• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

بایدن مانع از سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌های فناوری چین شد

  • کد خبر : 6258
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۶
بایدن مانع از سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌های فناوری چین شد
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی با امضای فرمان اجرایی، مانع از سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌های فناوری خاص چین شد و ماه‌ها شایعات مبنی بر افزایش تلاش‌های واشنگتن برای تحت فشار گذاشتن صنعت فناوری چین در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد جاه‌طلبی‌های نظامی پکن را تایید کرد.

این دستور به وزیر خزانه داری ایالات متحده اجازه می‌دهد تا سرمایه گذاری ایالات متحده را در سه دسته مهم از شرکت‌های چینی محدود کند: نیمه هادی‌ها و میکروالکترونیک، محاسبات کوانتومی، و هوش مصنوعی که برای ارتش، اطلاعات، نظارت یا قابلیت‌های سایبری ضروری است.

انتظار می‌رود این اقدام در سال ۲۰۲۴ اجرایی شود. این تصمیم برای شرکت‌های هنگ کنگ نیز اعمال می‌شود.

پیشرفت‌ها در فناوری‌ها و محصولات حساس در این بخش‌ها، توسعه قابلیت‌های محاسباتی پیشرفته را تسریع خواهد کرد که برنامه‌های کاربردی جدیدی را که خطرات امنیت ملی مهمی را به همراه دارند، مانند توسعه سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر، شکستن کدهای رمزنگاری و سایر برنامه‌های کاربردی که می‌توانند مزایای نظامی برای کشورها داشته باشد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز آمریکایی برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ وارد بازار چین شدند و نقش مهمی در تأمین مالی شرکت‌های فناوری در حال رشد این کشور و تسهیل گسترش جهانی آنها ایفا کردند. اما این همکاری با افزایش تنش‌های آمریکا و چین در سال‌های اخیر با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه شده و هر دو دولت فعالانه به دنبال جدا کردن توسعه فناوری مربوطه خود از یکدیگر هستند.

محدودیت‌های ایالات متحده بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی شرکت‌های داخلی خود برای تحت عنوان «ریسک زدایی» به‌طور قابل‌توجهی از اصول اقتصاد بازار و رقابت منصفانه که ایالات متحده مدت‌ها از آن حمایت می‌کرده، منحرف می‌شود. این ممنوعیت سرعت عادی تصمیم‌گیری تجاری، نظم تجارت بین‌المللی و امنیت زنجیره‌های تامین جهانی را به شدت مختل می‌کند.

ممنوعیت سرمایه گذاری بر چه کسانی تأثیر می گذارد؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی برای حل مشکلات جدید ژئوپلیتیکی در حال تغییرات هستند. Sequoia Capital China که بیش از ۱۶ میلیارد دلار از طریق ۳۶ صندوق سرمایه گذاری کرده و در بیش از ۱۰۰۰ شرکت از جمله غول‌هایی مانند علی بابا، بایت دنس و شین سرمایه گذاری کرده، تصمیم خود را برای تقسیم بازوی چینی خود به یک واحد مستقل اعلام کرد.

شرکت سرمایه گذاری HongShan ، سرعت سرمایه گذاری خود را در زمان‌های اخیر بسیار کند کرده و در چهار فصل بین سه ماهه سوم ۲۰۲۲ و سه ماهه دوم ۲۰۲۳ تنها ۷۰ سرمایه گذاری را ثبت کرده است، این رقم در مقایسه با ۱۸۰ معامله از سه ماهه سوم ۲۰۲۱ تا سه ماهه دوم  ۲۰۲۲ است. سایر صندوق‌های ایالات متحده با تمرکز بر چین رویکرد “صبر کن و ببین” را اتخاذ کرده‌اند و منتظر توضیح بیشتر از سوی دولت ایالات متحده هستند.

در همین حال، برخی از مدیران صندوق‌های چینی که قبلاً سرمایه خود را از شرکای محدود آمریکایی جذب می‌کردند، اکنون برای تامین مالی به خاورمیانه روی آورده‌اند.

استارت آپ‌های چینی نیز در حال تعدیل هستند. آنهایی که بازارهای غربی را هدف قرار می‌دهند به شدت نیاز به ایجاد نهاد کنترل کننده خود در ایالات متحده برای جذب سرمایه گذاران آمریکایی دارند.

با این حال، حتی با وجود سرمایه‌گذاران آمریکایی، استارت‌آپ‌های چینی با چالش‌هایی در قانع کردن قانون‌گذاران ایالات متحده در مورد ایمنی داده‌های کاربران آمریکایی در دست چینی‌ها مواجه هستند.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6258

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.