• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

انتقاد به بوریس جانسون برای واگذاری بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه بریتانیا به چین

  • کد خبر : 2294
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
انتقاد به بوریس جانسون برای واگذاری بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه بریتانیا به چین
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا متهم شده است که نتوانسته وعده‌های امنیتی مطرح شده در زمینه واگذاری بزرگ‌ترین تأسیسات تولیدی نیمه‌رسانا در بریتانیا به شرکت وینگتک Wingtech، (بزرگ‌ترین مونتاژ کننده تلفن همراه چینی) را عملی کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت بریتانیا در سکوت، فروش تأسیسات نیوپورت ویفر در ولز را به شرکت نکسپریا Nexperia زیرمجموعه شرکت وینگتک تائید کرده است. یک سوم شرکت وینگتک که در چجیانگ مستقر است به حزب کمونیست چین تعلق دارد. البته وزیر تجارت بریتانیا این خبر را رد کرده است و گفته می‌شود که دولت تنها این موضوع را بررسی کرده و هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

پارلمان بریتانیا سه ماه پیش به دولت اختیارات جدیدی اعطا کرد تا در مورد تصاحب شرکت‌های متعلق به دولت‌هایی که طبق قانون امنیت ملی و سرمایه‌گذاری متخاصم تلقی می‌شوند، تحقیق کند.

نیمه رساناها برای تمام جنبه‌های زندگی مدرن ضروری هستند و تأسیسات نیوپورت یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان بریتانیاست. واگذاری آن به نکسپریا، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است که چرا زیرساخت‌های امنیتی مهم به شرکت‌های خارجی که ارتباط تائید شده‌ای با دولت چین دارند، واگذار می‌شود.

پیش از این بوریس جانسون به پارلمان اطمینان داده بود که نگرانی‌های امنیتی را در این زمینه لحاظ خواهد کرد.

نشریه دیلی تلگراف به تازگی گزارش داده است کابینه جانسون به شدت بر سر این موضوعات اختلاف دارند و بازتاب آن را می‌توان در تصمیم دولت برای مسدود کردن حضور غول چینی هوآوی در شبکه ۵G بریتانیا مشاهده کرد.

در جولای ۲۰۲۰، جانسون با فشار آمریکا اعلام کرد که تجهیزات هوآوی به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی از سیستم‌های تلفن همراه نسل بعدی این کشور حذف خواهد شد.

برخی قانون‌گذاران بریتانیایی بر این باور هستند که قرارداد نکسپریا، واگذاری تأسیسات بریتانیایی تولید پیشرفته تراشه به پکن خواهد بود. تأسیسات نیوپورت ۴۵۰ کارمند دارد و تراشه‌های سیلیکونی ۲۰۰ میلی‌متری قابل‌ استفاده در خودروهای برقی را تولید می‌کند.

صنعت نیمه‌رساناهای بریتانیا نسبت به برخی کشورهای اروپایی پیشرفت کمتری داشته است و لندن مشتاق است تا در میانه کمبود جهانی تراشه، حضور خود را در این بخش که برای همه چیز از تلفن همراه تا موشک‌های الکترونیک کلیدی است، افزایش دهد.

نکسپریا اعلام داشته که هنوز از چنین تصمیمی مطلع نشده و درباره این موضوع از دولت بریتانیا چیزی نشنیده است و پیش از این نیز به دولت اطلاع داده بود که آماده همکاری با آن است.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2294

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.