• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
15

بیمارستان‌ دیجیتالی به کمک بیماران چینی می‌آید

  • کد خبر : 1308
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
بیمارستان‌ دیجیتالی به کمک بیماران چینی می‌آید
کارشناسان صنعت فناوری اطلاعات اعلام کردند، با توسعه فناوری اطلاعات، دیجیتالی کردن بخش بهداشت و درمان چین آینده درخشان تری رقم خواهد زد که مزایای بیشتری برای بیماران خواهد داشت.

دیجیتالی کردن این بخش شامل تبدیل همه متن‌ها، تصاویر و سایر گرافیک‌ها و داده‌های مربوط به بیمار به صورت دیجیتالی است که می‌تواند توسط رایانه‌های بیمارستان یا تلفن‌های همراه ذخیره و پردازش شود.

برای گائو شیوجوآن، بیمار ۵۹ ساله دیابتی در پکن، تبدیل دیجیتالی که طی چند سال گذشته در چین اتفاق افتاده یک نعمت بوده است.

پنج سال پیش، هنگامی که او برای پیگیری‌های منظم امور درمانی اش به بیمارستان‌های مختلف می‌رفت، مجبور بود اسناد مختلف کاغذی از جمله فرم‌های ثبت نام، سوابق پزشکی و چک لیست طولانی را به همراه داشته باشد. اگر او نیاز به پرداخت هزینه دارو یا خدمات داشت، مجبور می‌شد به پنجره خدمات دستی برود و در صف‌های طولانی منتظر بماند.

اما اکنون، تمام این مراحل اداری را گائو می‌تواند با نوک انگشتانش انجام دهد. اطلاعات پزشکی وی در سیستم اطلاعات بیمارستان یا HIS ذخیره می‌شود. با این سیستم بسیار دیجیتالی شده، او می‌تواند قرارهای ملاقات با پزشک را بر روی تلفن همراه خود ذخیره کند، هنگام ورود به بیمارستان از طریق صفحه نمایش وارد سیستم شود و در صورت آماده بودن پزشک، هشدار را در گوشی خود دریافت کند.

علاوه بر این، تشخیص و تجویز پزشک همه در HIS ذخیره می‌شود. وقتی او هزینه‌های دارو را پرداخت کرده و به داروخانه بیمارستان می‌رود، داروهایش زودتر از موعد رسیده است.

گائو در این باره گفت: “به عنوان یک بیمار دیابتی که به طور معمول باید یک بار در ماه به بیمارستان مراجعه کرده و یکبار دیگر دارو دریافت کند، سیستم بیمارستان دیجیتال در وقت و انرژی من صرفه جویی می‌کند. من نمی‌توانم یک سری اسناد کاغذی بردارم، زیرا تمام سابقه پزشکی من می‌تواند در HIS مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین پرداخت الکترونیکی باعث صرفه جویی در وقت من در صف می‌شود. کل روند مراجعه به پزشک کاملاً روان است. توسعه فناوری اطلاعات چین این بخش را قادر می‌سازد که بخش بهداشت و درمان را به طور فزاینده‌ای کاربرپسند کند.”

جدا از خدمات دیجیتال معمول که توسط گائو ذکر شده، برنامه تلفن همراه HIS شرکت مستقر در پکن خدماتی مانند پرداخت پارکینگ، بازپرداخت، رزرو آمبولانس و خدمات در بیمارستان را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اگر بیماران در یافتن راه خود به مطب پزشکان، بخش‌های معاینه فیزیکی یا داروخانه‌های بیمارستان مشکل داشته باشند، یک برنامه تلفن همراه خدمات ناوبری را ارائه می‌دهد.

لین لین، مدیر عامل شرکت PingAn-Lenovo گفت: “HIS فرآیندهای درمان بیمار را بهینه می‌کند، تجربه بیمارستانی آنها را بهبود می‌بخشد و وقت بسیار گرانبهایی را برای بیماران صرفه جویی می‌کند.

جانگ لیچائو، محقق ارشد در Guosen Securities گفت: “ادغام عمیق صنعت مراقبت‌های بهداشتی چین و فناوری‌های پیشرفته - از جمله داده‌های بزرگ، رایانش ابری، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی - به طور موثری سطح کلی دیجیتالی شدن مراقبت‌های بهداشتی کشور را بهبود بخشید و نقش مهمی در کاهش فشارهای آفلاین بیمارستان و تأمین تقاضای پزشکی عمومی داشت، به ویژه در هنگام شیوع پاندمی.

بر اساس گزارشی که اخیراً از شرکت Guosen Securities منتشر شده است، انتظار می‌رود در پنج سال آینده بازار دیجیتال سازی مراقبت‌های بهداشتی چین به ۱۰۰ میلیون یوان (۱۵٫۵۲ میلیون دلار) برسد.

به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۸، میزان نفوذ سوابق پزشکی الکترونیکی در بیمارستان‌های دولتی درجه ۳A در چین کمتر از ۵ درصد بود. با این حال، در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ این رقم در بیمارستان‌های درجه ۳A عمومی، ۲A عمومی و بیمارستان‌های دولتی درجه A به ترتیب به ۹۰ ، ۶۰ و ۴۰ درصد برسد.

در جولای ۲۰۱۵، شورای دولتی برای تشویق توسعه مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر اینترنت، پزشکی از راه دور و به اشتراک گذاری داده‌های بین بیمارستانی، یک رهنمود برای ارتقا “اینترنت پلاس” صادر کرد.

