• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

برترین سازنده تراشه‌های حافظه چین در مسیر خودکفایی

  • کد خبر : 3087
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۹
برترین سازنده تراشه‌های حافظه چین در مسیر خودکفایی
چند ماه قبل از آغاز جنگ تجاری ایالات متحده و چین در جولای 2018، پوشش رسانه‌های محلی بر تلاش های رئیس جمهور شی جین پینگ برای جلب نظر دانشمندان و مهندسان برتر کشور و پیشرفت در فناوری‌های اصلی متمرکز بود.

بسیاری از این گزارش‌ها تصویر شی و همراهانش را در بازدید از تأسیسات ووهان شین‌شین Semiconductor Corp (XMC)، زیرمجموعه‌ای از شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC) برترین سازنده تراشه‌های حافظه در چین، منتشر کردند.

YMTC همچنان یک نیروی پیشرو در خودکفایی نیمه هادی چین است. مهمتر از آن، این شرکت ممکن است تحت تحریم‌های تجاری جدید ایالات متحده قرار گیرد و با فشار مواجه است.

YMTC از تنش‌های فزاینده بین پکن و واشنگتن آسیبی ندید و به سرنوشت شرکت‌های فناوری بزرگ چینی مانند شرکت فناوری هواوی و شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا که در روزهای اولیه جنگ فناوری آمریکا و چین به فهرست سیاه تجاری واشنگتن اضافه شدند، دچار نشد.

به این ترتیب، YMTC خود را پیشرو راه صنعت نیمه هادی چین برای کاهش اتکا به فناوری‌های وارداتی و در عین حال ادامه به دنبال نوآوری می‌بیند.

بر اساس گزارش Nikkei Asia در می ۲۰۲۱ ، YMTC یک کارگروه متشکل از ۸۰۰ نفر را برای بازنگری زنجیره تامین خود با هدف نهایی جایگزینی تامین کنندگان آمریکایی تشکیل داده بود. اگرچه این گزارش متعاقباً توسط YMTC تکذیب شد، اما نشان می‌دهد که چگونه این شرکت به بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره تامین نیمه هادی جهانی تبدیل شده است.

شرکت خصوصی YMTC در ژوئیه ۲۰۱۶ تأسیس شد و دو کارخانه ساخت تراشه را اداره می‌کند.

صندوق سرمایه‌گذاری صنعت مدار یکپارچه چین، که به عنوان صندوق بزرگ نیز شناخته می‌شود، و گروه سرمایه‌گذاری علم و فناوری هوبی، حدود ۱۸٫۹ میلیارد یوان (۲٫۶۷ میلیارد دلار) سرمایه اولیه را در اختیار YMTC قرار دادند. بر اساس وب سایت این شرکت، کل سرمایه گذاری در YMTC به ۲۴ میلیارد دلار آمریکا رسیده است.

YMTC در اکتبر ۲۰۱۷، اولین حافظه فلش سه بعدی NAND چین را از طریق تحقیق و توسعه و همکاری بین‌المللی خود طراحی و تولید کرد. تراشه‌های بسته بندی شده با حافظه فلش سه بعدی NAND آن در دستگاه‌های ذخیره سازی مختلف تعبیه شده و به طور گسترده در دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه‌های شخصی، سرورها و محصولات مختلف الکترونیک مصرفی استفاده می‌شود.

YMTC بیش از ده هزار کارمند در سراسر جهان دارد که شامل ۶ هزار مهندس در فعالیت‌های تحقیق و توسعه می شود. این شرکت به دنبال استخدام فارغ التحصیلان برای پر کردن ده ها موقعیت در عملیات خود در ووهان، شانگهای و پکن است.

طبق گزارش رسانه‌های چینی، یکی از جدیدترین محصولات تراشه NAND این شرکت، یک تراشه ۲۳۲ لایه است که این شرکت را اگر نگوییم بهتر از تولیدکنندگان پیشرو تراشه‌های حافظه در جهان از جمله سامسونگ، میکرون، اس کی هاینیکس که با آنها همتراز می‌کند.

چین دومین بازار بزرگ جهان برای محصولات فلش NAND است که بیش از ۳۱ درصد از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. با این حال، YMTC تنها یک درصد از بازار جهانی تراشه‌های حافظه را در سال ۲۰۲۰ در اختیار داشت.

سامسونگ، توشیبا، وسترن دیجیتال، اینتل، میکرون و اس کی هاینیکس در مدت مشابه بر ۹۵ درصد بازار کنترل داشتند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، YMTC سهم خود را به ۶ درصد افزایش دهد.

با این حال، انتظار می‌رود YMTC به تامین‌کننده تراشه‌های حافظه اپل تبدیل شود و سازنده آیفون و آی‌پد ظاهراً مشتاق استفاده از محصولات این شرکت چینی برای دستگاه‌های فروخته شده در چین است.

فرصت YMTC برای ورود به زنجیره تأمین اپل به عنوان بازیگر کلیدی صنعت حافظه چین، اهمیت نمادین زیادی برای این صنعت دارد و به منزله قدردانی از قدرت فناوری آن است.

بر اساس گزارش‌هایی که در ماه اوت منتشر شد، واشنگتن در فکر ممنوعیت فروش تجهیزات تولید نیمه‌رسانای ایالات متحده به ریخته‌گری‌های پیشرفته تراشه‌های NAND Flash در چین بوده و این اولین باری است که این بخش از صنعت مدارهای مجتمع چین توسط دولت ایالات متحده هدف قرار می‌گیرد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژیکی سازنده تراشه‌های حافظه، احتمال گسترش دامنه تحریم‌های تجاری از سوی ایالات متحده تا YMTC واقعی است.

YMTC که سال گذشته ادعاهای سیاستمداران آمریکایی مبنی بر داشتن روابط با ارتش چین را تکذیب کرد، همچنان از تحریم‌های احتمالی ایالات متحده متضرر شده و چنین محدودیت‌های تجاری می‌تواند بر عملیات شرکت تأثیر بگذارد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3087

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.