• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

تاکید رئیس‌جمهور چین بر نوآوری، فناوری و زنجیره‌های تأمین

  • کد خبر : 6467
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تاکید رئیس‌جمهور چین بر نوآوری، فناوری و زنجیره‌های تأمین
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، طی بازدید از شانگهای برای اولین بار در سه سال گذشته، فراخوان خود برای نوآوری فناورانه و امنیت توسعه را تکرار کرد.

شی در سومین روز سفر خود به مرکز مالی شرق، اهداف منطقه یکپارچه دلتای رودخانه یانگ‌تسه، شامل شانگهای و استان‌های همسایه آن یعنی جیانگ سو، ژجیانگ و آنهویی را تعیین کرد.

وی در یک کنفرانس کاری، به مقامات محلی حزب کمونیست گفت که این منطقه باید ظرفیت نوآوری، رقابت صنعتی و گسترش زنجیره تامین را افزایش دهد و بازتر شود تا بتواند در “مدرن سازی به سبک چینی” نقشی محوری ایفا کند.

شی  اظهار داشت: این منطقه باید بر حوزه‌های علم و فناوری، صنعت، مالی و زیرساخت‌های اصلی مرتبط با امنیت ملی و منطقه‌ای تمرکز کند، از نظر پیشگیری از خطرات و ظرفیت‌سازی تقویت شده و به تحکیم زیرساخت‌های مطمئنی برای توسعه امن کشور بپردازد.

شی افزود: باید یکپارچگی در زمینه‌هایی از جمله زیرساخت‌ها، توسعه صنعتی، گشایش اقتصادی، حفاظت از محیط‌زیست و گسترش زنجیره تأمین در دلتای یانگ‌تسه، به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین مناطق چین و «ویترینی» برای نشان دادن مزایای سیستم سوسیالیستی، سرعت گیرد تا بتواند «به محرک توسعه برای کل کشور تبدیل شود».

شی در دیدار خود با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه نوامبر گذشته، به اقدامات ایالات متحده علیه چین – از جمله کنترل صادرات، سرمایه‌گذاری و تحریم‌های یک‌جانبه – اشاره کرد که به طور جدی به منافع مشروع چین آسیب وارد می‌کند.

وی گفت: «توسعه چین با نوآوری پیش می‌رود، سرکوب علم و فناوری چین، به منزله سرکوب توسعه باکیفیت و سلب کننده حقوق مردم چین برای توسعه است».

کمربند اقتصادی رودخانه یانگ‌تسه نیز یکی دیگر از پروژه‌های برجسته رئیس‌جمهور شی است. او در یک سخنرانی در ماه اکتبر به مقامات دستور داده بود تا نسبت به توسعه این منطقه به عنوان بزرگ‌ترین منطقه اقتصادی چین با تأکید بر رشد باکیفیت، سبز و ایمن اهتمام ورزند.

این کمربند به غیر از شانگهای و سه استان مجاور آن، هفت استان دیگر را در قسمت بالای رودخانه پوشش می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، این کمربند پهناور، بزرگ‌ترین منطقه اقتصادی چین با بالاترین تراکم اقتصادی است که حدود ۲۱ درصد از مساحت کل کشور و بیش از ۴۰ درصد از جمعیت را پوشش می‌دهد و بیش از ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی چین به این منطقه تعلق دارد. همچنین نه منطقه از بیست و یک منطقه آزاد تجاری آزمایشی چین در این خطه واقع شده است.

به گفته سی‌سی ‌تی‌وی، سه مکانی که شی در سفر شانگهای از آنها بازدید کرد، حاکی از تاکید وی بر رقابت‌پذیری، نوآوری و توانایی شانگهای برای ارائه حمایت دولتی بود.

بورس آتی کالاهای شانگهای که در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد، ۲۳ محصول آتی و ۹ محصول اختیاری را در حوزه فلزات، انرژی، مواد شیمیایی، حمل و نقل و سایر زمینه‌ها به فهرست خود افزوده است. به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، این بورس یکی از سه مرکز بزرگ قیمت‌گذاری فلزات غیر آهنی در جهان است.

شی در سفری که در سال ۲۰۱۹ به شانگهای داشت، خواستار تقویت  نقش این شهر در تخصیص منابع جهانی شده بود.

به گزارش شین‌هوا، وی در نمایشگاه علم و فناوری بر تحقیق و نوآوری، به ویژه در زمینه فناوری‌های پایه و اصلی تاکید کرده بود. لو داجین، مدیر کمیسیون علم و فناوری شهرداری شانگهای، در این خصوص به شین‌هوا گفته است: «شی ابراز امیدواری کرد که تحقیقات پایه بتواند به کاربرد صنعتی منجر شود و بالعکس».

گو جی، بنیانگذار و مدیر عامل Fourier Intelligence، گفت که شی به ربات انسان‌نمای این شرکت علاقه‌مندی نشان داده  و از وی پرسیده که آیا می‌توان با این ربات صحبت کرد و از او خواست تا برخی از وظایف را انجام دهد یا خیر.

پروژه مسکن مقرون به صرفه‌ در مرکز هوش مصنوعی Maqiao در منطقه مین‌هنگ  که شی از آن بازدید کرد نیز محل استقرار صدها شرکت نوآور است. در این پروژه کارکنان شهرک‌های صنعتی در این منطقه از جمله مهندسان، کارکنان تعمیر و نگهداری شهر و رانندگان تحویل غذا سکونت دارند.

شی بارها بر این نکته تاکید کرده که «شهرها را مردم ساخته‌اند و متعلق به مردم هستند». وی در سال ۲۰۱۹، در شانگهای گفت که برای برنامه‌ریزی و بازسازی شهر باید ابتدا بر نیازهای مردم تمرکز کرد.

برگزاری کنفرانس کاری در مورد توسعه دلتای رودخانه یانگ‌تسه، نشان دهنده عزم رئیس‌جمهور برای نشاط بخشیدن به ثروتمندترین منطقه چین است. این کنفرانس پس از نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست و اعلام تصمیم  هیئت تصمیم‌گیری بیست و چهار نفره حزب برای تقویت توسعه کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه برگزار شد.

به گفته مقامات مطلع دولتی محلی و صنعت مالی چین، در نتیجه این نشست یک سری اقدامات آزادسازی بازار برای تحریک رشد منطقه‌ای اجرا خواهد شد.

در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در نوامبر ۲۰۱۸، رئیس جمهور شی اعلام کرده بود که یکپارچه‌سازی دلتای رودخانه یانگ‌تسه( منطقه‌ای تقریباً به وسعت کشور آلمان با جمعیتی بالغ بر ۲۴۰ میلیون نفر) یک استراتژی ملی است. بر اساس این استراتژی، شانگهای و سه استان همجوار آن باید برای ایجاد هم‌افزایی بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هدف این یکپارچگی، تنظیم نسبت صنایع مختلف، ساخت بزرگراه‌ها، بنادر، راه‌آهن و پل‌ها و تخصیص منابع زمینی برای دستیابی به رشد با کیفیت است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6467

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.