• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

تحقق رویای چین درباره خودروهای پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین

  • کد خبر : 6418
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تحقق رویای چین درباره خودروهای پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین
نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی CES 2024 در لاس وگاس، با بیش از 4هزار غرفه‌دار، از شرکت‌های نوپا گرفته تا غول‌های فناوری، متخصصین فناوری را از سراسر جهان مجذوب خود کرد. بیش از یک هزار شرکت از چین در این نمایشگاه حضور داشتند که نشان دهنده مشارکت چشمگیر این کشور در فناوری جهانی است.

پس از اینکه چین اخیراً به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان شناخته شد و حدود نیمی از فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داد، صنعت خودروهای الکتریکی چین (EV) مورد توجه ویژه قرار گرفت. در نمایشگاه فناوری، شرکت شپینگ (Xpeng ) با “ماشین پرنده” خود، AeroHT eVTOL توجهات را به خود جلب کرد.

این وسیله نقلیه آینده نگر که به شکل یک خودروی اسپرت ساخته شده، با ملخ هایی که باز می شوند، تصوراتی از وسایل نقلیه پرنده را که در فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان و عنصر پنجم دیده می‌شود، تداعی می‌کند. این مدل که تصور می‌شود سال‌ها با استفاده گسترده فاصله دارد، یک پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز را در اکتبر ۲۰۲۲ به پایان رساند.

دولت چین مشتاق است که شرکت‌ها به رشد و پیشرفت در فناوری وسایل نقلیه پرنده ادامه دهند و سال گذشته برنامه توسعه «هوانوردی سبز» از جمله برای هواپیماهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی یا eVTOL را اعلام کرد. این بخشی از یک استراتژی رسمی برای حمایت از “اقتصاد در ارتفاع کم” (low-altitude economy ) است. اقتصاد در ارتفاع پایین به حوزه‌ای از صنایع متمرکز بر وسایل نقلیه هوایی با سرنشین غیرنظامی و بدون سرنشین، از جمله تولید، عملیات پرواز در ارتفاع پایین و خدمات یکپارچه اشاره دارد.

طرح هوانوردی سبز چین موارد قابل اجرایی برای تقویت نوآوری و استقرار خودروهای پرنده ارائه کرد. اقدامات مهم آن شامل ایجاد مناطق نمایش و پایگاه های آزمایشی برای هواپیماهای کم پرواز است. این طرح شامل ایجاد زیرساخت‌هایی برای ورود وسایل نقلیه پرنده در حمل و نقل شهری و رفت و آمد روزانه نیز می‌شود.

در حالی که شرکت‌های خودروهای پرنده ایالات متحده مانند کیتی هاوک Kittyhawk (با حمایت لری پیج، بنیان‌گذار گوگل) در سال ۲۰۲۲ به دلیل مشکلات تجاری‌سازیتعطیل شدند، سیاست‌های حمایتی چین اکوسیستم مساعدتری را برای این قبیل فناوری‌های نوپا ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، AeroHT eVTOL شپینگ، برخلاف سایر وسایل نقلیه پرنده مانند شرکت آلمانی Volocopter و Supernal هیوندای که در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشته شد، می‌تواند بین حالت زمینی و هوایی تغییر شکل دهد.

در حالی که اختراعات Volocopter و Supernal شبیه هلیکوپترهای شخصی است، AeroHT eVTOL شپینگ دارای ملخ‌هایی است که در حالت پرواز ظاهر می‌شوند و پس از استفاده در بدنه خودرو جمع می‌شوند. این قابلیت به آن اجازه می‌دهد تا ترافیک جاده را هدایت کند و در یک فضای پارک اتومبیل استاندارد قرار بگیرد.

