• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

تاکید شی جین پینگ بر افزایش سرعت خوداتکایی فناوری برای جلوگیری از فشار خارجی

  • کد خبر : 4098
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۵
تاکید شی جین پینگ بر افزایش سرعت خوداتکایی فناوری برای جلوگیری از فشار خارجی
رئیس جمهور شی جین پینگ گفت چین باید تلاش برای دستیابی به خوداتکایی در علم و فناوری را تسریع بخشد تا جایگاه خود را در زنجیره تامین جهانی مستحکم و با اقدامات ایالات متحده مقابله کند.

به اعتقاد او چین باید برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در زمینه‌های مهم علمی و فناوری، پیشرو در زمینه‌های بین رشته‌ای پیشرفته، و مرکز علمی و مرکز نوآوری بزرگ برای جهان تلاش کند.

اظهارات شی، تاکیدی بر نیاز در پکن در بحبوحه افزایش تلاش‌های جداسازی ایالات متحده – به ویژه در جبهه فناوری – است.

پکن مدت‌هاست قصد دارد تمرکز رشد اقتصادی را به بازار داخلی و فناوری‌های داخلی معطوف کند، اما وخیم تر شدن روابط با غرب، خوداتکایی را در راس برنامه‌های سیاست آن قرار داده است.

بنا به نظر شی تنها با تسریع در ساخت یک الگوی توسعه جدید می‌توان پایه‌های توسعه اقتصادی را تحکیم، امنیت و ثبات را تقویت کرد و دوام، رقابت، قدرت توسعه و پایداری را در طوفان‌های قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی بهبود داد.

چین تمام تلاش خود را می کند تا اقتصاد آسیب دیده از ویروس کرونا را احیا کند، اما بادهای مخالف خارج از کشور، از جمله رکود بالقوه در بازارهای صادراتی کلیدی و تلاش‌های تشدید شده واشنگتن برای مهار پیشرفت فناوری چین، سایه ای طولانی بر این بهبود ایجاد کرده است.

اقتصاد چین در سال گذشته تنها ۳ درصد رشد کرد که دومین رقم پایین‌ترین رشد در بیش از چهار دهه گذشته است.

ایالات متحده به عنوان بخشی از آخرین حمله خود علیه بخش فناوری چین، توافقی با هلند و ژاپن برای محدود کردن صادرات برخی از ماشین آلات پیشرفته تولید تراشه به چین منعقد کرده است.

به نظر می‌رسد دولت بایدن مصمم به جدا شدن از چین در فناوری‌های اصلی مانند تراشه‌های نیمه هادی و هوش مصنوعی است و استراتژی اتحاد آن، دستیابی چین به فناوری‌ها یا محصولات لازم از طرف‌های ثالث را دشوار می‌کند.

چین و ایالات متحده هر دو با ضررهای ناشی از جدایی در فناوری یا صنعت مواجه هستند. در حال حاضر، زیان چین ممکن است حتی بیشتر باشد. به همین دلیل جایگزینی داخلی یک هدف کلیدی برای بخش فناوری چین در میان رقابت ایالات متحده خواهد بود.

شی بر این نظر است که در نظر گرفتن راهی بلندمدت برای افزایش مصرف خانوارها، تاکید دولت بر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های جدید، صنایع پیشرفته و بخش‌های استراتژیک نوظهور از جمله سیاست‌های دولت خواهد بود.

چین همچنین تلاش‌های خود را برای ایجاد فضای مناسب برای کسب‌وکارها، اهرم سرمایه‌گذاری خصوصی، ترویج اصلاحات بازار محور عوامل تولید و تسریع در ساخت یک بازار ملی یکپارچه دو چندان خواهد کرد.

دولت چین قرار است در نشست سالانه پارلمان در ماه مارس، اهداف سال ۲۰۲۳ خود را برای رشد اقتصادی، کسری مالی و هزینه‌های تحقیق و توسعه منتشر کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.