• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

افزایش سرمایه‌گذاری چین در نوآوری برای رقابت با آمریکا

  • کد خبر : 2482
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
افزایش سرمایه‌گذاری چین در نوآوری برای رقابت با آمریکا
کارشناسان اقتصادی چین پیشنهاد دادند با افزایش رقابت این کشور و ایالات‌متحده، لازم است تا منابع مالی ظرفیت‌های نوآورانه کلیدی پکن نیز افزایش یابد.

دولت چین باید سالیانه ۲ تریلیون یوان در بازه زمانی ۱۰ سال آینده سرمایه‌گذاری کند تا توسعه فناوری محلی و سهم آن در رشد تولید ناخالص داخلی را افزایش بخشد. در همین حال شرکت‌هایی که بیش از ۷۰ درصد از تولیدات آن‌ها به فناوری خارجی وابسته است، باید مشمول افزایش مالیات شوند تا انحصار فناوری بین‌المللی در بازار چین شکسته شود. در نتیجه ضروری است تا یک تولیدکننده تلفن هوشمند در چین دست کم ۳۰ درصد از دستگاه‌های خود را با تراشه‌های چینی بسازد، در غیر این صورت با افزایش مالیات جریمه خواهد شد.

لازم است تا سهم بازار مشخصی برای تولیدات داخلی حفظ شود و این اطمینان ایجاد شود که فناوری‌های اصلی خارجی بیش از ۷۰ درصد سهم بازار چین را در اختیار نخواهند داشت و فناوری چینی دست‌کم ۳۰ درصد بازار را در دست بگیرد.

جنگ تجاری باعث شده تا ایالات‌متحده شرکت‌های چینی پیشرو مانند هوآوی که می‌توانند انحصار فناوری آن را به چالش بکشند، سرکوب کند. این امر با هدف حفظ تسلط ایالات‌متحده در بازار جهانی فناوری‌های اصلی و قطع مسیرهای ارتقاء فناوری چینی انجام شد.

چین و ایالات‌متحده در رقابت سختی برای رهبری آینده فناوری جهانی هستند و اهداف و دستاوردهای چین در زمینه اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های کلیدی، هراس از دست دادن جایگاه برتری آمریکا را ایجاد کرده است.

چین در ژانویه ۲۰۲۲، طرح کلانی برای افزایش رقابت‌پذیری جهانی در زمینه اقتصاد دیجیتال تا پیش از سال ۲۰۲۵ منتشر کرد که همه حوزه‌ها از ارتباطات تا تجارت الکترونیک را در بر می‌گیرد. هدف این طرح بهبود ظرفیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های استراتژیک نظیر حسگرها، اطلاعات کوانتومی، ارتباطات، تراشه، نرم‌افزارهای کلیدی، کلان داده، هوش مصنوعی، بلاکچین و مواد جدید است.

مقصد دیگر برنامه خودکفایی در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کلیدی، قطعات الکترونیک اصلی، مواد اولیه اصلی و بهبود امنیت زنجیره تأمین در صنایع اصلی نظیر ۵g، تراشه، خودروهای با انرژی‌های نوین، هوش مصنوعی و اینترنت صنعتی است.

کارشناسان اقتصادی چین بر این نظر هستند که دو کشور باید مرزهای رقابت خود را تعریف کنند تا اثرات منفی این رقابت بر اقتصاد جهانی و جوامع بین‌الملل را محدود سازند و در زمینه تغییرات آب و هوایی و سلامت عمومی با یکدیگر همکاری کنند.

رقابت فناوری بین چین و ایالات‌متحده می‌تواند به یک عامل مهم در توسعه اقتصادی جهانی تبدیل شود و اگر به خوبی مدیریت شود، کمک زیادی به اقتصاد بین‌المللی می‌کند، در غیر این صورت، عواقب غیر قابل پیش بینی خواهد داشت.

منبع: scmp

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2482

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.