسسات آموزشی، موسسات تحقیقاتی و مدارس فنی و حرفه‌ای را تشویق خواهند کرد تا با مراکز تحقیق و توسعه با بودجه خارجی در تحقیقات فنی همکاری کنند” و در عین حال تلاش خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که حقوق مالکیت معنوی از هر دو طرف محافظت می‌شود.

در این بیانیه همچنین آمده که چین «مراکز تحقیق و توسعه و مدارس حرفه‌ای را تشویق می‌کند تا همکاری‌های فنی، راه‌اندازی پایگاه‌های آموزشی، و ساخت آزمایشگاه‌های مشترک و دیگر پلتفرم‌ها برای نوآوری مهارت‌های فنی را انجام دهند».

مخارج سالانه تحقیق و توسعه چین در دهه گذشته تقریباً سه برابر شده و در سال ۲۰۲۱ به ۲٫۸ تریلیون یوان (۴۱۴ میلیارد دلار آمریکا) رسید. انتظار می‌رود هزینه‌های این کشور در سال ۲۰۲۲ از ۳ تریلیون یوان فراتر رود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4005

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.