• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

تحریم ۲۵ شرکت چینی از سوی آمریکا به دلیل کمک به ارتش روسیه

  • کد خبر : 2582
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۰
تحریم ۲۵ شرکت چینی از سوی آمریکا به دلیل کمک به ارتش روسیه
یک شرکت فناوری دریایی چینی که فناوری آن می‌تواند به روسیه برای رصد زیردریایی و شهرهای ساحلی اوکراین کمک کند، در میان 25 شرکتی است که دولت آمریکا آن‌ها را اخیراً در فهرست تحریمی خود افزوده است.

شرکت فناوری دیجیتال هایلندر در پکن Beijing Highlander Digital Technology Co تائید کرد که در فهرست تحریمی واشنگتن قرار گرفته است. وزارت بازرگانی آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که این شرکت اقلام با منشأ آمریکایی برای استفاده نظامی به دست آورده و این موضوع تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است.

هایلندر عمدتاً در تحقیق، توسعه و تولید تجهیزات ناوبری و ارتباطات الکترونیکی و سیستم‌های اتوماسیون برای صنایع دریایی و همچنین سیستم‌های نظارت الکترونیکی دریایی فعال است. شرکت فناوری لورل Laurel، یکی از شرکت تابعه آن و مستقر در هنگ‌کنگ، از جمله تأمین‌کنندگان پیشرو در چین در زمینه ابزارها و خدمات نقشه‌برداری هیدروگرافی و نقشه برداری اقیانوس است.

اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی (BIS) آمریکا اعلام کرد که در مجموع ۳۶ شرکت را به لیست سیاه تجاری این کشور اضافه کرده است. این فهرست شامل شرکت‌ها و اشخاصی از چین، لیتوانی، پاکستان، روسیه، سنگاپور، امارات متحده عربی، بریتانیا، ازبکستان و ویتنام می‌شود.

شرکت هایلندر اعلام کرد که امکان دارد بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن از اثرات احتمالی تحریم‌های آمریکا بر کسب‌وکار خود را بیان کند. سهام شرکت نیز با ۶ درصد کاهش به ۱۲٫۷ یوان (۱٫۸۹ دلار) رسید.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هایلندر در روسیه یا اوکراین تجارت داشته است وجود ندارد، این شرکت در ۲۴ فوریه – چندین ساعت پس از حمله مسکو به همسایه اروپای شرقی – اعلام کرد که سیستم نظارتی آن می‌توانست به روسیه کمک کند تا تاکتیک‌های نفوذ با استفاده از زیردریایی‌ها و کشتی‌های جنگی در امتداد خط ساحلی اوکراین را رصد کند.

بنادر دریای سیاه اوکراین، از جمله اودسا، همچنان تحت کنترل کیف هستند. با این حال، روسیه همچنان به محاصره بندری ادامه می‌دهد و اوکراین، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان گندم در جهان که حدود ۲۰ میلیون تن گندم ذخیره‌شده در سیلو دارد، از ارسال محموله غلات باز مانده است.

آخرین تحریم‌های دولت آمریکا علیه شرکت‌های چینی احتمالاً تنش‌ بین پکن و واشنگتن را که در جنگ تجاری و فناوری افزایش یافته، تشدید می‌کند.

به غیر از هایلندر و تعدادی از شرکت‌های تابعه آن، ادعا شده که پنج نهاد چینی دیگر نیز از ارتش روسیه حمایت می‌کنند. این شرکت‌ها شامل کانکت الکتریک، کینگ پی تکنولوژی، سینو الکترونیک، وینیک الکترونیک و ورد جتا لجستیک هستند.

سینو الکترونیک، تأمین و توزیع‌کننده سیستم‌های مخابراتی و دفاعی مستقر در شنژن، از سال ۲۰۱۳ بیش از ۹۹ درصد محصولات خود را به روسیه صادر کرده است. دیگر نهادهای چینی در لیست سیاه شامل موسسه اتوماسیون شن یانگ آکادمی علوم چین و موسسه تحقیقات مهندسی سیستم‌های شرکت کشتی‌سازی دولتی چین هستند.

به گفته وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، نهادهای لیست سیاه مشمول محدودیت‌های شدید دسترسی به فناوری‌ها و اقلام آمریکایی خواهند شد و تحریم‌های اخیر پیامی قدرتمند به نهادها و افراد در سرتاسر جهان ارسال می‌کند که اگر به دنبال حمایت از روسیه باشند، ایالات متحده نیز ارتباط با آن‌ها را قطع خواهد کرد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2582

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.