در فوریه ۲۰۱۷، کمیسیون ملی بهداشت یک طرح رسمی در مورد دیجیتالی کردن اطلاعات ملی مراقبت‌های بهداشتی را رونمایی کرد و صریحاً پیشنهاد کرد که تا سال ۲۰۲۰، یک مرکز بهداشت ملی مبتنی بر داده‌های بزرگ اساساً باید ایجاد شود، در مجموع ۱۰۰ منطقه نمایشی منطقه‌ای باید ایجاد شود و ساکنان، چه شهری و چه روستایی، باید به سوابق پزشکی الکترونیکی با عملکردهای مختلف دسترسی داشته باشند.

در سپتامبر ۲۰۱۸، NHC مجموعه اقداماتی را با هدف شناسایی رابطه بین بیمارستان‌های اینترنتی و همچنین روشن ساختن ساز و کار نظارت و مسئولیت قانونی بیمارستان‌های اینترنتی صادر کرد.

در ماه مارس، این کمیسیون، دستورالعمل ساخت سیستم ارزیابی درجه بندی شده برای بیمارستان‌های هوشمند را برای ارزیابی درجه دیجیتالی شدن موسسات پزشکی کشور از سطح صفر تا پنج رونمایی و اجرا کرد.

یین چوان، مدیر عامل شرکت PingAn-Lenovo که خدمات ارزیابی هوشمند بیمارستان را نیز ارائه می‌دهد، گفت: “در حال حاضر، نیازهای بیمارستان برای ارزیابی دیجیتالی سخت است، زیرا مقامات دولتی اسنادی را برای ارزیابی درجه دیجیتالی شدن آنها از ابعاد مختلف، به وضوح راه اندازی کرده‌اند، مانند سوابق پزشکی الکترونیکی، اعتبار بخشی، خدمات هوشمند و مدیریت هوشمند. ارزیابی دقیق است و یک روند اجتناب ناپذیر است. ”

در نتیجه، در سال‌های اخیر، بیمارستان‌های چین سرمایه گذاری در دیجتالی کردن را افزایش داده‌اند.

در حال حاضر، صدها هزار ارائه دهنده خدمات HIS در چین وجود دارد.

جانگ در این باره گفت: “با استانداردسازی صنعت و افزایش سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه، انتظار می‌رود نسبت تمرکز بازار افزایش یابد و شرکت‌هایی با مشتری مداوم و نام تجاری قوی و شناخته شده، به توسعه طولانی مدت دست یابند.”

برای استفاده از بازار، کارشناسان این صنعت پیشنهاد کردند که ارائه دهندگان خدمات HIS استراتژی‌هایی را برای ایجاد محصولات متمایز تهیه کنند.

سوی یه، یکی از شرکای شرکت مشاوره رولاند برگر گفت: “تمایز در این بخش به تدریج رخ خواهد داد، و الزامات نوآورانه کسب و کار، یکپارچه سازی فناوری تجاری و عملیات دیجیتالی را برای فعالان بازار افزایش می‌دهد.”

شرکت‌ها از قبل شرایط را درک کرده و شروع به ورود به زمینه‌های مختلف کرده‌اند. به عنوان مثال، ماه گذشته، PingAn-Lenovo با شرکت آلمانی Fresenius Medical Care، بزرگترین ارائه دهنده تجهیزات دیالیز در جهان همکاری کرد و یک سیستم مدیریت داده هوشمند درمانی را برای کمک به درمان دیالیز راه اندازی کرد.

به جای اینکه پرستاران اطلاعات عملیاتی را به صورت دستی وارد کنند، سیستم نسخه‌های دیالیز پزشک را مستقیماً به دستگاه‌های درمانی ارسال می‌کند. این سیستم به جلوگیری از خطاهای ورود دستی کمک می‌کند، زمان ورود اطلاعات پرستاران به ازای هر بیمار را از ۴۰ دقیقه به ۵ دقیقه کاهش می‌دهد و بنابراین باعث صرفه جویی در وقت و انرژی متخصصان پزشکی برای مراقبت بهتر از بیماران می‌شود.

سیستم آمبولانس هوشمند که مرکز تحقیقات پزشکی گوانگدونگ، علائم حیاتی و واقعی بیماران را به محض ورود به آمبولانس جمع آوری می‌کند و بلافاصله داده‌ها را به بیمارستانی که به آنجا می‌روند ارسال می‌کند. از آنجا که زمان در فوریت‌های پزشکی حیاتی است، متخصصان پزشکی آماده‌اند تا به محض ورود بیماران به بیمارستان اقدامات لازم را انجام دهند.

سیستم پزشکی از راه دور که توسط Ping An International Smart City Technology Co Ltd راه اندازی شده است، به پزشکان بیمارستان‌های درجه ۳A دولتی در سطح شهرهای درجه یک اجازه می‌دهد تا آموزش‌های پزشکی و راهنمایی را برای بیماران در بیمارستان‌های سطح شهرستان ارائه دهند. با استفاده از این سیستم، یک کنفرانس مشاوره پزشکی از راه دور می‌تواند بین بیماران و پزشکان برگزار شود. این سیستم به تعادل منابع پزشکی ملی کمک می‌کند و برنامه‌های درمانی بهتری را به بیماران ارائه می‌دهد.

لین گفت بخش مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال چین در مقایسه با بخش مالی دیجیتال و بخش‌های مخابراتی کشور پتانسیل رشد گسترده‌ای دارد و هنوز در مرحله مقدماتی است.

وی افزود: “علاوه بر این، جمعیت پیر چین به تدریج درآمد بیمارستان‌ها را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود بیمارستان‌ها به همین ترتیب سرمایه گذاری خود را در زمینه دیجیتالی سازی گسترش دهند. و مهمتر از همه، سیستم بیمارستانی منحصر به فرد چین به این معنی است که سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور فقط می‌تواند از HIS توسعه یافته توسط شرکت‌های داخلی استفاده کند و فرصت‌های شغلی زیادی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کند.”

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1308

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.