• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

برتری چین نسبت به آمریکا در رده بندی مقالات علمی جهانی

  • کد خبر : 5791
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
برتری چین نسبت به آمریکا در رده بندی مقالات علمی جهانی
یک گزارش جدید نشان می‌دهد که چین برای اولین بار با تعداد مقالات منتشر شده و استناد شده در تأثیرگذارترین مجلات جهان از ایالات متحده پیشی گرفته است.

چین همچنین در جدول استناد مقالات بین‌المللی در شش رشته اصلی – علوم کشاورزی، شیمی، علوم کامپیوتر، مهندسی، علم مواد و ریاضیات، رتبه اول را به خود اختصاص داد. رتبه برتر در ریاضیات یک دستاورد جدید برای این کشور در مقایسه با سال قبل بود.

بر اساس داده‌های آماری مقالات S&T چین که از سوی موسسه اطلاعات علمی و فنی چین (ISTIC) منتشر شد، محققان چینی ۱۹۲۹ مقاله برتر(hot papers) منتشر کردند؛ مقالاتی که تعداد قابل توجهی از استنادها را بلافاصله پس از انتشار دریافت می‌کنند و معمولا در رشته های در حال تکامل نظیر زیست شناسی مولکولی و علم مواد هستند.

در همین حال، محققان آمریکایی ۱۵۹۲ مقاله برتر تولید کردند و رتبه دوم را به خود اختصاص دادند. بر اساس داده‌های ISTIC که از سال ۱۹۸۷ مقالات منتشر شده توسط محققان چینی در مجلات داخلی و خارجی را دنبال می‌کند، در این رده بندی پس از ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و استرالیا قرار دارند.

در حالی که بیشتر مقالات دو تا چهار سال پس از انتشار به اوج استناد خود می‌رسند، برخی از آنها به سرعت مورد توجه قرار می‌گیرند، چراکه به مسائلی که درحال حاضر مورد علاقه و هستند، تاکید و اهمیت داده‌اند و به سرعت و به طور گسترده مورد استناد قرار می‌گیرند.

مقاله‌های برتر اغلب در دوره‌های دو ماهه به جای سال‌ اندازه گیری می‌شوند. نباید بیش از دو سال سن از تاریخ نگارش آنها گذشته باشد و در دو ماه گذشته در بین ۰٫۱ درصد برتر در رشته خود استناد داشته باشند.

شاخص دیگری که به عنوان مقالات پراستناد شناخته می‌شود، بر اساس داده‌های ۱۰ ساله انتشار است و به ۱ درصد مقالات برتر اشاره دارد که اغلب منجر به پیشرفت‌های اساسی در زمینه خود می‌شود.

از نظر مقالات پراستناد، این گزارش نشان داد که چین با ۵۷۹۰۰ مقاله در جایگاه دوم باقی مانده است، در حالی که ایالات متحده با مجموع ۷۶۶۰۰ مقاله پر استناد پیشتاز است.

این گزارش همچنین به افزایش قابل توجهی در نسبت مقالات چینی با کیفیت بالا و با نفوذ منتشر شده در مجلات داخلی و نه غربی اشاره کرد.

تأثیر مجلات علمی و فناوری اصلی چین همچنان در حال رشد است و توانایی آنها برای جذب مقالات سطح بالا به طور پیوسته در حال افزایش است.

سال گذشته، مجلات داخلی نزدیک به ۴۲ هزار مقاله تحقیقاتی با توجه به پروژه‌های بزرگ ملی و برنامه‌های تحقیق و توسعه کلیدی منتشر کردند که طیف وسیعی از رشته‌ها از جمله پزشکی بالینی، کشاورزی، علوم محیطی، الکترونیک، ارتباطات و علوم زمین را پوشش می‌دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5791

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.