• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

تایید اولین بیوداروی چینی برای درمان سرطان توسط سازمان غذا و داروی آمریکا

  • کد خبر : 6007
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
تایید اولین بیوداروی چینی برای درمان سرطان توسط سازمان غذا و داروی آمریکا
بیوداروی نوآورانه چین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان سرطان تایید شده است.

داروی Toripalimab، یک آنتی بادی مونوکلونال گیرنده مرگ برنامه ریزی شده نوترکیب انسانی-۱ (PD-1) است که به PD-1 متصل می‌شود و از اتصال PD-1 با لیگاندهای مرگ برنامه ریزی شده ۱ (PD-L1) و ۲ (PD-L2) جلوگیری می‌کند.

این دارو توسط Shanghai Junshi Bioscience  تولید شده و در چین برای درمان سرطان‌های مختلف توسعه یافته است. بر اساس نتایج کارآیی مثبت یک کارآزمایی فاز ۲ و داده‌های ایمنی از چندین مطالعه بالینی، toripalimab تأیید مشروط را در چین برای درمان ملانوم غیرقابل برداشت یا متاستاتیک دریافت کرد.

ملانوم نوعی سرطان پوست است که با رشد غیرقابل کنترل ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که به پوست رنگ برنز یا قهوه‌ای می‌دهند) ایجاد می‌شود. سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می‌کنند. تقریباً سلول‌های هر قسمت از بدن می‌توانند به سرطان تبدیل شوند و سپس به سایر مناطق بدن گسترش یابند. ملانوم نسبت به انواع دیگر سرطان‌های پوست مانند سرطان پوست سلول پایه و سنگفرشی بسیار کمتر دیده می‌شود، اما ملانوم خطرناک‌تر است، زیرا اگر زود تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد احتمالاً به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت می‌کند.

Toripalimab، مجوز برای درمان کارسینوم نازوفارنکس، نوعی سرطان تهاجمی که از پشت بینی در قسمت بالایی گلو شروع می‌شود را نیز دریافت کرده است.

این اولین و در حال حاضر تنها دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان آن نوع سرطان تایید شده است. همچنین اولین داروی آنتی بادی چینی است  که توسعه آن به سرمایه گذاری عظیم و فناوری پیشرفته نیاز دارد تا وارد بازار ایالات متحده شود.

تایید هفته گذشته به این دارو اجازه می‌دهد تا در ترکیب با داروهای شیمی درمانی برای درمان اولیه سرطان نازوفارنکس استفاده شود. همچنین استفاده از این دارو به تنهایی برای افراد مبتلا به تومورهای غیرجراحی قابل جابجایی که به درمان‌های شیمی درمانی قبلی پاسخ نداده‌اند تأیید شده است.

سرطان نازوفارنکس نوع نادری از سرطان است که از نازوفارنکس شروع می‌شود. رایج‌ترین علائم سرطان نازوفارنکس ایجاد توده‌های بدون درد در پشت گردن است اما ممکن است روی شنوایی هم تاثیر گذاشته و فرد دچار کم شنوایی یا عفونت گوش مزمن شود. درد و بی حسی در صورت هم از دیگر نشانه‌های این بیماری هستند.

سرطان نازوفارنکس (NPC) یا همان کارسینوما نازوفارنکس نوع نادری از سرطان سر و گردن است که بافتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که قسمت تحتانی بینی را به قسمت تحتانی حلق متصل می‌کند. این محفظه نازوفارنکس درست در سقف دهان در پایه جمجمه قرار دارد. یعنی نازوفارنکس در کام نرم دقیقا پشت بینی واقع شده است که هوا را از بینی به سمت حلق و ریه‌ها می‌فرستد. به این بیماری سرطان سر و گردن هم می‌گویند که رشد سلول‌ها از کنترل خارج شده و ممکن است سایر نواحی را هم درگیر کند.

در کارآزمایی بالینی که برای درمان اولیه انجام شد، افرادی که toripalimab را در ترکیب با سایر داروهای شیمی درمانی دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که به تنهایی شیمی درمانی دریافت کردند، خطر پیشرفت یا مرگ ۴۸ درصد کاهش یافت.

از نظر بقای کلی، بیماران تحت درمان با این دارو ۳۷ درصد کاهش خطر مرگ را مشاهده کردند.

به گفته دانشمندان، این دارو همچنین مطالعات بالینی برای آزمایش اثربخشی آن برای سرطان معده، کبد، سینه و کلیه در حال انجام است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6007

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.