• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

افزوده شدن شرکت سازنده تراشه‌های حافظه چین به لیست سیاه آمریکا

  • کد خبر : 6661
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۰۱
افزوده شدن شرکت سازنده تراشه‌های حافظه چین به لیست سیاه آمریکا
دولت بایدن در حال بررسی اعمال تحریم‌ علیه چندین شرکت فناوری چینی از جمله شرکت سازنده تراشه‌های حافظه چانگ شین (ChangXin Memory Technologies) است تا از توسعه نیمه هادی‌های پیشرفته در این کشور آسیایی جلوگیری کند.

شرکت ChangXin یا CXMT، تراشه‌هایی را می‌سازد که در طیف وسیعی از محصولات، از جمله سرورهای کامپیوتری و وسایل نقلیه هوشمند استفاده می‌شوند. این شرکت با شرکت میکرون مستقر در ایالات‌متحده و شرکت سامسونگ الکترونیکس کره جنوبی و SK Hynix Inc رقابت می‌کند.

تحریم‌های احتمالی پاسخی از سوی دولت جو بایدن به پیشرفت تراشه‌ای است که شرکت فناوری هوآوی در سال گذشته انجام داد و وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در حال بررسی یک بسته تحریمی برای چندین شرکت چینی است.

هوآوی سال گذشته یک گوشی ۵G با یک نیمه‌هادی پیشرفته ۷ نانومتری ساخت چین عرضه کرد. دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ دسترسی هوآوی را به تولیدکنندگان تراشه پیشرو جهانی به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی قطع کرد، و این دستاورد هوآوی یک پیشرفت مهم محسوب می‌شود. این گوشی که در ماه آگوست ۲۰۲۳ و زمانی که وزیر بازرگانی ایالات‌متحده در حال بازدید از چین بود، معرفی شد و نشان داد که صنعت تراشه چین فراتر از حد انتظار است.

دولت بایدن استفاده از فهرست ممنوعیت‌های تجاری خود را افزایش داده تا شرکت‌های چینی را از دستیابی به آخرین فناوری‌های آمریکایی باز دارد. تأمین‌کنندگان ایالات‌متحده از فروش برخی از محصولات، تجهیزات و اجزای پیشرفته خاص به مشتریان موجود در این فهرست منع می‌شوند مگر اینکه مجوز خاصی از وزارت بازرگانی دریافت کنند.

چندین شرکت کلیدی فناوری چین در حال حاضر مشمول این تحریم‌ها شده‌اند، از جمله هوآوی مستقر در شنجن، شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا (SMIC) و گروه شانگهای میکرو الکترونیکس سازنده ماشین‌های لیتوگرافی، شرکت فناوری حافظه یانگ تسه و CXMT به فهرست ممنوعیت‌های ایالات‌متحده افزوده شده‌اند.

علاوه بر قرار گرفتن در لیست سیاه، ایالات‌متحده از متحدان خود می‌خواهد که برای مهار ظهور چین بیشتر با یکدیگر همکاری کنند. دولت بایدن بر هلند، آلمان، کره جنوبی و ژاپن فشار می‌آورد تا محدودیت‌های دسترسی چین به فناوری نیمه‌هادی را تشدید کنند.

منبع:‌ bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6661

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.