• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

افزایش سرمایه گذاری شنجن در صنعت تراشه سازی

  • کد خبر : 3162
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۳
افزایش سرمایه گذاری شنجن در صنعت تراشه سازی
مرکز فناوری چین، شنجن، تلاش‌های خود برای رشد صنعت تراشه‌های محلی را با وعده یارانه‌های سنگین و جوایز نقدی به مشاغل نیمه‌رسانا ثبت‌شده در این شهر، دو برابر کرده است، چراکه ایالات متحده همچنان به افزایش محدودیت‌های تجاری بر قهرمانان تراشه‌های چینی ادامه می‌دهد.

بر اساس پیش نویس طرحی که از سوی آژانس برنامه ریزی اقتصادی شنجن منتشر شده، این شهر از طراحی تراشه‌های پیشرفته، عمومی و با هدف خاص، ساخت مدارهای مجتمع مبتنی بر سیلیکون (IC) و همچنین برای بسته بندی تراشه‌ها در میان سایر قطعات در طول زنجیره تامین حمایت خواهد کرد. این حوزه‌ها تحت تأثیر محدودیت‌های تجاری اخیر ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

در قلب این طرح، هدفی برای دستیابی به پیشرفت در پیوندهای اصلی از جمله طراحی و توسعه واحدهای پردازش مرکزی است. (CPU) و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) – در حال حاضر یک حلقه ضعیف در صنعت نیمه هادی چین محسوب می‌شوند.

دولت شنجن متعهد شده که حداکثر ۲۰ درصد یا ۱۰ میلیون یوان (۱٫۴ میلیون دلار آمریکا) در هر سال برای هزینه هسته‌های IP برای تحقیق و توسعه (R&D) تراشه‌های پیشرفته ارائه کند. به عبارت دیگر، دولت شنژن هزینه شرکت‌های طراحی تراشه‌های محلی را برای خرید دانش لازم برای پیشرفت تحقیقات خود پرداخت خواهد کرد.

شرکت‌های محلی که روی معماری طراحی تراشه با استاندارد باز RISC-V کار می‌کنند نیز می‌توانند واجد شرایط دریافت یارانه تا سقف ۱۰ میلیون یوان یا ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه خود باشند.

دولت شنجن همچنین می خواهد پذیرش نرم افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) را تقویت کند. شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی که ابزارهای داخلی EDA را خریداری می‌کنند، واجد شرایط دریافت یارانه حداکثر ۱۰ میلیون یوان در هر سال یا کمتر از ۷۰ درصد هزینه‌ها خواهند بود، در حالی که به افرادی که این ابزار را اجاره می‌کنند، ۵ میلیون یوان یا کمتر از نصف هزینه‌های آنها تعلق می‌گیرد.

دولت همچنین مشتاق بهبود زنجیره ارزش تراشه با جذب شرکت‌های پیشرو در داخل و خارج از کشور است که بر تجهیزات و اجزای اصلی صنعت آی‌سی تمرکز می‌کنند و در صورت راه‌اندازی عملیات در شنژن، تا ۳۰ میلیون یوان پاداش نقدی دریافت می‌کنند. این شهر جنوبی همچنین می خواهد استعدادهای برتر را با ارائه حداکثر ۵ میلیون یوان به عنوان پاداش برای کارکنان کلیدی تحقیق و توسعه و مدیریت جذب کند.

آخرین تصمیم آمریکا به دنبال مجموعه‌ای از اقدامات این کشور برای محدود کردن دسترسی چین به نیمه هادی‌ها و سایر فناوری‌های حیاتی است. در ماه اوت، واشنگتن انویدیا و دستگاه‌های پیشرفته میکرو را از فروش تراشه‌های پیشرفته به چین که برای هوش مصنوعی و کار محاسباتی با کارایی بالا استفاده می‌شوند، ممنوع کرد. این اقدام چند هفته پس از آن آغاز شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانون تراشه و علم را امضا کرد که نزدیک به ۵۳ میلیارد دلار مشوق برای تولید نیمه هادی در خاک آمریکا فراهم می‌کند.

رئیس جمهور شی جین پینگ نیز تاکید داشته چین باید توسعه فناوری حیاتی برای امنیت ملی را افزایش دهد و یک سیستم کل کشوری جدید را از بالا به پایین اتخاذ کند و به دنبال پیشرفت باشد.

با این حال، این اولین بار نیست که شنجن به دنبال تقویت بخش نیمه هادی محلی است. دولت محلی طرح مشابهی را در سال ۲۰۱۹ صادر کرد و متعهد شد از احزاب مختلف در زنجیره تامین تراشه، با یارانه‌ها و پاداش‌های کمتری نسبت به طرح جدید حمایت کند.

این شهر همچنین برنامه‌ای برای صنعت نیمه‌رسانا تا سال  ۲۰۲۵ با هدف دوبرابر کردن ارزش بخش تراشه‌های موجود در طی سه سال و رسیدن به ۲۵۰ میلیارد یوان در فروش سالانه اعلام کرده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3162

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.