• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
16

اقتصاد دیجیتال، صحنه نبرد جدید آمریکا و چین

  • کد خبر : 2122
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۰۴
اقتصاد دیجیتال، صحنه نبرد جدید آمریکا و چین
اقتصاد دیجیتال صحنه نبرد بعدی رقابت استراتژیک میان قدرت‌هاست. تغییرات سریع، توسعه فناوری‌های پیشرفته نظیر هوش مصنوعی و ارتباطات کوانتومی موجب شده تا مشکلات فنی و اقتصادی با امنیت ملی ارتباط پیدا کنند.

این هشدار تحلیلگران اندیشکده‌های چین با بالا گرفتن رقابت بین دو اقتصاد بزرگ جهان و اعلام نقشه راه چین برای افزایش ظرفیت فناوری خود تا سال ۲۰۲۵، مطرح شده است.

ژو گوانگ یو معاون سابق وزیر دارایی چین، از واشنگتن به دلیل تلاش در جهت بازدارندگی پیشرفت‌های دیجیتال چین انتقاد کرده است. وی نسبت به طرح آمریکا با نام «اتحاد برای آینده اینترنت» نیز هشدار داد. این طرح به دنبال گردهم آوردن کشورهای همسو در جهت ترویج اینترنت باز و امن است و به گفته گوانگ یو می‌تواند موجب تقسیم اینترنت شود. وی این طرح را برای اقتصاد دیجیتال جهانی و حتی اعضای آن مناسب و شایسته ندانست.

این نظرات پس از انتشار برنامه پنج‌ساله جدید اقتصاد دیجیتال چین برای سال‌های ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۵ منعکس شده است. هدف طرح این است که صنایع کلیدی در حوزه اقتصاد دیجیتال چین تا ۱۰ درصد GDP این کشور را در بربگیرد، این رقم در سال ۲۰۲۰، ۷٫۸ درصد بود.

پکن به دنبال گسترش بخش دیجیتال، استقلال فناورانه و ایفای نقش فعال در ایجاد قوانین بین‌المللی است که این موضوع نگرانی‌هایی را در میان دولت‌های غربی ایجاد کرده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است حکومت‌های دموکراتیک و نه چین باید در نوشتن قوانین قرن ۲۱ پیرامون تجارت و فناوری مشارکت داشته باشند. مقامات چین بر این نظرند که آمریکا و اتحادیه اروپا تنظیم مقررات اقتصاد دیجیتال را با ایدئولوژی، حقوق بشر و ژئوپولتیک پیوند می‌زنند. به همین دلیل امروز تنها بحث رقابت اقتصادی و فناوری مطرح نیست، بلکه موضوع رقابت بر سر قوانین و حاکمیت است.

اقتصاد دیجیتال صحنه نبرد بعدی رقابت استراتژیک میان قدرت‌هاست. تغییرات سریع، توسعه فناوری‌های پیشرفته نظیر هوش مصنوعی و ارتباطات کوانتومی موجب شده تا مشکلات فنی و اقتصادی با امنیت ملی ارتباط پیدا کنند. چین و آمریکا باید در این زمینه‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند. با توجه به مشکلاتی که همه‌گیری کرونا برای شبکه زنجیره تأمین ایجاد نموده، کمبود جهانی نیمه‌رساناها، توجهات را به سمت اقتصاد دیجیتال و نرم‌افزارهای اصلی آن جذب کرده است.

این احتمال وجود دارد که آمریکا ارسال تراشه‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای صنعتی به چین را محدود کند چرا که قطع دسترسی چین به نیمه‌رساناهای وارداتی برای آمریکا اهمیت زیادی دارد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2122

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.