• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

افزایش قدرت فضای مجازی چین با قوانین جدید در بسترهای دیجیتال

  • کد خبر : 1580
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
افزایش قدرت فضای مجازی چین با قوانین جدید در بسترهای دیجیتال
اداره دولتی تنظیم بازار قبلاً تحقیقات خود را در زمینه بستر اینترنت در اوایل سال جاری با تحقیقات ضد تراست علیه علی‌بابا، مالک روزنامه South China Morning Post آغاز کرده بود و علی بابا سرانجام ۲٫۸ میلیارد دلار جریمه شد.

تنظیم کننده و قانونگذار بازار چین پیش نویس قوانین جدیدی را منتشر کرده است که هدف اصلی آن توانمندسازی دفاتر این نهاد در سراسر کشور برای مقابله با “رقابت ناعادلانه” است، این اقدامات یک تلاش تازه برای مهار غول‌های فناوری چین است.

بر اساس پیش نویسی که اداره دولتی تنظیم بازار (SAMR) آن را منتشر کرد، شعب شهری و استانی این نهاد مجاز به نظارت و تنبیه شرکت‌های اینترنتی به خاطر فعالیت‌های نامناسب در فضای مجازی هستند. فعالیت‌هایی که با آنها مقابله خواهد شد شامل مواردی است که به طور گسترده توسط شرکت‌های بزرگ فناوری استفاده شده است، مانند ترافیک داده‌های جعلی و مسدود کردن پیوندها از رقبا.

بر اساس قانون رقابت‌های غیرمنصفانه چین در سال ۱۹۹۳، SAMR به طور گسترده‌ای قدرتمند شده بود تا رفتارهای ضد رقابتی را سرکوب کند. به گفته جای وی، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات حقوق رقابت در دانشگاه علوم سیاسی و حقوق شرق چین در شانگهای، این پیش نویس نشان می‌دهد که این نهاد می‌خواهد این قوانین را در اینترنت پس از سال‌ها به کار گیرد.

طبق این قوانین، یک تنظیم کننده بازار می‌تواند در مورد یک پلتفرم اینترنتی تحقیقاتی را آغاز کند، اگر در جایی که پلتفرم ثبت شده است، مدیریت آن مستقر است، عملیات آن انجام می‌شود یا تخلفات گزارش شده یا مشاهده می‌شود. این سند در حال حاضر برای بازخورد عمومی باز است و پیش نویس مقررات معمولاً چند ماه پس از انتشار به اجرا گذاشته می‌شود.

SAMR قبلاً تحقیقات خود را در زمینه بستر اینترنت در اوایل سال جاری با تحقیقات ضد تراست علیه علی‌بابا، مالک روزنامه South China Morning Post آغاز کرده بود و علی بابا سرانجام ۲٫۸ میلیارد دلار جریمه شد.

قوانین جدید قدرت آژانس را در فضای مجازی بیشتر می‌کند و راه را برای هر دفتر استانی یا شهری “بالاتر از استان” هموار می‌کند تا در محل شرکت‌های بزرگ فناوری برای تحقیق یا صدور جریمه حاضر شوند.

این اقدام تنظیم کننده بازار برای تحکیم اقتدار خود در بخش فناوری درست پس از آن صورت می‌گیرد که سرکوب اخیر بازار سرمایه گذاران را به وحشت انداخته و آنها را وادار به فروش سهام فناوری چین در هنگ کنگ کرده است. ارزش سهام شرکت تنسنت روز سه شنبه ۴٫۱ درصد کاهش یافت، در حالی که سهام علی‌بابا با افت ۴٫۸ درصدی روبرو شد. شرکت میتوآن نیز روز سه شنبه ۳٫۵ درصد از ارزش خود را دست داد زیرا این شرکت همچنان منتظر نتیجه تحقیقات SAMR است که ممکن است صدها میلیون دلار جریمه شود.

در سال ۲۰۱۵، اداره دولتی صنعت و تجارت گزارشی را در وبسایت خود منتشر و ادعا کرد که تنها ۳۷٫۲۵ درصد از محصولات فروخته شده در Taobao.com Alibaba معتبر هستند. علی‌بابا واکنش نشان داد و جنگ لفظی را با نهاد نظارتی آغاز کرد و یکی از مقامات این نهاد را به طرح ادعاهای نادرست متهم کرد. بعداً قانونگذار بازار مقاله‌ای منتشر کرد که جزئیات تخلفات ادعایی این شرکت را ارائه می‌دهد، اما علی‌بابا آن را رد کرد.

با وجود قوانین جدید، بسترهای اینترنتی برای کاهش رفتارهای خاص با فشار بیشتری روبرو خواهند شد. به گفته جای، این قوانین استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌ها را برای “ربودن ترافیک” محدود می‌کند. این قوانین همچنین مانع دسترسی مصرف کنندگان به محصولات و خدمات اینترنتی رقیب خواهد شد.

این پیش نویس تصریح می‌کند که اپراتورها مجاز نیستند از فناوری برای اعمال انحصار پلتفرم با اعمال محدودیت برای طرف‌های درگیر در معامله، در زمان و مکان فروش یا مشارکت در تبلیغات استفاده کنند. بر اساس این سند، اپراتورها همچنین مجاز نیستند تبلیغات تجاری جعلی یا گمراه کننده، مانند پنهان کردن نظرات منفی یا تقویت نظرات مثبت، یا ارائه داده‌های نادرست در مواردی مانند تعداد معاملات یا کلیک بر روی یک محتوا ارائه دهند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1580

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.