• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

افزایش سرمایه صندوق دولتی فناوری پیشرفته چین به بیش از ۸ میلیارد دلار

  • کد خبر : 5297
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
افزایش سرمایه صندوق دولتی فناوری پیشرفته چین به بیش از ۸ میلیارد دلار
سرمایه یک صندوق دولتی چین که در سال 2014 برای تبدیل نتایج تحقیقات به سرمایه گذاری‌های تجاری راه اندازی شد، به 62.4 میلیارد یوان (8.7 میلیارد دلار) رسیده است، زیرا پکن در تلاش در مسیر دستیابی به خودکفایی فناوری بر رویکرد "کل کشور" از بالا به پایین تکیه کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات اقتصادی پکن، تا پایان سال ۲۰۲۲، صندوق ملی انتقال فناوری و تجاری سازی (NFTTC) ، ۳۶ صندوق فرعی برای پمپاژ نزدیک به ۳۶ میلیارد یوان به ۶۱۶ شرکت راه اندازی کرد و به تبدیل ۹۷۴ دستاورد علمی و فناوری به پروژه‌های سود محور کمک کرد.

این صندوق که توسط وزارتخانه‌های علوم و فناوری و دارایی چین تأسیس شده است، از تلاش‌های دولت ملی، دولت‌های محلی و نهادهای عمومی برای تجاری سازی فناوری‌ها، محصولات، مواد و دستگاه‌های جدید خود حمایت می‌کند.

NFTTC بر اساس دستورالعمل‌های منتشر شده در وب سایت رسمی خود، همراه با سایر سرمایه گذاران نهادی، از جمله صندوق‌های سهام خصوصی و صندوق‌های مورد حمایت دولت محلی، سرمایه گذاری می‌کند.

صندوق ملی همچنین موظف است مجموع سرمایه‌گذاری‌های خود را در همه صندوق‌های فرعی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نگه دارد و از سهامداری عمده در هر زیرمجموعه منع شده است. در دستورالعمل‌ها آمده است که زمینه سرمایه گذاری‌های کلیدی این صندوق باید در بخش‌های فناوری پیشرفته چین، مانند اطلاعات دیجیتال، زیست پزشکی، هوا فضا و مواد جدید باشد.

در دهه‌های گذشته، چین همواره از تامین مالی در سطح دولتی برای تقویت صنایع بزرگ استفاده کرده است. در سال‌های اخیر این تلاش‌ها به‌طور فزاینده‌ای فوری‌تر شده‌اند، زیرا این کشور در حال رقابت برای کاهش اتکا به فناوری خارجی در میان تشدید رقابت با آمریکا است.

صندوق سرمایه گذاری صنعت مدار یکپارچه چین، که به عنوان صندوق بزرگ نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۴ به عنوان وسیله تامین مالی اولیه برای صنعت نیمه هادی این کشور راه اندازی شد و در دور اولیه سرمایه گذاری‌ها به بیش از ۱۳۸ میلیارد یوان رسید. با این حال، این صندوق سال گذشته درگیر یک رسوایی فساد مالی شد، زیرا چند تن از مدیران آن تحت بازجویی قرار گرفتند.

NFTTC بزرگترین تزریق سرمایه خود را در دسامبر ۲۰۲۱ انجام داد، زمانی که یک صندوق فرعی را با دولت‌های محلی استان گوانگدونگ جنوبی، استان مرکزی هوبی، شهر جنوب غربی چنگدو و تعدادی از موسسات مالی راه اندازی کرد. طبق گزارش رسانه‌های چینی، انتظار می‌رود این صندوق فرعی با مجموع ۱۵ میلیارد یوان در پروژه‌هایی که شامل تولیدات پیشرفته، اطلاعات الکترونیکی، مواد و زیست‌پزشکی است سرمایه‌گذاری کند. این برنامه برای تقویت نوآوری علمی در منطقه خلیج بزرگ، کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه و حلقه اقتصادی چنگدو-چونگ کینگ در نظر گرفته شده است.

دولت‌های محلی در چین  نیز سرمایه‌گذاری‌های خود را در شرکت‌های فناوری پیشرفته افزایش داده‌اند. گوانگژو، پایتخت گوانگدونگ، در ماه فوریه ۲۰۰ میلیارد یوان را در صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد که برای تقویت پیشرفت‌ها در نیمه‌رساناها، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر فناوری‌های مهم تأسیس شده‌اند. استان آنهوی شرقی نیز در ژانویه اعلام کرد که یک صندوق راهنمایی ۲۰۰ میلیارد یوانی را با هدف تقویت صنعت فناوری ایجاد خواهد کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.