• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12

کمک یک استارتاپ به چین برای هدایت جهان در بلاکچین

  • کد خبر : 1417
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۴۲
کمک یک استارتاپ به چین برای هدایت جهان در بلاکچین
دولت چین که برای دستیابی به برترین فناوری‌های پیشرفته مانند نیمه هادی‌ها تلاش کرده است، تسلط بر بلاکچین را راهبرد مهمی برای توسعه فناوری خود می‌داند.

وقتی هه ییفان در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار از اینترنت استفاده کرد، می‌دانست که این دنیا را تغییر خواهد داد. بیست و دو سال بعد، مدیر عامل شرکت Red Date Technology با بلاکچین احساس مشابهی داشت. در آن زمان، شرکت او در حال ساخت برخی از زیرساخت‌های فنی برای حرکت گسترده چین به سوی شهرهای هوشمند بود.

این یک دوره زمانی بود که معاملات بیت کوین و سایر ارزهای مجازی با سرعت بالا گسترش می‌یافت آن هم در شرایطی که شرکت‌های نوپای بلاکچین برای ارائه سکه‌های اولیه، میلیون‌ها درآمد کسب کردند. هر دو فعالیت توسط دولت چین در سال ۲۰۱۷ ممنوع شد، این اقدام موجب شد تا شرکت‌های استارتاپ چاره‌ای جز ایجاد راه حل‌های بلاکچین نداشته باشند.

از آن زمان تاکنون، Red Date که کمتر شناخته شده است، به ساخت شبکه خدمات (Blockchain BSN) کمک کرده است، یک پروژه کم اهمیت اما جاه طلبانه که این شرکت را در استراتژی ملی بلاکچین کشور قرار داده است، با این هدف که چین را به سمت جایگاه پیشتاز و پیشرو در این صنعت تا سال ۲۰۲۵ سوق دهد آن هم از طریق سهولت و ارزان سازی بلاکچین برای مشاغل و موسسات در سراسر جهان.

دولت چین که برای دستیابی به برترین فناوری‌های پیشرفته مانند نیمه هادی‌ها تلاش کرده است، تسلط بر بلاکچین را راهبرد مهمی برای توسعه فناوری خود می‌داند و BSN را در موقعیتی قرار می‌دهد که به گفته تحلیلگران در جهان بی نظیر است.

بلاکچین که به عنوان فناوری اصلی بیت کوین شناخته می‌شود، یک فناوری دائمی و مقاوم در برابر دستکاری است.

برنامه پنج ساله چهاردهم که در ماه مارس توسط نهاد عالی قانونگذاری چین تصویب شد، بزرگترین تلاش سیاسی این کشور برای ایجاد بلاکچین از سال ۲۰۱۹ است، زمانی که رئیس جمهور شی جین پینگ این فناوری را در یک جلسه برای اعضای دفتر سیاسی تأیید کرد. به گفته وی، بلاکچین “نقش مهمی در دور بعدی نوآوری در فناوری و تحول صنعتی” ایفا خواهد کرد.

آخرین تلاش‌های چین طی ماه جاری و هنگامی بود که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) و اداره فضای مجازی چین (CAC) طرحی را برای ایجاد “سیستم صنعتی پیشرفته بلاکچین” و پرورش قهرمانان ملی بلاکچین در سطح جهانی با ایجاد استانداردهای صنعتی و مشوق‌های مالیاتی و حمایت از مالکیت معنوی منتشر کردند.

پلتفرم BSN در سال ۲۰۱۸ با کمک شرکت‌های دولتی China Mobile و China UnionPay آغاز به کار کرد. نقش BSN در چین این است که شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی، موسسات مالی و دیگران را قادر به ایجاد برنامه‌های کاربردی بلاکچین، معروف به برنامه‌های توزیع شده یا Dapps، با هزینه کم می‌کند. هدف این پلتفرم نه تنها تأمین زیرساخت‌ها است، بلکه امکان همکاری بین بلاکچین‌ها و پروتکل‌های مختلف را فراهم کرده و به جریان اصلی این فناوری کمک می‌کند.

هزاران Dapp در حال حاضر در سیستم عامل هستند و همه چیز، از تأیید هویت گرفته تا قراردادهای هوشمند و راه حل‌های مالی را ارائه می‌دهند، اگرچه بسیاری از آنها هنوز در مرحله آزمایش هستند.

یکی از برنامه‌های معروف برای زنجیره‌های تأمین بوده است. به عنوان مثال، در یون نان، استانی که به خاطر چای معروف است، دولت محلی اعلام کرد هدف آن استفاده از یک برنامه کاربردی در BSN برای ردیابی محموله‌های چای ارزشمند Pu’er خود است.

اما جاه طلبی‌های BSN در مرزهای چین متوقف نمی‌شود. سال گذشته، Red Date  اقدام به تاسیس BSN International کرد، یک پلت فرم اوپن سورس مستقر در سنگاپور که به حلقه‌های بسیار دورتر در سیدنی و سائوپائولو متصل شد. برخلاف نسخه دولتی چینی که توسط دولت مدیریت می‌شود، نسخه بین‌المللی توسط شرکت استارتاپی متشکل از کنسرسیومی از سهامداران بین‌المللی‌، با شرکایی مانند Hyperledger ، Ethereum و Consensys اداره می‌شود.

