• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

افزایش فروش تسلیحات توسط شرکت‌های چینی

  • کد خبر : 3618
  • ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
افزایش فروش تسلیحات توسط شرکت‌های چینی
به گفته یک اندیشکده مستقل، فروش تسلیحات شرکت‌های دفاعی برتر چینی در سال 2021 با سریع‌ترین نرخ در پنج سال گذشته افزایش یافت.

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم اعلام کرد که هشت شرکت دفاعی چینی از نظر فروش در بین ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار گرفتند و مجموعاً ۱۰۹ میلیارد دلار فروش در سال گذشته به خود اختصاص دادند که ۶٫۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.

شرکت صنایع شمالی چین، متخصص سیستم‌های زمینی، با فروش ۲۱٫۶ میلیارد دلار کالاها و خدمات نظامی و ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، در این حوزه پیشرو بود. شرکت صنعت هوانوردی چین، معروف به آویک، با ۲۰٫۱ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفت.

این هشت شرکت مجموعاً ۱۸ درصد از کل فروش تسلیحات ۱۰۰ شرکت برتر در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دادند. اما چین در رتبه دوم نسبت به شرکت‌های آمریکایی قرار داشت که ۵۱ درصد از فروش تسلیحات ۱۰۰ شرکت برتر را در اختیار داشتند.

ارتش چین دهه‌ها تلاش می‌کرد تا خود را از تسلیحات و اجزای ساخت خارجی، عمدتاً روسیه، جدا کرده و تسلیحات پیشرفته را در داخل کشور و با کمک سیاستی که ادغام فناوری غیرنظامی و نظامی را تشویق می‌کند، توسعه دهد.

شرکت‌های چینی همچنین رشد قابل توجهی در فروش تسلیحات در آسیا داشته‌اند.

۹ شرکت دولتی ستون فقرات صنعت تسلیحات چین را تشکیل می‌دهند که هشت شرکت به طور مداوم در بین ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارند و از سال ۲۰۱۹ به طور پیوسته در حال رشد بوده‌اند.

این هشت شرکت در سال ۲۰۱۹، ۲٫۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸، و در سال ۲۰۲۰ ۴٫۹ درصد بیشتر فروش داشتند. اگرچه فروش آنها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

سایر شرکت‌های چینی نیز ممکن است در میان ۱۰۰ تولیدکننده بزرگ اسلحه و ارائه‌دهنده خدمات نظامی در سال گذشته باشند، اما داده‌های کافی برای تعیین رتبه آنها وجود ندارد.

شرکت‌های چینی حداقل در طول هفت سال گذشته در زمینه هزینه‌های نظامی و برنامه تولید تسلیحات پیوسته در حال رشد بوده‌اند. بنابراین رشد فروش تسلیحات چینی ارتباط چندانی با تغییرات اقتصادی یا ژئوپلیتیکی خارج از چین ندارد.

اختلالات زنجیره تامین بین‌المللی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ تا سال ۲۰۲۱ ادامه یافت و حمله روسیه به اوکراین مشکلات را برای سازندگان تجهیزات نظامی شدیدتر کرد. به عنوان مثال، تحریم های اتحادیه اروپا در پاسخ به تهاجم، کشورهای این بلوک را از واردات برخی از محصولات فولادی از روسیه منع کرد. مواد خامی مانند آلومینیوم و تیتانیوم روسی نیز هدف قرار گرفتند.

اما چین تا حد زیادی از این مشکلات مصون بود. از آنجایی که فروش شرکت‌های چینی عمدتاً به ارتش است، مستقل از اختلالات زنجیره تأمین جهانی می‌شود و اکثر تامین کنندگان آن نیز داخلی هستند.

بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات ارتش در چین و باقی در روسیه تولید می‌شود و به دلیل عدم شفافیت در داده‌های ارتش چین، تفکیک دقیق تامین کنندگان در دسترس نخواهد بود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3618

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.