• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
4

افزایش فشار آمریکا بر برترین سازنده تراشه‌های حافظه چینی

  • کد خبر : 2705
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
افزایش فشار آمریکا بر برترین سازنده تراشه‌های حافظه چینی
پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال بررسی محدود کردن صادرات تجهیزات به سازندگان تراشه‌های حافظه در چین است، شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC) برترین سازنده تراشه‌های حافظه چین با فشار جدیدی مواجه شده است.

آمریکا در حال بررسی ممنوعیت ارسال تجهیزات تراشه سازی ایالات متحده به کارخانه‌هایی در چین است که تراشه های پیشرفته NAND را تولید می کنند، و این اولین باری است که صنعت تراشه های حافظه را هدف قرار می دهد.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که واشنگتن تلاش‌های خود را برای جلوگیری از پیشرفت صنعت نیمه‌هادی چین، که آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، تشدید می‌کند. در همین حال، پکن به تلاش خود برای خودکفایی بیشتر در بخش های استراتژیک اقتصاد ادامه داده است تا وابستگی کشور به واردات چنین فناوری را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رسانه ها، تامین کنندگان تجهیزات نیمه هادی ایالات متحده گفته‌اند واشنگتن با پوشش تجهیزات مورد نیاز برای تولید تراشه های ۱۴ نانومتری و پایین تر، قوانین صادرات سخت گیرانه تر به چین را تحت فشار قرار می دهد، اقدامی که کار را برای چین سخت تر می کند. و در همین حال شرکت بین المللی تولید نیمه هادی (SMIC) سازنده تراشه چین، به سمت تولید تراشه های پیشرفته گسترش می یابد.

بر خلاف SMIC که در دسامبر ۲۰۲۰ به فهرست نهادهای ایالات متحده اضافه شد، YMTC – که از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۶ با واشنگتن روابط نسبتاً خوبی داشته است – در هیچ لیست سیاه تجاری ایالات متحده قرار ندارد. YMTC در سال گذشته سهم بازار جهانی تراشه‌های حافظه فلش NAND را به میزان ۵ درصد در اختیار داشت و طبق برآوردها تا سال ۲۰۲۷ از ۱۰ درصد فراتر خواهد رفت.

گزارش‌های مربوط به ممنوعیت احتمالی در حالی منتشر می‌شود که YMTC ساخت دومین کارخانه تولیدی خود در ووهان را برای تقویت تولید و ارتقای سطح تولید خود آغاز کرده است. این شرکت نصب تجهیزات را در کارخانه جدید تراشه در ژوئن آغاز کرده و می تواند حافظه فلش ۱۹۶ لایه ۳D NAND را در اوایل سال ۲۰۲۳ تولید کند.

اما غول تراشه‌های حافظه چینی، علیرغم تلاش‌های پکن برای استقلال فناوری، همچنان به شدت به تجهیزات تولید تراشه‌های وارداتی متکی است و تنها ۱۸ درصد از تجهیزات تولیدی YMTC امسال از شرکت های داخلی تامین شده است و آنچه واضح است این است که تولید نیمه هادی [برای چین] بدون فناوری منبع ایالات متحده بسیار دشوار است.

با این حال، این اولین بار نیست که YMTC با خطر تحریم توسط ایالات متحده مواجه می شود و در جولای ۲۰۲۱، YMTC مجبور شد گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از محصولاتش در برنامه‌های نظامی چین را رد کند.

این شرکت مستقر در ووهان همچنین گزارشی را در ماه مه ۲۰۲۱ مبنی بر بررسی زنجیره تامین خود برای جایگزینی تامین کنندگان آمریکایی رد کرد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2705

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.