در نهایت، هدف Red Date این است که BSN در پنج سال آینده به یک استاندارد جهانی مورد قبول تبدیل شود، مشابه نحوه استفاده هر وب سایت در جهان از پروتکل HTTP.

با این وجود Hashvalue’s Gao به این نکته اشاره کرده است که این فناوری موانع و گلوگاه‌های بزرگی را ایجاد کرده است زیرا کاربران بالقوه اطلاعات کافی در مورد خصوصیات فنی و تجاری بلاکچین را ندارند یا با خود صنعت آشنا نیستند. او گفت: “این اینترنت مانند اوایل دهه ۹۰ است. در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، می‌توانید تصور کنید که توضیح اینترنت برای مردم چقدر دشوار بود؟”

به عنوان تقویت جاه طلبی‌های خود، Red Date در اوایل این ماه ۳۰ میلیون دلار سرمایه از سرمایه گذاران مختلف از جمله Prosperity7 Ventures با حمایت عربستان سعودی، شرکت سرمایه گذاری مخاطره آمیز هنگ کنگ، Kenetic Capital و بانک بانکوک تایلند دریافت کرد.

سرمایه گذارانی مانند Kenetic’s Jehan Chu بر این باورند که اولین استفاده گسترده از بلاکچین از سوی بنگاه‌ها و موسسات به ویژه در آسیا خواهد بود. برای دستیابی به این هدف، شرکت‌ها باید مواردی از قبیل قابلیت همکاری و هزینه بالای توسعه بلاکچین را حل کنند، شرایطی که Chu می‌گوید Red Date برای حل آنها به طور منحصر به فرد قرار دارد.

چو معتقد است که کشورهای کوچک در حال توسعه از رونق فناوری عقب مانده‌اند. چو گفت:BSN International واقعاً راهی است که [آنها] می‌توانند نسلی از فناوری و زیرساخت‌ها را نادیده بگیرند و مستقیماً به فناوری غیرمتمرکز دسترسی پیدا کنند.

بر اساس مقاله منتشر شده در اواخر سال ۲۰۲۰ توسط محققان، BSN در کنار پروژه یوان دیجیتال چین که به طور رسمی DCEP نامیده می‌شود، و می‌تواند سطح تجارت بین‌المللی و خدمات مالی انجام شده توسط شرکت‌های چینی و همچنین تسریع در بین‌المللی شدن یوان را افزایش دهد.

کاملاً واضح به نظر می‌رسد که BSN و DCEP به عنوان ستون‌های اصلی شرکت‌های چینی برای تقویت تجارت خود فعالیت‌های مختلفی را در سرزمین اصلی و خارج از کشور در صنعت فناوری مالی ایجاد خواهند کرد.

BSN همچنین باید با افزایش بی اعتمادی و تنش‌های فنی بین ایالات متحده و چین مقابله کند، از طرف دیگر این سیستم عامل این نگرانی را به وجود آورده است که می‌تواند توسط دولت چین برای اعمال نفوذ خود بر فناوری بلاکچین و جلوگیری از استفاده از آن توسط شرکت‌هایی که نظرات خود را داده‌اند، مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت‌های خارجی در چین در گذشته به دلیل نظرات “نادرست سیاسی” مورد انتقاد دولت قرار گرفتند، از جمله برندهای مد غربی مانند H&M ، Zara و Nike ، که در ماه مارس تحت فشار قرار گرفتند زیرا آنها متعهد شدند از پنبه شین جیانگ در محصولات خود با استناد به اتهامات نقض حقوق بشر استفاده نکنند.

BSN International تاسیس شد تا این پلتفرم بتواند در حوزه‌های قضایی جهانی فعالیت کند، جایی که مقررات با مقررات چین متفاوت است، به عنوان مثال بلاکچین‌هایی را که برای پیوستن و تعامل با آنها مجوز لازم ندارد، منع می‌کند. این سیستم عامل را قادر ساخته است تا با زنجیره‌های عمومی مانند اتریوم، EOS و NEO کار کند. این پلتفرم علاوه بر اینکه توسط شرکای بین‎‌المللی اداره می‌شود، برای افزایش شفافیت به صورت منبع باز ساخته شد.

فیلیپو بوزی، رئیس بخش بلاکچین در شرکت مشاوره سوئیسی Fidinam ، گفت بلاکچین می‌تواند با توجه به هزینه کم ابزارهای توسعه برای سیستم عامل جدید، به یک صنعت صادراتی برای چین تبدیل شود. وی گفت که جدا از پروژه‌هایی در مقیاس کوچکتر، BSN در حال حاضر هیچ رقیبی در اتحادیه اروپا یا ایالات متحده ندارد و این فرصت را به چین می‌دهد تا این بخش را رهبری کند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1417

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.