• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

افزایش تمرکز چین بر امنیت انرژی پس از جنگ اوکراین

  • کد خبر : 4063
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
افزایش تمرکز چین بر امنیت انرژی پس از جنگ اوکراین
چین در حال افزایش بهره برداری از نفت و گاز برای ایجاد یک منبع انرژی انعطاف پذیر در برابر خطرات بحران احتمالی ناشی از جنگ در اوکراین است.

بنا بر نظر اندیشکده شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) جنگ اوکراین که ۱۱ ماه به طول انجامیده و هیچ نشانه ای از پایان فوری را نشان نمی‌دهد، چشم انداز عرضه جهانی انرژی را عمیقاً تغییر داده است.

گزارش این موسسه پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری بازار جهانی نفت شرایط سخت تری داشته باشد و عرضه روسیه همچنان تحت تأثیر تحریم‌های غرب و همچنین تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه قرار گیرد. در پی این جنگ، اهمیتی که کشورها برای امنیت انرژی قائل هستند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

همچنین ماه گذشته، پکن آخرین برنامه های خود را برای تقویت عرضه انرژی داخلی چین از طریق گسترش مصرف و سرمایه گذاری حداقل تا سال ۲۰۳۵ اعلام کرد. بر اساس سند منتشر شده توسط شورای دولتی، اولویت های دولت چین شامل بهبود ذخایر و افزایش تولید نفت و گاز داخلی و در عین حال تقویت بهره برداری از منابع خشکی و فراساحلی است.

بنا بر نظر شورای دولتی باید تولید پایدار و افزایش یافته گاز شیل را ارتقا و مقیاس توسعه نفت شیل را افزایش داد و در عین حال سرمایه اجتماعی را برای ورود به حوزه اکتشاف و بهره برداری نفت و گاز تشویق و هدایت کرد.

در حالی که این طرح‌ها به عنوان بخشی از تلاش پکن برای احیای اقتصاد آسیب دیده از کووید تلقی می‌شد، همچنین اشتیاق چین را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیت انرژی، که به یکی از اولویت‌های اصلی رهبری چین تبدیل شده است، نشان می‌دهد.

واردات انرژی چین از زمان جنگ اوکراین به شدت کاهش یافته که باعث تشدید کاهش عرضه انرژی در اروپا و افزایش قیمت جهانی نفت و گاز نیز شده است.

بر اساس گزارش موسسه اقتصاد انرژی، واردات نفت خام چین برای سال ۲۰۲۲ احتمالاً حدود ۵۰۱ میلیون تن بود که ۷۰٫۹ درصد از نفت مصرفی این کشور را تشکیل می‌دهد و نسبت به ۷۲ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

در مقابل، تولید داخلی در حال رشد بوده و انتظار می‌رود تولید نفت به ۲۰۵ میلیون تن برسد که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ است.

این موسسه تخمین زد که در برابر تقاضای نرم ناشی از ضعف اقتصادی، انتظار می‌رود تولید گاز چین به ۲۲۱.۱ میلیارد متر مکعب برسد و رشد سالانه ۶.۵ درصدی داشته باشد.

آب‌های چین میزبان نزدیک به ۴۰ درصد از عملیات حفاری فراساحلی جهان در سال گذشته بودند و توسعه بیشتر در حال انجام است.

CNOOC هفته گذشته اعلام کرد که کار بر روی فاز دوم میدان گازی فوق‌عمیق دریای خود در نزدیکی استان جزیره جنوبی هاینان آغاز شده است. پس از تکمیل، انتظار می رود پیک تولید سالانه این میدان از ۳ میلیارد به ۴٫۵ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

در سطح ملی، تولید گاز طبیعی فراساحلی در سال جاری به ۲۳ میلیارد متر مکعب در مقایسه با ۲۱٫۶ میلیارد متر مکعب در سال گذشته برآورد می‌شود. انتظار می رود تولید نفت فراساحلی چین در سال ۲۰۲۳ از ۶۰ میلیون تن فراتر رود.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین تولیدکننده، به شدت به واردات سوخت فسیلی وابسته است و در سال ۱۹۹۳ به یک واردکننده خالص نفت تبدیل شد.

از آن زمان، این کشور به طور پیوسته تلاش‌ها را برای تقویت امنیت انرژی افزایش داده است؛ ایجاد مشارکت‌های انرژی بین‌المللی در خاورمیانه و دریافت صدها متر مکعب گاز طبیعی به صورت روزانه از طریق خطوط لوله از همسایگان غنی از منابع مانند روسیه و قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان در آسیای مرکزی.

با این حال، امنیت انرژی چین به ویژه در برابر نیروهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی و حتی آب و هوای متغیر آسیب پذیر است.

در دسامبر ۲۰۱۷، هزاران خانواده در شمال چین از بحران گرمایش زمستانی رنج بردند، زیرا ترکمنستان عرضه گاز طبیعی را کاهش داد و در سال ۲۰۲۱، کمبود زغال سنگ منجر به بحران برق شد که از کارخانه‌های ساحلی به خانواده‌های شمال سرایت کرد.

تازه ترین مشکل در تابستان گذشته احساس شد، زمانی که صدها میلیون نفر – از استان سیچوان در جنوب غربی تا استان ساحلی شرقی ژجیانگ – به دلیل موج های گرما و خشکسالی بی سابقه در معرض جیره بندی برق قرار گرفتند.

ازبکستان ماه گذشته به تولیدکننده گاز دولتی خود دستور داد تا صادرات گاز طبیعی به چین را به طور موقت متوقف کند، زیرا این کشور آسیای مرکزی برای مقابله با افزایش تقاضای برق در زمستان امسال مبارزه می‌کند.

چین از سال ۲۰۱۶ برای بهبود تولید داخلی نفت و گاز خود تلاش کرده است، زمانی که مازاد عرضه باعث سقوط قیمت جهانی نفت شد. در همان زمان، تولید نفت خام داخلی چین به کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۰ یعنی تنها ۱۹۹٫۶۹ میلیون تن رسید.

سیاست گذاران در پکن مدت‌هاست که از شرکت های داخلی خواسته اند تا سرمایه گذاری در اکتشاف نفت و گاز داخلی را افزایش دهند، اما تلاش‌ها در سال‌های اخیر تشدید شده است.

در سال ۲۰۱۹، چین یک برنامه اقدام هفت ساله برای افزایش تولید داخلی و ذخیره سازی در صنعت نفت و گاز خود اعلام کرد. همچنین به غول‌های نفتی دولتی گفته شد که سرمایه گذاری مالی و فناوری را افزایش دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4063

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.