• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

بهبود میزان بقای بیماران سرطان پانکراس

  • کد خبر : 6640
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
بهبود میزان بقای بیماران سرطان پانکراس
آدنوکارسینوم مجرای پانکراس یک نوع سرطان بسیار تهاجمی و شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس است و بیش از 90 درصد سرطان‌های پانکراس را تشکیل می‌دهد و منجر به نزدیک به نیم میلیون مرگ و میر در سال در سراسر جهان می‌شود.

انتظار می‌رود تعداد سالانه موارد ابتلا به این بیماری در ۱۰ سال آینده در اروپا و ایالات متحده به بیش از دو برابر افزایش یابد، زیرا جامعه پیر و همچنین افزایش نرخ چاقی و دیابت نوع ۲ از فاکتورهای خطر این بیماری است.

علائم آدنوکارسینوم مجرای پانکراس غیر اختصاصی است و بیشتر افراد تا زمانی که تومور به خارج از پانکراس گسترش نیافته هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. علائم احتمالی شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، سوء هاضمه، کمردرد، خستگی و کاهش وزن غیر قابل توضیح است.

هیچ علت واحدی برای آدنوکارسینوم مجرای پانکراس شناسایی نشده است. با این حال، مهم ترین عامل خطر، سیگار کشیدن است که خطر ابتلا را ۲ تا ۳ برابر در مقایسه با افراد غیر سیگاری افزایش می‌دهد. سایر عوامل خطر عبارتند از چاقی، عدم فعالیت بدنی، مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده و مصرف کم سبزیجات و میوه‌ها.

اولین تشخیص آدنوکارسینوم مجرای معمولاً پس از برداشتن نمونه کوچکی از بافت انجام می‌شود. آدنوکارسینوم مجرای پانکراس به سرعت به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابد و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان باشد.

یک تیم تحقیقاتی از چین مدلی را برای پیش آگهی سرطان لوزالمعده ساخته‌اند که دو نشانگر پروتئینی مهم را گزارش می‌کند. و برای اولین بار، دانشمندان چینی دو نشانگر پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است حساسیت شیمی درمانی در سرطان پانکراس را پیش بینی کند، کشفی که انتظار می‌رود نرخ بقای کلی در یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها را بهبود بخشد.

سرطان لوزالمعده به ندرت در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، زمانی که شانس درمان بیشتر است. میانگین بقای پنج ساله آن کمتر از ۱۰ درصد است.

در یک مطالعه‌ای، دانشمندان چینی ۱۱۷۱ بیمار مبتلا به آدنوکارسینوم مجرای پانکراس را مورد پایش قرار دادند  و پیگیری‌های گسترده‌ای را انجام داد.

این دانشمندان پروتئوم مجموعه کاملی از پروتئین‌های بیان شده توسط یک ارگانیسم و رونوشت آنرا  که مجموعه رونوشت‌های mRNA تولید شده در یک نوع سلول یا بافت معین را توصیف کردند و از ۱۹۱ بیمار با بیش از سه سال پیگیری توالی یابی کردند. این مطالعه بزرگ به آنها اجازه داد تا با موفقیت مدلی برای پیش آگهی سرطان پانکراس بسازند و سپس شناسایی دو نشانگر پروتئینی مهم NDUFB8 و CEMIP2 را گزارش کردند.

این مطالعه توسط دانشمندان و پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای انجام شد و نتایج این تحقیق در مجله معتبر Nature Medicine به صورت آنلاین منتشر شد.

این مطالعه اولین کاوش در نشانگرهای زیستی مرتبط با درمان آدنوکارسینوم مجرای پانکراس مبتنی بر پروتئومیک می‌‌باشد.

یافته‌های این مطالعه عصر جدیدی را در تشخیص دقیق و درمان سرطان پانکراس نشان می‌دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6640

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.