• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

ایجاد بازار برای داده‌های تجاری توسط چین

  • کد خبر : 3933
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۸
ایجاد بازار برای داده‌های تجاری توسط چین
بنا به گفته مقامات ارشد برنامه‌ریزی اقتصادی چین، ایجاد بازاری برای داده‌های معاملاتی نشان‌دهنده یک «اقدام کلیدی» برای چین برای پیشبرد استراتژی «شکوفایی مشترک» است، زیرا پکن تلاش‌ برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را با اعمال قوانین تجاری برای تبادل اطلاعات افزایش می‌دهد.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) در مقاله‌ای نوشت: این ایده که داده‌ها باید در توزیع ثروت نقش داشته باشند، یک نوآوری و پیشرفت برای تئوری بزرگ توسط حزب کمونیست چین است.

به گفته NDRC، در حالی که آزمایش تجارت داده چین هنوز در مرحله اولیه است، اما فرصت‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد که به مردم امکان می‌دهد مزایای اقتصاد دیجیتال را به اشتراک بگذارند. در آوریل ۲۰۲۰، سیاست گذاران داده‌ها را به عنوان یک عامل تولید جدید اضافه کردند که در رده زمین، سرمایه و نیروی انسانی قرار می‌گیرد.

رفاه مشترک، یک ایده آل در مورد برابری اقتصادی، توسط رئیس جمهور شی جین پینگ در آگوست ۲۰۲۱ به عنوان ابزاری برای برخورد صحیح با رابطه بین کارایی و برابری احیا شد. در بیستمین کنگره حزب که در اکتبر سال گذشته برگزار شد، این موضوع به عنوان یک اولویت بالا در دستور کار اقتصادی پکن قرار گرفت.

از آنجایی که در حال حاضر هیچ طرح آزمایش شده‌ای برای بازار داده چین وجود ندارد، دولت مرکزی مایل است راه حل‌های ممکن را بررسی کند. کمیسیون در مورد مالکیت داده‌ها نیز گفت همه طرف‌های درگیر در زمینه‌های جمع آوری داده‌ها، پردازش، تجارت و کاربرد هر کدام باید از حقوق خاصی برخوردار باشند.

NDRC همچنین نشان داد که بازار داده کشور به رشد جوامع معامله‌گران و ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث فشار می‌آورد، در حالی که جریان‌های داده برون مرزی و همچنین «عملیات داده‌های فراساحلی و برون‌سپاری» را بررسی می‌کند.

مقاله کمیسیون نشان می‌دهد که پکن چگونه می‌خواهد ارزش اقتصادی بالقوه حجم عظیم داده‌های تولید شده توسط شرکت‌های درگیر در اقتصاد دیجیتال، مانند اپراتورهای اصلی پلت‌فرم اینترنتی را باز کند.

مبادلات داده قبلاً در شهرهای بزرگ در سراسر چین راه اندازی شده است. در ماه نوامبر، معاملات در تبادل اطلاعات دولتی در مرکز فناوری جنوبی شنژن آغاز شد و به شرکت‌ها اجازه داد تا داده‌ها را به روشی که با کالاهای معمولی انجام می‌دهند، بخرند و بفروشند.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی، کابینه این کشور، ماه گذشته دستورالعمل‌هایی را منتشر کردند که پایه‌ای برای آنچه که پکن «سیستم داده‌های بنیادی» می‌نامد، فراهم می‌کند و حوزه‌هایی مانند تعریف حقوق داده‌های نهادهای مختلف، مدیریت و نظارت بر اطلاعات و تجارت و توزیع سود در بازار داده را در بر می‌گیرد.

این دستورالعمل‌های جدید، بازبینی دقیقی را در پردازش داده‌ها، انتقال داده‌های فرامرزی، و فعالیت‌های ادغام و اکتساب شامل سرمایه خارجی که می‌تواند بر امنیت ملی تأثیر بگذارد، تحمیل می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3933

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.