• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

تبدیل خاک شور به زمین کشاورزی حاصلخیز در چین

  • کد خبر : 6528
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
تبدیل خاک شور به زمین کشاورزی حاصلخیز در چین
دانشمندان چینی روشی را برای تبدیل خاک شور به زمین کشاورزی حاصلخیز ابداع کردند که در این روش محققان زمین‌های بایر را با ساقه‌های گیاهی و پوشش پلاستیکی می‌پوشانند که میزان نمک را تا 36 درصد کاهش می‌دهد و عملکرد محصول را تقریباً یک سوم افزایش می‌دهد.

در زمین‌های بایر وسیع شمال چین در منطقه خودمختار مغولستان داخلی، دانشمند خاک‌شناسی راهی برای تبدیل بخش‌های عظیمی از زمین‌های شور و قلیایی به مزارع حاصلخیز یافته‌اند. زمین‌های شورقلیایی حاوی مقدار زیادی نمک‌های محلول و سدیم قابل تعویض است که کشاورزی را دشوارتر می‌کند.

شور شدن خاک می‌تواند به طور طبیعی رخ دهد به عنوان مثال، در بیابان‌ها به دلیل کمبود آب و تبخیر شدید یا در نتیجه فعالیت‌های انسانی، مانند مدیریت ضعیف آب، باعث شوری بیش از اندازه در زمین‌های کشاورزی شود.

محققین آکادمی علوم کشاورزی چین، راه حلی نوآورانه برای رفع کیفیت پایین خاک ارائه کرده‌اند. آنها ساقه‌های گیاهی به طول حدود ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر را برداشتند و آن‌ها را در زیر خاک در عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری قرار دادند که از بالا آمدن نمک به سطح جلوگیری می‌کند. آنها همچنین زمین را با یک لایه پلاستیکی برای کمک به حفظ رطوبت خاک پوشانده‌اند. بر اساس این گزارش، پس از این تیمار، محتوای نمک خاک به طور متوسط ۳۶ درصد کاهش یافت و عملکرد محصول ۳۰٫۵ درصد افزایش یافت.

این تیم تحقیقانی بیش از یک دهه را صرف تحقیق در مورد تصفیه خاک شورقلیایی در سایر نقاط چین از جمله استان‌های شاندونگ و هیلونگجیانگ کرده و روش‌های احیای خاک را متناسب با شرایط محلی بررسی کردند.

چین از نظر وسعت زمین شورقلیایی خود در بین کشورها رتبه سوم را دارد و مساحتی در حدود ۱۰۰ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد که حدود یک سوم آن دارای پتانسیل استفاده برای تصفیه خاک یا شیوه‌های کشاورزی بهتر است.

اکثریت قریب به اتفاق این زمین بایر در مناطق خشک و نیمه خشک مرکز و غرب چین از جمله استان چینگهای، مغولستان داخلی و منطقه خودمختار شین جیانگ واقع شده است.

از دهه ۱۹۵۰، چین کمپین‌های ملی در مقیاس بزرگ را برای مدیریت خاک شور و قلیایی آغاز کرده است. رئیس جمهور چین، در ژوئیه گذشته در یک سخنرانی به این مشکل اشاره کرد: «با توجه به اینکه چین زمین‌های شور زیادی دارد و روند شور شدن زمین‌های کشاورزی در برخی مناطق بدتر می‌شود، انجام بهبود و استفاده همه جانبه از اهمیت زیادی برخوردار است. چین اکنون بیش از ۴۰ روش یا فناوری برای تصفیه خاک شور دارد.

با جمعیت ۱٫۴ میلیاردی برای تغذیه، امنیت غذایی یک اولویت ملی برای چین است. بر اساس بیانیه کنفرانس ملی کار روستایی، این کشور قصد دارد عملکرد در واحد خود را افزایش دهد و سطح زیرکشت کاشت را تثبیت کند.

مقامات چینی متعهد شدند که کل تولید غلات را بالای ۶۵۰ میلیون تن نگه دارند.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، بیش از ۸۳۳ میلیون هکتار از اراضی در سراسر جهان شور شد ه است.

شیوه‌های کشاورزی ناپایدار و بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی، و همچنین افزایش جمعیت جهانی، فشار فزاینده‌ای را بر خاک وارد کرده و باعث نرخ‌های نگران کننده تخریب خاک در سراسر جهان شده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6528

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.