• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

برنج چند ساله چین در فهرست ۱۰ پیشرفت برتر دنیا

  • کد خبر : 3802
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۸:۰۲
برنج چند ساله چین در فهرست ۱۰ پیشرفت برتر دنیا
غلات چند ساله چین در فهرست "پیشرفت سال 2022" علم قرار گرفت.

برنج، مانند سایر محصولات غذایی عمده جهان، باید برای هر برداشت دوباره کاشته شود. این به معنای کار زیاد برای کشاورزان و بار مشکلات زیست محیطی مانند فرسایش خاک است. اما با PR23، بار کشاورزان را می‌توان کاهش داد.

پس از کاشت،PR23  را می‌توان به طور مداوم بدون خاک‌ورزی به مدت سه تا چهار سال برداشت کرد. از فصل دوم، کشاورزان نیازی به خرید بذر، کشت نهال ندارند، بلکه فقط باید مدیریت مزرعه و برداشت را انجام دهند. با کشت این نوع از برنج می‌توان در هزینه‌های تولید صرفه جویی کرد. این تنوع نقطه عطفی در زمینه محصولات غذایی چند ساله بر اساس هیبریداسیون بین گونه‌ای است.

در سال ۲۰۱۸، محققان دانشگاه یوننان و سایر موسسات این تنوع را برای کشاورزان چینی منتشر کردند و آنها را در یک آزمایش در مقیاس بزرگ انجام دادند. در نوامبر ۲۰۲۲، محققان پایان نامه‌ای را در Nature Sustainability  منتشر کردند و گزارش دادند که PR23 به اندازه برنج معمولی و فصلی دانه تولید می‌کند.

محققان دانشگاه یوننان انواع برنج چند ساله به نام PR23 را با تلاقی برنج یکساله معمولی با گونه‌ای چند ساله وحشی از آفریقا تولید کردند.

برخلاف برنج معمولی که هر فصل کاشته می‌شود، PR23 می‌تواند هشت برداشت متوالی در طول چهار سال داشته باشد، زیرا این گیاهان با ریشه‌های قوی‌تر پس از هر برداشت به شدت رشد می‌کنند. عملکرد PR23 که ۸ تن در هکتار گزارش شده است با برنج آبی معمولی قابل مقایسه است. رشد این نوع برنج بسیار ارزانتر است زیرا به نیروی کار، بذر و مواد شیمیایی کمتری نیاز دارد.

کشت این محصول می‌تواند منجر به مزایای زیست محیطی قابل توجهی مانند انباشته شدن نزدیک به یک تن کربن آلی در خاک (در هر هکتار در سال) همراه با افزایش آب در دسترس گیاهان شود. بیشتر کشاورزان آن را ترجیح می‌دهند زیرا ۵۸ درصد در نیروی کار و ۴۹ درصد در سایر هزینه‌های نهاده در هر چرخه رشد مجدد صرفه جویی می‌شود. محققان ادعا می‌کنند که می‌تواند کشاورزی را با بهبود معیشت، افزایش کیفیت خاک و با الهام بخشیدن به تحقیقات روی غلات دیگر متحول کنند.

برنج یک غذای اصلی و پر مصرف برای بخش بزرگی از جمعیت بشری است. با این حال، تولید برنج برای کشاورزانی که نیاز به کاشت مجدد آن در هر فصل دارند، یک فعالیت کاری زیاد و مصرف منابع بیشتری است. از دهه ۱۹۷۰، محققان چینی در تلاش برای توسعه “برنج چند ساله” برای افزایش عمر این گیاه و کاهش هزینه‌های نیروی کار تولید برنج بوده‌اند.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3802

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.