• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

توسعه فناوری؛ برنامه مهم پکن برای دستیابی به ثبات اقتصادی در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 1946
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
توسعه فناوری؛ برنامه مهم پکن برای دستیابی به ثبات اقتصادی در سال ۲۰۲۲
تمرکز بر توسعه فناوری بخشی از تلاش پکن برای تاکید بر ثبات اقتصادی و اجتماعی برای سال 2022 است، زمانی که دولت بیستمین کنگره ملی را برگزار خواهد کرد.

بالاترین نهاد سیاستگذاری چین بر تلاش این کشور برای خودکفایی و نوآوری فناوری برای رسیدگی به رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ تأکید کرد، و از اشاره به سیاست‌های ضد انحصار و «گسترش بی‌نظم سرمایه» که ۱۲ ماه پیش نشان‌دهنده سال پرفراز و نشیب سرکوب‌ها در بخش فناوری بود، پرهیز کرد.

بر اساس یادداشت‌های نشست دفتر سیاسی ۲۵ عضوی حزب کمونیست به ریاست رئیس جمهور شی جین پینگ، تسریع اجرای سیاست‌های فناوری، فناوری‌های کلیدی و بهبود انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، از جمله اهداف اصلی اقتصادی پکن برای سال آینده است.

تقویت خوداتکایی فناوری همچنان یک هدف مهم برای پکن است زیرا دولت ثبات اقتصادی را در اولویت قرار داده و در عین حال همچنان با جنگ طولانی فناوری با ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کند. تنش‌ها با واشنگتن روابط تجاری را به ویژه در بخش نیمه هادی‌ها متشنج کرده است، زیرا تحریم‌های ایالات متحده دسترسی برخی شرکت‌های چینی به فناوری‌های پیشرفته ساخت تراشه را محدود کرده است.

تمرکز بر توسعه فناوری بخشی از تلاش پکن برای تاکید بر ثبات اقتصادی و اجتماعی برای سال ۲۰۲۲ است، زمانی که دولت بیستمین کنگره ملی را برگزار خواهد کرد.

این نشست همزمان با تسهیل برخی سیاست‌های اقتصادی در هفته جاری بود. بانک مرکزی چین اعلام کرد که سهم ذخایر قانونی بانک‌های تجاری بزرگ را ۰٫۵ درصد کاهش می‌دهد و ۱٫۲ تریلیون یوان (۱۸۸ میلیارد دلار) نقدینگی بلندمدت را در سیستم بین بانکی در ۱۵ دسامبر آزاد می‌کند.

این تغییر سیاست پس از آن صورت می‌گیرد که سرکوب‌های سیاسی بر بخش فناوری چین که زمانی پر پرواز بود ضربه وارد کرده است. در یک سری اقدامات قانونی و نظارتی گسترده در سال جاری، پکن شرکت‌های فناوری بزرگ را در زمینه شیوه‌های انحصاری، تدریس خصوصی آنلاین، بازی‌های ویدیویی، داده‌ها و شیوه‌های امنیت سایبری و استخراج ارزهای دیجیتال هدف قرار داده است. مجموعه‌ای از اخبار بد سهام فناوری چین را در بورس هنگ کنگ تحت تاثیر قرار داده و ارزش بیش از یک تریلیون دلار این شرکت‌ها را از بین برده است.

در ماه اوت، شی در یک نشست رهبری مرکزی گفت که مقابله پکن علیه “گسترش بی رویه سرمایه” و “رشد وحشیانه” در بخش فناوری در حال به ثمر نشستن است. شی همچنین هشدار داد که حزب کمونیست باید با قوانین روشن، مقررات مؤثر و شفافیت بیشتر سیاست‌ها، کسب‌وکارهای کشور را “هدایت و نظارت” کند.

در حالی که پکن مدت‌هاست به خوداتکایی اقتصادی اهمیت می‌دهد، ابتکارات آن در بخش فناوری از سال ۲۰۱۹، زمانی که واشنگتن شرکت فناوری هوآوی، بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی جهان را در لیست سیاه قرار داد، افزایش یافت.

ماه گذشته، کمیسیون مرکزی اصلاحات عمیق، برنامه سه ساله‌ای را برای نوسازی سیستم دولتی علم و فناوری خود تصویب کرد و به ضعف‌ها و موانع نهادی که مانع پیشرفت فناوری کشور می‌شود، رسیدگی کرد. جزییات این طرح علنی نشد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1946

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.