• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

ایجاد سیستمی برای شناسایی نقص‌های امنیتی ماهواره

  • کد خبر : 2364
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
ایجاد سیستمی برای شناسایی نقص‌های امنیتی ماهواره
چین زیرساخت دفاعی سایبری جدیدی ساخته که به صورت خودکار ضعف‌های امنیتی ماهواره‌های در حال گردش را شناسایی می‌کند.

هزاران ماهواره در فضا هستند که هر یک از صدها قطعه تشکیل شده و امکان ورود هکرها به سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن‌ها وجود دارد.

سیستم رایانه‌ای OntoCSA4Sat که محصول مشترک دانشگاه ملی فناوری دفاع و مرکز کنترل هوافضای پکن است، پایگاه داده دقیق از ماهواره‌ها را حفظ می‌کند و می‌تواند ضعف‌های احتمالی ماهواره را شناسایی و کارآمدترین راه برای آن را مشخص کرده و اقدامات متقابل را توصیه کند.

هک و نفوذ به ماهواره در سال‌های اخیر موضوع مهمی در مباحث امنیت سایبری بوده است. از سال ۲۰۲۰ ارتش آمریکا میزبان رقابت سالیانه Hack-A-Sat شده و در آن از هکرها دعوت می‌کند که به یک ماهواره واقعی نفوذ پیدا کنند. هدف چنین رویدادی کمک به اپراتورهای ماهواره‌ای برای شناخت ضعف‌های احتمالی است.

هکرها می‌توانند از طریق ارسال کدهای مخرب، نفوذ به ایستگاه زمینی یا دست‌کاری در پایانه کاربر، کنترل ماهواره را به دست آورند؛ اما در عمل این کار برای هکرها دشوار است. حمله به یک ماهواره نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از اطلاعاتی نظیر موقعیت ایستگاه زمینی و الگوی چرخش ماهواره دارد.

نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده شده در بسیاری از ماهواره‌ها محرمانه هستند و پروتکل‌های ارتباطی در فضا نسبت به موارد زمینی متفاوت هستند.

فناوری جدید در مطالعه موردی ماهواره آمریکایی Iridium 108 به نمایش کشیده شده است. این ماهواره ارتباطی با عملکرد بالا در سال ۲۰۱۷ پرتاب شد و به مشتریانی همچون ارتش آمریکا، شرکت‌های نفتی و خطوط هواپیمایی خدمات ارائه می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده مثل سازنده ماهواره، اپراتور و دستگاه پرتاب و نیز اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار ندارد همچون مدل برد رایانه ماهواره، ساختار پردازنده اصلی و سیستم اپراتور و غیره، ضعف‌های متعددی در ماهواره شناسایی شد. علاوه بر آن، راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد شد که یک کنترل‌کننده فضایی کم‌تجربه در امور امنیت سایبری نیز می‌تواند به‌سرعت این مشکلات را برطرف کند. محققین نظامی تمام ضعف‌ها و همچنین منبع اطلاعات خود را منتشر نکردند.

گزارش‌های مربوط به هک شدن ماهواره‌ها نادر است و بیشتر شامل انفجار باتری می‌شود که به ROSAT، یک ماهواره نجومی پرتو ایکس که مشترکاً توسط ایالات‌متحده و آلمان اداره می‌شود، آسیب رساند؛ و در آن هکرها از طریق یک ایستگاه زمینی ناسا کنترل را به دست گرفته و پنل‌های خورشیدی آن را به سمت خورشید کج کردند.

اما محققین چینی بر این نظر هستند که حملات سایبری در فضا افزایش خواهد داشت چراکه هک کردن نسبتاً ساده و ارزان است. بسیاری از انواع سلاح‌های ضد ماهواره‌ای مثل موشک، لیزر، ماکروویو و روبات‌های فضایی توسعه‌یافته‌اند اما این موارد هزینه‌بر و تنها در اختیار چندین کشور هستند و به‌راحتی ردیابی شده و زباله‌هایی تولید می‌کنند که تهدیدی برای تمام کاربران فضایی به حساب می‌آید.

به همین دلیل حملات سایبری آن چیزی است که کشورها از آن هراس دارند و ردیابی آن نیز دشوار است. تعداد ماهواره‌های در گردش نیز در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد و بسیاری از آن خدمات تجاری نظیر پهنای باند ارائه می‌کنند به همین خاطر نیاز فوری برای برقراری نظم در فضا وجود دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2364

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.