• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

امیدی برای درمان سرطان تخمدان با استفاده از رفتار سلول‌هایی که متاستاز می‌دهند

  • کد خبر : 6598
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۰۴
امیدی برای درمان سرطان تخمدان با استفاده از رفتار سلول‌هایی که متاستاز می‌دهند
دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ می‌گویند، اسرار متاستاز برای محققانی که به دنبال ایجاد ابزارها و درمان‌های تشخیص زودهنگام جدید هستند، کلیدی است.

تیمی از دانشمندان در هنگ کنگ در تلاش برای درمان سرطان با گرفتن سلول‌های سرطانی در حال گسترش به سایر اندام‌ها هستند که علت اصلی مرگ و میر ناشی از این بیماری است.

بیولوژیست سلولی ارشد این تیم تحقیقاتی گفت: محققان با کشف مکانیسم‌های پیچیده پشت این فرآیند، به نام متاستاز، راه را برای ابزارها و درمان‌های جدید تشخیص زودهنگام هموار کردند.

هنگامی که سلول‌های سرطانی سعی می‌کنند بر روی بافت میزبان سالم مستقر شوند، بسیاری از سلول‌های سرطانی در طول این فرآیند پویا می‌میرند و تنها ۰٫۰۱ درصد از آنها با موفقیت به بافت‌های دیگر می‌چسبند.

به گفته محققین مولکول‌های بسیار متفاوتی در ارتباط سلول به سلول دخیل هستند. این مولکول‌های ارتباطی می‌توانند به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص گسترش سرطان و راهنمایی درمان عمل کنند.

این تیم تحقیقاتی از طریق همکاری با مهندسان، یک تراشه میکروسیالی ساخته‌اند که رفتار تومور را برای ضبط سلول‌های متاستاتیکی که از تخمدان‌ها در سراسر حفره شکمی پخش می‌شوند، تکرار می‌کند .این ابزار بالقوه می‌تواند در تشخیص بخش کوچکی از سلول‌هایی که به مکان‌های دیگر متصل می‌شوند، از آزمایش‌های ژنی معمولی بهتر عمل کند.

دانشمندان امیدوارند این پلتفرم بتواند کشف داروی ضد متاستاتیک را فعال کند و ارزیابی کند که آیا درمان هدفمند موجود می‌تواند برای درمان سرطان تخمدان نیز مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

سرطان دومین علت مرگ و میر جهانی است و مسئول مرگ و میر سالیانه ۹٫۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ است. در جهان، حدود یکی از شش مرگ رخ داده ناشی از سرطان است.

سرطان تخمدان  نوعی از سرطان است که از تخمدان شروع می‌شود. این بیماری منجر به ایجاد سلول‌های غیرعادی می‌شود که توانایی حمله یا گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند. ممکن است در آغاز این فرایند علائم مبهم یا غیرآشکار باشند، اما با پیشرفت سرطان احتمال بروز علائم بیشتر شود. علائم می‌توانند شامل نفخ، درد لگن، تورم شکم، و دیگر علائم باشند. نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل این موارد هستند: دیواره شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها، و کبد.

خطر ابتلاء به سرطان تخمدان در کسانی که بیشتر تخمک‌گذاری می‌کنند بالاتر است؛ بنابراین کسانی که هیچ وقت فرزندی نداشته‌اند در معرض خطر بیشتری هستند. همچنین کسانی که تخمک گذاریشان در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود یا در سن بالاتری یائسه می‌شوند نیز در معرض چنین خطری هستند. هورمون درمانی پس از یائسگی، داروهای باروری، و مرض چاقی از دیگر عوامل خطر هستند.

طبق گزارشی که در سال گذشته توسط انجمن ضد سرطان چین منتشر شد، چین سالانه حدود ۵۵۰۰۰ مورد جدید سرطان تخمدان را ثبت می‌کند که نرخ بقای آن در عرض پنج سال ۴۰ درصد است. این گزارش افزود که در حدود ۷۰ درصد از بیماران، سرطان طی دو تا سه سال پس از درمان اولیه عود می کند.

زیست‌شناسی مولکولی شگفت‌انگیز است زیرا گلوله‌های کوچکی که با چشم غیرمسلح نامرئی هستند میتوانند راهگشای درمان بیماری ها باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6598

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.