• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
6

اوج‌گیری شرکت‌های چینی به‌دنبال ارائه گزارشی درباره پیشرفت در فناوری تراشه‌ سازی

  • کد خبر : 5336
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
اوج‌گیری شرکت‌های چینی به‌دنبال ارائه گزارشی درباره پیشرفت در فناوری تراشه‌ سازی
ارزش سهام شرکت‌های تامین‌کنندگان ماشین‌های تراشه‌سازی چینی به دنبال گزارش رسانه‌ای مبنی بر اینکه یک شرکت تحت حمایت دولت پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه فناوری داشته است، افزایش یافت و این امید را ایجاد کرد که این کشور بتواند اتکای خود به تکنیک‌های نیمه‌رسانای ایالات متحده را کاهش دهد.

روزنامه محلی Securities Daily گزارش داد که گروه تجهیزات میکرو الکترونیک شانگهای، رهبر چین در تجهیزات به اصطلاح لیتوگرافی که توسط ایالات متحده در لیست سیاه قرار گرفته است، در حال تلاش برای ارائه اولین سیستم خود بر اساس فناوری ۲۸ نانومتری در اواخر سال جاری است. به دنبال این گزارش، ارزش شرکت سازنده قطعات نوری  Mloptic Corp تا ۱۵ درصد افزایش یافت، در حالی که شرکت‌های Kingsemi و Casttech Inc هر کدام حدود ۵ درصد رشد داشتند.

پکن سال‌ها شرکت‌های خود را تحت فشار قرار داده است تا فناوری‌های محلی را در بخش‌هایی که اهمیت استراتژیک می‌داند، توسعه دهند، به‌ویژه آن‌هایی که واشنگتن برای مهار رقیبش هدف قرار داده است.

تجهیزات چیپ‌سازی به عنوان یکی از ضعیف‌ترین حلقه‌ها در زنجیره تامین نیمه‌رساناهای چین در نظر گرفته می‌شود، منطقه‌ای که در حال حاضر تحت سلطه شرکت‌هایی از جمله ASML Holding NV و Tokyo Electron Ltd است. برترین سازندگان تراشه کشور چین، از جمله Semiconductor Manufacturing International Corp و Hua Hong Semiconductor Ltd، همگی به تجهیزات ساخت خارجی متکی هستند.

شرکت هلندی ASML پیشرو جهانی در ساخت ماشین‌های لیتوگرافی و تجهیزاتی است که می‌توانند از تراشه‌های ۲۸ نانومتری به منظور تولید سیلیکون برای طیفی از محصولات، از خودروهای الکتریکی گرفته تا موشک‌ها ضروری است، پشتیبانی کنند. هلند هم اخیرا به تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای محدود کردن جاه طلبی‌های صنعت تراشه سازی پکن پیوسته و از فروش ماشین‌های ساخت تراشه پیشرفته به چین خودداری کرده است.

البته مشخص نیست که آیا شرکت تجهیزات میکرو الکترونیک شانگهای می‌تواند چنین ماشین‌هایی را به صورت عمده تحویل دهد یا خیر ولی این خبر در رسانه‌های چینی از جمله شینهوا به صورت گسترده بازتاب داشت.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5336

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.