• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

اولین دهکده علمی و فناوری بدون کربن در چین به بهره برداری رسید

  • کد خبر : 3634
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
اولین دهکده علمی و فناوری بدون کربن در چین به بهره برداری رسید
به گفته گروه رسانه‌ای چین، اولین دهکده علمی و فناوری کربن صفر در روستای ژوکسیاوهوی، شهرستان جیایشان، شهر جیاکسینگ، استان ژجیانگ شرقی چین به کار گرفته شد.

تیان هویفنگ، مدیر فنی موسسه توسعه اوج کربن گفت: با افزودن لایه‌های عایق به دیوارهای خارجی ساختمان‌ها، با استفاده از پمپ حرارتی منبع زمین و بازیابی حرارت از هوای خروجی، بیش از ۶۰ درصد انرژی در ساختمان‌ها صرفه جویی می‌شود. تیان افزود، بهره برداری از کربن صفر این روستا در نهایت با کمک فناوری‌های تولید برق فتوولتائیک و بادی محقق می‌شود. فاز اول این پروژه شامل ۱۰ ساختمان است که دو ساختمان آن دارای کربن صفر و هشت ساختمان کم مصرف انرژی هستند.

دانشمندان در این روستا از “پمپ حرارتی منبع زمینی”، یک سیستم گرمایشی و سرمایش مرکزی استفاده کرده‌اند تا گرما را برای گرمایش داخلی از ۱۰۰ متر در زیر زمین در زمستان منتقل کند و گرما را از اتاق‌های سرپوشیده به زمین منتقل کند تا خانه در تابستان خنک شود.

تیان مدیر فنی این پروژه گفت: سقف ساختمان‌های این روستا با کاشی‌های فتوولتائیک پوشانده شده است تا بتواند تولید انرژی خورشیدی را تحقق بخشد و شمع‌های شارژ انرژی فتوولتائیک، که هر یک قادر به ذخیره تا ۳۰ کیلووات ساعت برق هستند، می‌توانند به کاهش انتشار کربن کمک کنند. امکانات دیگر این اماکن، مانند صندلی‌های خورشیدی، می‌تواند به شارژ محصولات الکترونیکی در فضای باز کمک کند.

مصرف کل برق این ساختمانها و امکانات در فضای باز حدود ۷۱۰۰۰ کیلووات ساعت در سال است، در حالی که حدود ۸۰،۰۰۰ کیلووات ساعت برق می‌تواند از طریق تأسیسات انرژی فتوولتائیک در روستا تولید شود. به این ترتیب، مازاد در تولید برق وجود خواهد داشت.

به گزارش شرکت گروه علوم و فناوری ساخت و ساز چین، این برنامه ساخت ۱۳۳ ساختمان در روستا، از جمله ۱۰ ساختمان انرژی صفر، شش ساختمان صفر کربن، ۱۰۲ ساختمان فوق العاده کم انرژی و ۱۵ ساختمان انرژی نزدیک به صفر است.

شورای امور خارجه این کشور یک برنامه کار جامع برای حفاظت از انرژی و کاهش انتشار برای برنامه چهاردهمین پنج ساله در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ صادر کرده و ۱۰ پروژه بزرگ از جمله ارتقاء حفاظت از انرژی سبز در مناطق شهری و پروژه‌های حفاظت از انرژی و کاهش انتشار را در کشاورزی و مناطق روستایی مستقر کرده است.

این پروژه‌ها مناطق روستایی را ترغیب می‌کند تا ساخت و ساز شهرهای کم کربن، شهرهای مقاوم و “شهرهای بدون زباله” را ارتقا دهند و ساختمان‌ها را برای صرفه جویی در انرژی و ادغام انرژی فتوولتائیک در ساختمان‌ها به روز کنند.

با استفاده از این فناوری‌ها برای کشاورزی و مناطق روستایی، مشخص می‌شود که چین در نظر دارد با استفاده از کاربرد باد، خورشید، زیست توده و سایر منابع انرژی تجدید پذیر در تولید کشاورزی و زندگی روستایی را تسریع ببخشد و گرمایش روستایی را به روشی منظم ترویج کند.

چین هدف خود را برای اوج انتشار دی اکسید کربن قبل از سال ۲۰۳۰ و دستیابی به کربن صفر قبل از سال ۲۰۶۰ اعلام کرده است.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3634

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.