• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

تاکید شی جین‌پینگ بر اهمیت نوآوری در مسیر مدرن سازی به سبک چینی

  • کد خبر : 5983
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تاکید شی جین‌پینگ بر اهمیت نوآوری در مسیر مدرن سازی به سبک چینی
رئیس جمهور شی جین پینگ ضمن اعلام اولویت‌های برنامه‌های خود برای تبدیل به یک ابرقدرت، تاکید دارد که یک برنامه ریزی استراتژیک باید نوآوری چین را هدایت کند.

شی همچنین بر این نظر است که باید توسعه و امنیت را با یکدیگر هماهنگ کرد،  به این معنی که نیاز به ایجاد تعادل بین این دو وجود دارد.

نوسازی به سبک چینی یک اقدام اکتشافی با بسیاری از حوزه‌های ناشناخته است که چین باید جسورانه آن را از طریق اصلاحات و نوآوری بررسی کند.

شی همچنین خواستار آن شده که نوآوری جایگاه برجسته‌ای در توسعه کلی ملی پیدا کند و دستیابی به اهداف توسعه در هر مرحله و اجرای استراتژی‌های توسعه در زمینه‌های مختلف نیز نیازمند طراحی سطح بالا است.

این سخنرانی شی در ماه فوریه ایراد شده، اما انتشار بخشی از آن مطالب ماه‌ها بعد در حالی صورت می‌گیرد. زمانی که چین بر سر دوراهی ایستاده و به دنبال احیای اقتصاد در حال رشد و در عین حال مقابله با چالش‌های پیچیده ژئوپلیتیکی است.

علیرغم نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اقتصاد در سه ماهه سوم شروع به تثبیت کرده است، عوامل مختلفی از جمله رکود دارایی، کاهش اعتماد در میان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی و تلاش‌های «ریسک‌زدایی» ( de-risking) غرب برای کاهش اتکای اقتصادی به چین در چشم انداز رشد بلند مدت تأثیر گذاشته است.

شی از مقامات چین خواسته است که قابلیت‌های تفکر استراتژیک خود را تقویت کنند، استراتژی‌های واقع‌بینانه و مؤثر برای ارتباط کشور با جهان توسعه دهند و در عین حال عرصه‌ها و مسیرهای جدید را نیز بررسی کنند.

شی در ادامه به نیاز چین به اینکه هم متکی به خود باشد و هم درهای خود را برای دنیای خارج بگشاید سخن گفت؛ معضلی همیشگی که با اقدامات غرب به سمت «ریسک زدایی» تشدید شده است.

به اعتقاد رئیس جمهور شی، حفظ امنیت اقتصادی از طریق تامین پایدار مواد غذایی و انرژی و همچنین حفاظت از زنجیره های صنعتی و تامین، کلیدی برای نگه داشتن سرنوشت توسعه و پیشرفت کشور در دستان خود است.

تاکید او بر نیاز به گردش داخلی – چرخه تولید، توزیع و مصرف داخلی – برای تقویت رشد و توسعه اقتصادی و حفظ استقلال کشور است.

به نظر شی لازم است اصلاحات سیستم‌ها و سازوکارها در همه جنبه‌ها تعمیق شود، ظرفیت خلاق کل جامعه به طور کامل به دست آید و دانشمندان، کارآفرینان، نویسندگان و هنرمندان و سایر استعدادها، به ویژه استعدادهای جوان، به نوآوری و خلاقیت تشویق شوند.

در عرصه بین‌الملل، جدایی و قطع ارتباط توسط ایالات متحده و همچنین تلاش‌های گسترده برای مهار چین وجود دارد. در منطقه آسیا-اقیانوسیه، تلاشی برای محاصره چین و تبدیل آسیا به چیزی شبیه به ناتو و تلاش برای به راه انداختن جنگ تکنولوژیک علیه چین وجود دارد.

اما بهترین امنیت با رشد و قدرت اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد و هرچه توانمندی‌های اقتصادی قوی‌تر باشد، تضمین‌های امنیتی بیشتر است.

شی همچنین خواستار ترویج دموکراسی درون حزبی شد که از حقوق اعضای حزب محافظت و در عین حال به عدم تمایل آنها به مسئولیت رسیدگی کند.

به نظر رئیس جمهور شی، حقوق عادلانه، فرصت‌های منصفانه و قوانین عادلانه باید اصول اصلی نظام اجتماعی کشور باشد.

چین با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پیچیده‌ای روبه‌رو است، زیرا آثار سیاست، اقتصاد، دیپلماسی و زیست‌محیطی در یکدیگر تنیده شده است، که نیاز به یک رویکرد هماهنگ در سیاست گذاری دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5983

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.