عامل دیگری که باعث افزایش تحقیق و توسعه خودروهای پرنده در چین می شود، همکاری نزدیک نهادهای دولتی و خصوصی است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، دولت گوانگدونگ ۵۰۰ میلیون یوان (۷۰ میلیون دلار آمریکا) در شپینگ سرمایه گذاری کرد. شهر ژائوکینگ گوانگدونگ نیز از توسعه شپینگ حمایت کرده و سال گذشته یک قرارداد سرمایه گذاری برای پروژه ای به ارزش ۲ میلیارد یوان امضا کرد. این نوع حمایت مالی و زیرساختی یک اکوسیستم پرورشی ایجاد می‌کند که به سازندگان خودروهای برقی چینی امکان می‌دهد تا به سرعت خودروهای مفهومی را به محصولات انبوه تبدیل کنند.

چین در کنفرانس کاری اقتصادی مرکزی سالانه خود، به همراه هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، انرژی سبز، زیست پزشکی و پرواز فضایی خصوصی، اقتصاد ارتفاع پایین را به عنوان یک صنعت اصلی که شایسته توجه ویژه است، معرفی کرد.

علاوه بر خودروهای پرنده، پهپادها یکی دیگر از حوزه‌های اقتصاد ارتفاع کم چین هستند که نوید انقلابی در کشاورزی، خدمات تحویل، واکنش‌های اضطراری و موارد دیگر را می‌دهند.

شرکت DJI چین با ۷۰ درصد از سهم بازار جهانی بزرگترین تولید کننده پهپاد در جهان است. فناوری پهپاد آن به کشاورزی اتوماتیک از جمله برنامه ریزی، کاشت، وجین، آبیاری و نظارت بر رشد محصول کمک کرده است. به عنوان مثال، پلتفرم تحویل غذا می‌توان ( Meituan)، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده و به معاملات تجاری خود سرعت بخشیده و هزینه نیروی کار خود را کاهش داده است. در سال ۲۰۲۲، صنعت هواپیماهای بدون سرنشین به تنهایی در شنجن ارزش بازاری معادل ۷۵ میلیارد یوان ایجاد کرد.

شنجن در حال ساخت شبکه ای از بیش از ۶۰۰ ایستگاه فرود/برخاست برای هواپیماهای در ارتفاع پایین تا سال ۲۰۲۵ است. این امر استقرار آنها را تسهیل می‌کند و هزینه‌های عملیاتی را برای شرکت‌ها کاهش می‌دهد. حمایت زیرساختی در این صنعت ضروری است، به ویژه زمانی که هدف ترویج استفاده گسترده عمومی باشد.

با ظهور شرکت‌های بیشتری که اتومبیل‌های پرنده و سایر هواپیماهای ارتفاع پایین را در چین توسعه می‌دهند، مقررات صنعت نیز در حال تکامل است. امسال، شنجن اولین مقررات چین را در مورد اقتصاد ارتفاعات کم اعلام کرد. این مقررات از اول فوریه اجرایی می‌شود و هدف آن استانداردسازی ایجاد زیرساخت‌های پرواز در ارتفاع پایین، هماهنگی مدیریت فضای هوایی در ارتفاع پایین و خدمات پرواز، و تعیین استانداردهای ایمنی است.

رقابت شدید بازار در صنعت خودروهای برقی چین قطعا به رشد تصاعدی این صنعت کمک کرده است. اما حمایت نهادی چین در دسترسی سریع به پیشرفت‌های فناوری برای شهروندان عادی و نه فقط چند فرد ممتاز، نقش دارد. اگرچه هنوز شکاف‌هایی بین شهرهای بزرگ و مناطق توسعه نیافته وجود دارد، اما اصل سیاست چین مبنی بر اینکه فناوری‌های جدید باید زندگی و معیشت مردم را بهبود بخشد، آینده امیدوارکننده‌ای را رقم می‌زند.

توسعه اقتصاد کم ارتفاع چین می‌تواند به عنوان یک مدل الهام بخش برای جهان عمل کند و پتانسیل ادغام فناوری‌های هوایی پیشرفته را در زندگی روزمره و برنامه ریزی شهری نشان دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6418

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.