• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

اهداف بلندپروازانه شانگهای برای افزایش تولیدات و فناوری پیشرفته

  • کد خبر : 5128
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
اهداف بلندپروازانه شانگهای برای افزایش تولیدات و فناوری پیشرفته
در بحبوحه رقابت فناورانه چین و آمریکا، شانگهای از طرحی بلندپروازانه برای سه سال آینده و به منظور تقویت تولیدات پیشرفته در این شهر با تمرکز بر بخش نیمه هادی رونمایی کرده است.

این برنامه عملیاتی سه ساله برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ به منظور «ترویج توسعه باکیفیت» صنعت تولید منتشر شد و صنایع ترجیحی به‌عنوان نیمه‌رساناها و هوش مصنوعی (AI) فهرست شدند.

شانگهای تا سال ۲۰۲۵، برای سه صنعت پیشرو خود – مدارهای مجتمع (IC)، زیست پزشکی و هوش مصنوعی – «خوشه‌های صنعت جهانی» ایجاد خواهد کرد و ارزش ترکیبی این بخش‌ها را از ۱٫۴ تریلیون یوان در سال ۲۰۲ به ۱٫۸ تریلیون یوان (۲۵۱ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۵ خواهد رسانید.

اگرچه شانگهای همیشه به عنوان مرکز خدمات مالی چین در نظر گرفته شده اما این شهر در راستای تلاش برای رشد “اقتصاد واقعی” به تدریج تاکید خود را به تولید صنعتی و صنایع فناوری خود تغییر داده است.

به غیر از کارخانه گیگا تسلا، این شهر همچنین مرکز تعدادی از شرکت‌های پیشرو تولید تراشه داخلی است که شامل بزرگترین کارخانه ساخت تراشه (Semiconductor Manufacturing International Corp)  و سازنده تجهیزات تراشه ( Shanghai Microelectronics) می‌شود.

این شهر همچنین در حال افزایش سرمایه گذاری در هوش مصنوعی است و اقداماتی از جمله راه اندازی یک مرکز محاسباتی عظیم در منطقه ساحلی لینگگانگ برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده ناشی از خدمات شبه ChatGPT و ویژگی های هوش مصنوعی مولد مشابه آن در دست دارد.

بر اساس این برنامه تا سال ۲۰۲۵، تولید صنعتی باید حداقل ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر تشکیل دهد و حداقل ۴۵ درصد از تولید صنعتی باید از «صنایع استراتژیک جدید» تامین شود. شانگهای میزان استفاده از ربات‌های صنعتی خود را که با واحد ربات‌های صنعتی به ازای هر ۱۰ هزار نفر اندازه گیری می‌شود، از سطح ۲۶۰ سال ۲۰۲۲ به ۳۶۰ افزایش خواهد داد.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، در سال ۲۰۲۱میانگین جهانی میزان استفاده از ربات‌های صنعتی، ۱۲۶ بود.

این سیاست پس از تصمیم دولت مرکزی برای تغییر تمرکز خود به «توسعه با کیفیت بالا» و اولویت دادن به رشد سریع اقتصادی برای سال‌ها، دنبال می‌شود. چین همچنین می‌خواهد در زمینه نوآوری و بخش‌های فناوری استراتژیک به خود متکی باشد زیرا به دنبال مقابله با استفاده واشنگتن از تحریم‌ها برای مهار پیشرفت فناوری کشور است.

این طرح همچنین از شرکت‌های تولیدی کلیدی می‌خواهد که تحقیق و توسعه و قابلیت‌های تامین تراشه را تقویت کنند تا از یک زنجیره تامین مستقل و قابل کنترل اطمینان حاصل کنند.

شانگهای همچنین قصد دارد توسعه شش صنعت کلیدی را تقویت کند که حدود ۷۵ درصد از صنایع شهر را تشکیل می‌دهند. بر اساس این طرح، ارزش خروجی سالانه اطلاعات الکترونیک، سلامت زندگی، خودروها و صنایع تجهیزات پیشرفته بیش از ۱ تریلیون یوان هدف گذاری شده، در حالی که انتظار می‌رود ارزش تولید مواد پیشرفته و کالاهای مصرفی مد از ۵۰ میلیون یوان فراتر رود.

هدف طرح همچنین توسعه صنایع نوظهور جدید از جمله بلاک چین، Web3.0، برنامه‌های کاربردی متاورس، خودروهای هوشمند، پوشیدنی‌های هوشمند و روبات‌ها است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5128

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.