• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

اولین پرواز بالگرد در چین با سوخت هوانوردی سازگار با محیط زیست

  • کد خبر : 5054
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۴
اولین پرواز بالگرد در چین با سوخت هوانوردی سازگار با محیط زیست
چین موفق شد اولین بالگرد در این کشور را با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) به پرواز درآورد.

SAF که آن را با عنوان سوخت زیستی هوانوردی نیز می‌شناسند، یک نوع سوخت زیستی برای تامین نیروی هواپیماهاست و عنصری مهم در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حوزه هوانوردی به شمار می‌رود.

در همین راستا شرکت SGST چین موفق شد در پرواز بالگرد ایرباس H125 از سوختی شامل ۴۰ درصد سوخت پایدار هوانوردی استفاده کند که آن را از شرکت سوخت هواپیمایی ملی چین (CNAF) تامین کرده بود. گفتنی است تمام بالگردهای ایرباس می‌توانند با سوختی متشکل از حداکثر ۵۰ درصد SAF پرواز کنند.

این آزمایش پروازی چند هفته پس از امضای قرارداد همکاری میان CNAF و شرکت اروپایی ایرباس صورت می‌گیرد؛ توافقی که بر افزایش تلاش‌ها در جهت تولید، به‌کارگیری و تدوین استانداردهای مشترک در مورد سوخت پایدار هوانوردی تمرکز دارد و هدف نهایی آن تامین ۱۰ درصد از SAF مصرفی در چین تا سال ۲۰۳۰ است.

هدف مهم آزمایش شرکت SGST این بود که نشان دهد سوخت پایدار هوانوردی فقط برای هواپیماها نیست و در بالگردها نیز می‌توان از آن بهره گرفت. البته در سال ۲۰۲۱ بالگرد H225، مدل دیگری از بالگردهای ایرباس پرواز موفقی را بهره‌گیری از سوخت پایدار هوانوردی انجام داده بود و با انجام یک نمایش پروازی کوتاه در فرانسه، سازگاری این نوع سوخت با موتورهای بالگرد را اثبات کرد. آزمایش شرکت SGST نیز یکی از اولین ارزیابی‌هایی به شمار می‌رود که برای تایید کارآیی سوخت مذکور در بالگردها صورت گرفته است.

تغییر رویکرد استفاده از سوخت پایدار هوانوردی برای بالگردها در سطح جهان در حال شتاب گرفتن است، چرا که راه را برای هوانوردی سازگار با محیط زیست هموار می‌کند. شایان ذکر است این سوخت در حوزه هوانوردی علاوه بر کاهش قابل توجه آلاینده‌ها، نیاز به اصلاحات در موتور را از بین می‌برد و هیچ اثر مخربی نیز بر عملکرد هواپیما ندارد.

منبع: openaccessgovernment

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5054

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.