• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

امید چین به استارت آپ‌های محلی RISC-V برای رفع انحصار غرب در تراشه‌های CPU

  • کد خبر : 3110
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
امید چین به استارت آپ‌های محلی RISC-V برای رفع انحصار غرب در تراشه‌های CPU
چین امید زیادی برای خودکفایی در صنعت ریزپردازنده‌ها، از طریق ساختار استاندارد طراحی تراشه (RISC-V) دارد.

انتظار می‌رود RISC-V، چین را قادر ‌سازد تا بازار طراحی‌های واحد پردازش مرکزی (CPU) را در اختیار گیرد و انحصار شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی را بشکند و به این کشور کمک کند تا به هدف استراتژیک خود در زمینه خودکفایی تراشه‌ها دست یابد.

اینتل CPU غالب برای لپ‌تاپ‌ و رایانه‌ها است و مجموعه دستورالعمل (ISA) متعلق به سافت بانک ژاپن، به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

RISC-V در سال ۲۰۱۰ از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بیرون آمد و پس از اینکه مشخصات آن در سال ۲۰۱۵ تحت بنیاد RISC-V در دسترس همه توسعه دهندگان قرار گرفت، محبوبیت جهانی به دست آورد.

استقبال چین از استانداردهای باز مانند RISC-V در حالی صورت می‌گیرد که پکن پس از مشاهده تحریم گروهی روسیه توسط شرکت‌های فناوری غربی به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین، به طور فزاینده‌ای نگران خطرات زنجیره تامین است.

شانگهای نخستین جایی بود که توسعه RISC-V را آغاز کرد و در جولای ۲۰۱۸ مشوق‌های مالی را برای تشویق شرکت‌ها به توسعه پردازنده‌های RISC-V و هسته‌های IP به عنوان بخشی از بسته تشویقی بزرگتر شهر برای صنعت تراشه خود اعلام کرد.

دستورالعمل‌های باز مانند فهرستی از قوانین هستند، اما همچنان به تجربه و تخصص مهندسان برای اعمال قوانین برای توسعه هسته‌های IP نیاز است.

به گفته مهندسین توسعه هسته‌های CPU یک کار بسیار با موانع است، اینطور نیست که بتوان هسته‌های IP کامل را فقط با یک مجموعه دستورالعمل طراحی کرد.

اکثر شرکت‌های طراحی تراشه IP موجود را از فروشندگان خریداری می‌کنند و آنها را روی یک تکه سیلیکون ادغام می‌کنند.

آینده RISC-V در چین روشن به نظر می‌رسد، اگرچه بعید است این معماری به این زودی جایگزین اینتل و آرم در رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند شود. در عوض، برنامه‌های کاربردی RISC-V از لوازم خانگی هوشمند، تجهیزات پوشیدنی، دوربین‌های نظارتی، الکترونیک خودرو و ربات‌های صنعتی – که همگی در چین تقاضای زیادی دارند، ارائه می‌شوند.

تعداد زیادی از مشاغل مرتبط با RISC-V در چین در حال ظهور هستند که برخی از آنها توسط بزرگترین بازیگران فناوری کشور حمایت می‌شوند. تی‌هد، یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ گروه علی‌بابا برای ریسک پنج هزینه زیادی می‌کند، در حالی که های سیلیکون، واحد طراحی تراشه شرکت هوآوی تراشه RISC-V خود را سال گذشته منتشر کرد.

نیمی از ۲۰ عضو برتر نهاد بین‌المللی RISC-V، که در سال ۲۰۲۰ پایگاه خود را به سوئیس تغییر داد تا از مقررات تجاری احتمالی ایالات متحده جلوگیری کند، چینی هستند، از جمله می‌توان به هواوی و علی بابا کلود اشاره کرد.

در همین حال، کارشناسان می‌گویند بعید است که چین بتواند تمام نیازهای خود را برای هسته‌های IP اختصاصی RISC-V برآورده کند.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3110

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.