• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
6

افزایش روابط عربستان و هنگ کنگ به منظور توسعه هوشمند سازی

  • کد خبر : 5225
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۲
افزایش روابط عربستان و هنگ کنگ به منظور توسعه هوشمند سازی
به گفته مقامات عربستان سعودی، این کشور قصد دارد همکاری خود را با هنگ کنگ تعمیق کند و از این شهر به عنوان پل ارتباطی با سرزمین اصلی چین برای ایجاد تحول در برنامه اقتصادی چشم انداز 2030 استفاده کند.

زمینه‌های کلیدی همکاری با هنگ کنگ شامل فین تک، کارآفرینی فناوری و استراتژی‌های جذب سرمایه سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) است. علوم بهداشتی و بیوتکنولوژی، محیط زیست، محاسبات ابری، هوش مصنوعی (AI) – به ویژه هوش مصنوعی مولد – و شهرهای هوشمند دیگر حوزه‌هایی هستند که عربستان مایل به ایجاد مشارکت در آنها است.

وزیر ارتباطات عربستان از سال ۲۰۱۷، هنگ کنگ را به عنوان نقطه شروع تور خود در چین انتخاب کرد، جایی که تحول دیجیتال و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) او را تحت تاثیر قرار داده است.

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند زیرساخت‌های دیجیتالی قوی مانند شبکه ۵G است که عربستان سعودی مشتاق است آن را از شرکت‌های چینی تامین کند، حتی اگر شرکت‌هایی مثل هوآوی و زد تی ای هدف تحریم‌های ایالات متحده در میان وخامت روابط ایالات متحده و چین باشند.

به گفته مقامات سعودی، عربستان طرفدار شراکت و باز بودن است و مایل به تجارت با هر شریکی است که بتواند با الزامات امنیتی و نظارتی آن مطابقت داشته باشد. دولت هنگ کنگ نیز احیای روابط با عربستان سعودی  و به طور کلی خاورمیانه را در اولویت قرار داده است.

طرح توسعه اطلاعات و فناوری شهر (I&T) که به تازگی رونمایی شده، تعهد هنگ کنگ به صنعتی شدن جدید و جاه طلبی آن را به عنوان یک مرکز جهانی I&T نشان می‌دهد.

بخشی از این طرح شامل تثبیت نقش هنگ کنگ به عنوان پلی است که سرزمین اصلی چین را به جهان متصل می‌کند. هنگ کنگ در ماه سپتامبر میزبان اجلاس سران کمربند و جاده خواهد بود که برای اولین بار در آن یک نشست اختصاصی خاورمیانه برگزار خواهد شد.

کارآفرینان بخش خصوصی پس از دیدار دسامبر ۲۰۲۲ شی جین پینگ رئیس جمهور چین از ریاض پایتخت عربستان سعودی در تلاش هستند تا از فرصت‌های گرم شدن روابط چین و خاورمیانه استفاده کنند.

انجمن کارآفرینان عربستان سعودی و چین نیز دفتر مرکزی خود را در هنگ کنگ راه اندازی خواهد کرد. یازده شرکت هنگ کنگ از جمله هشت شرکت واقع در پارک علم و فناوری هنگ کنگ (HKSTP) قراردادهایی را با eWTP Arabia Capital امضا کردند تا فرصت‌های ورود به بازار عربستان سعودی و پیوستن به انجمن را بررسی کنند. در میان این یازده شرکت، آموزش هوانوردی Aerosim (HK)، شرکت روباتیک FJ Dynamics International، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های دیجیتالی هوش مصنوعی گروه FreeD و شرکت تحقیقاتی و توسعه داروهای هوش مصنوعی XtalPi بودند.

بیوتکنولوژی، جایی که هنگ کنگ در حال ایجاد جایگاهی به عنوان بزرگترین مرکز سرمایه گذاری در جهان برای استارت آپ‌های دارویی پس از نزدک است، یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بالقوه طرفین به شمار می‌رود.

چین یک شریک کلیدی در زمینه مهارت و ارتقای مهارت نیروی کار فن آوری ۳۴۰ هزار نفری سعودی است که به دوبرابر شدن جمعیت دانش آموخته فناوری در پنج سال کمک می‌کند. همکاری در فناوری و استعدادهای دیجیتال یک “سنگ بنا” برای کمک به چین و عربستان سعودی به منظور دستیابی به استراتژی‌های توسعه است. عربستان سعودی می‌خواهد چشم انداز ۲۰۳۰ خود را با طرح کمربند و جاده چین هماهنگ کند.

در حالی که شرکت‌های چینی تلاش می‌کنند تا حضور خود را در خاورمیانه گسترش دهند، عربستان سعودی نیز از طریق سرمایه‌گذاری در سهام چینی در نزدک و هنگ‌کنگ، از جمله Pinduoduo، غول هوش مصنوعی سنس تایم، و علی بابا در چین حضور یافته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5225

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.