• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

انجام اولین معامله نفت خام با یوان دیجیتال

  • کد خبر : 5920
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۳
انجام اولین معامله نفت خام با یوان دیجیتال
روند بین‌المللی‌سازی پول چین با انجام اولین معامله نفت خام که با یوآن دیجیتال انجام شد، گام بزرگ و رو به جلوی دیگری برداشت.

شرکت PetroChina International Corp با خرید یک میلیون بشکه نفت خام، اولین تجارت بین‌المللی نفت خام را با یوان دیجیتال در بورس نفت و گاز شانگهای (SHPGX) انجام داد.

این مرکز در اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد، این معامله بخشی از تلاش‌های SHPGX برای رسیدگی به الزامات شهرداری شانگهای برای استفاده از یوان دیجیتال در تجارت فرامرزی است.

این مرکز با گسترش تجارت خود در بازارهای داخلی و بین‌المللی، کانال‌های معاملاتی و پرداخت سریع‌تر، پایدارتر و کارآمدتر را برای نهادها در داخل و خارج از کشور فراهم می‌کند تا نیازهای گسترده‌شان را برآورده کنند. به گفته SHPGX، سرمایه بین‌المللی نیز به این ترتیب تسهیل خواهد شد تا از بازار چین استفاده بهتری داشته باشد.

مینگ مینگ، اقتصاددان ارشد CITIC Securities، در این باره گفت که یوان دیجیتال باید به طور کامل برای پیشبرد تسویه حساب‌های فرامرزی یوان و بین‌المللی شدن پول چین به کار گرفته شود.

داد و ستد نفت خام با یوان دیجیتال تنها دو روز پس از تجارت گاز طبیعی مایع با یوان توسط شرکت ملی نفت فراساحل چین و Engie فرانسه در SHPGX انجام شد. این معامله پس از اولین خرید LNG با یوان چین از طریق SHPGX انجام شد که بین شرکت ملی نفت فراساحل چین و توتال فرانسه در ماه مارس انجام شد.

بر اساس گزارش انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، یوان چین در ماه سپتامبر، با سهم بازار ۳٫۷۱ درصدی، جایگاه خود را به عنوان پنجمین ارز فعال در زمینه پرداخت‌های جهانی حفظ کرد. به طور کلی، ارزش پرداخت‌های یوان در ماه سپتامبر ۲٫۷۷ درصد نسبت به آگوست افزایش یافت، در حالی که ارزش سایر پرداخت‌های ارزی کلیدی ۳٫۹۶ درصد کاهش داشت. از نظر پرداخت‌های بین‌المللی، بدون احتساب پرداخت‌های داخل منطقه یورو، یوان با سهم ۲٫۷۳ درصدی در ماه سپتامبر در رتبه ششم قرار گرفت که نسبت به ۲٫۵۹ درصد در ماه اوت، افزایش داشت.

آخرین داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی چین، نشان می‌دهد که ارزش مبادلات فرامرزی یوان در مجموع به ۱۰٫۱۶ تریلیون یوان (۱٫۳۹ تریلیون دلار) در ۹ ماهه سال جاری رسیده است که۳۵  درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وانگ یوکسین، محقق ارشد بانک چین در این باره می‌گوید، در حالی که یوان در سال جاری شاهد نوسانات نسبتاً بیشتری بوده است، بین‌المللی شدن آن به طور پیوسته در حال پیشرفت است و این نشان می‌دهد که کسب و کارهای جهانی بیشتر با ارز چینی آشنایی پیدا می‌کنند.

این امر را می‌توان تا حد زیادی به سیاست‌های مطلوب در این زمینه و همچنین سیاست پولی پایدار چین نسبت داد که تسویه‌های بین‌مرزی یوان را تسهیل می‌کنند. وانگ معتقد است، استفاده گسترده‌تر از یوان در میان اقتصادهای نوظهور یکی دیگر از محرک‌های مهم بین‌المللی شدن یوان است.

در ژانویه، وزارت بازرگانی و بانک مرکزی چین دستورالعملی را برای تسهیل استفاده از یوان فرامرزی در تجارت و سرمایه گذاری منتشر کردند.

بانک مرکزی آرژانتین در ماه ژوئن اعلام کرد که سپرده گذاری و برداشت یوان در سیستم بانکی این کشور مجاز خواهد بود. بانک مرکزی برزیل هم در اواخر ماه مارس اعلام کرد که یوان از یورو پیشی گرفته و به دومین ارز بین‌المللی بزرگ ذخیره شده این کشور تبدیل شده است.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5920

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.